Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

MAPA: Podívejte se, zda na silnici kudy jezdíte, nejde o život

  19:01aktualizováno  19:01
Odborníci sestavili mapu nebezpečných silnic Česka. Rozdělují více a méně nebezpečné komunikace v zemi podle hustoty provozu a nehod v posledních třech letech. Překvapivě k těm nejbezpečnějším patří dálnice.

Mapa nejrizikovějších silnic v ČR za období 2006 až 2008. | foto: ÚAMK a CityPlan

Druhá řada taneční soutěže StarDance byla přesně před dvěma roky v plném proudu. Jan Halíř, jeden z jejích účastníků, se 20. listopadu 2007 vracel z náročné zkoušky – z Ostravy mířil domů do Olomouce. S partnerkou Monikou Žídkovou tehdy procvičovali paso doble.

Na rovném úseku silnice z Bělotína do Hranic na Moravě Jan Halíř náhle přejel do protisměru a čelně se srazil s protijedoucím vozem. Řidič druhého auta, otec dvou dětí, zahynul. Tanečník skončil s těžkým zraněním a v bezvědomí v nemocnici.

Ta široká silnice přitom vypadá tak bezpečně! Jenže není. Podle nové mapy nebezpečných silnic je to jeden z nejhorších úseků v Česku. V následujících dvou letech se tam stalo několik velmi podobných nehod.

I proto vždy označovali policisté tuto silnici za velmi rizikovou. Nyní to potvrdili odborníci, kteří hodnotili vážné nehody na hlavních tazích v Česku a ze získaných údajů sestavili přehlednou mapu. Úsek z Bělotína do Přerova je na ní značen černě – to znamená maximální riziko.

Nejhorší místa

Řevničov – Slaný
Na silnici s označením 1/16 se v uplynulých třech letech stalo 15 vážných nehod, denně tu průměrně projede 3 600 aut. Jde o rovný a poměrně přehledný úsek. Silnici však lemují stromy.

Přerov – Lipník nad Bečvou
I tento úsek silnice 1/47 je téměř rovný, ale právě to svádí k nebezpečnému předjíždění. V letech 2006 až 2008 zde došlo k 21 tragickým nehodám. Každý den tu projede více než 7 300 řidičů.

Rožmitál p. Tř. – Mirovice
Mírně zvlněná silnice 1/19 s několika nepříliš prudkými zatáčkami. Přesto tu v uplynulých třech letech zemřelo nebo se vážně zranilo hned dvanáct lidí. Ze tří uvedených úseků tudy projíždí nejméně aut – denně je to v průměru 2 500 aut.

"Pokud bereme údaje o nehodovosti jen za jeden rok, tak data by mohla být zkreslená třeba kvůli špatnému počasí. Díky porovnání údajů za tři roky se tyto faktory omezí. A vyšlo najevo, že tento úsek je na tom dlouhodobě špatně," řekl Jiří Landa ze společnosti CityPlan, která společně s Ústředním automotoklubem České republiky mapu nebezpečných silnic připravila.

Úřady se snažily úsek mezi Přerovem a Bělotínem zabezpečit tak, aby se tu nestávalo tolik vážných nehod. Přibyly tu třeba nové varovné značky, policie sem jezdila častěji měřit. Příliš to nepomáhalo.

Situaci vyřešila až dálnice


Halíře zřejmě u Bělotína přemohl mikrospánek, jiní řidiči tu ale zase zbytečně riskovali. Rovný úsek totiž lákal k tomu, aby šlápli na plyn a překročili legální rychlost. Nakonec změnu přineslo loni v listopadu otevření nového úseku dálnice mezi Brnem a Ostravou.

"Situace mezi Přerovem a Bělotínem se díky tomu zklidnila, ubylo především osobních aut," uvedl šéf přerovské dopravní policie David Štěpánek.
Jenže vše se opět může změnit. Sám Štěpánek upozornil na to, že na úsek se čím dál víc vracejí především řidiči kamionů i menších nákladních aut. Snaží se totiž vyhnout mýtným branám, které jsou na dálnici, a chtějí tak ušetřit.

Čeká silnice audit?

Nově zveřejněná mapa potvrzuje i další věc, o které odborníci mluví už dlouho. Přestože se to nemusí zdát, tak k těm nejbezpečnějším komunikacím patří hlavně dálnice.

Pro srovnání: v úseku dálnice z Prahy do Berouna se v uplynulých třech letech stalo pět vážných nehod. Denně tam přitom projede v průměru téměř 46 tisíc aut. V části silnice mezi středočeským Řevničovem a Slaným bylo nehod patnáct, přestože tudy jezdí denně jen 3 600 řidičů.

Odborníci říkají, že by přitom situaci na silnicích I. třídy i dalších méně důležitějších změnily bezpečnostní audity. Ty by spočívaly v tom, že by nezávislý kontrolor každou komunikaci projel a všímal by si třeba toho, jestli někde nechybí svodidla nebo zda poblíž vozovky nestojí nebezpečný billboard.

S prováděním auditů počítá i směrnice, kterou loni na podzim přijala Evropská unie. Od roku 2011 budou muset všechny členské státy Unie důkladně prověřovat bezpečnost nejdůležitějších (nových i existujících) silnic, které přes ně vedou. "V Česku se to bude týkat jen dálnic a některých rychlostních komunikací. Bylo by však dobré, aby se to praktikovalo i na ostatních silnicích,! řekl Jiří Landa ze CityPlanu.

Ministerstvo slibuje, že novinku podpoří. "Snad se nám na ni podaří získat i dostatek peněz," uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

Syrský uprchlický tábor Zátarí v Jordánsku (7. prosince 2014).
Miliony z Česka na pomoc Syřanům v uprchlických táborech v Jordánsku

Další miliony korun z České republiky zamíří na pomoc Jordánsku, kde v uprchlických táborech žije dlouhodobě více než milion lidí. Ti utekli z válčící Sýrie....  celý článek

O slyšení před komisí se přihlásil bývalý šéf fotbalu Miroslav Pelta (22. srpna...
Pelikán zbavil žalobce Zemana mlčenlivosti, před komisí mluvil i Pelta

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán zbavil mlčenlivosti nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana. Rozhodl se k tomu po úterním jednání s poslaneckou komisí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.