"Je to stejně prosté jako vyměnit auto," žertuje taxikář, který se představil jako
Alí.
Ne všichni ale dočasné manželství schvalují. Jeho kritici tvrdí, že jde o druh prostituce provozované pod pláštíkem islámu. Další upozorňují, že je tento druh soužití výhodný pouze pro muže.
Na rozdíl od ženy totiž může muž dočasný manželský svazek kdykoli přerušit. Nepotřebuje souhlas svých definitivních manželek (může mít až čtyři), aby se dočasně oženil tolikrát, kolik si jen bude přát. Jestliže zemře, jeho dočasná manželka nemá žádné právo na dědictví.
"Práva žen byla ignorována," podotýká Roja Karami-Madždová, novinářka z feministického listu Zanan. "Ženy jsou nuceny setrvávat v manželství po dobu trvání smlouvy, i když jsou bity," říká. Nelíbí se jí také, že sigheh podporuje polygamii.
"Ti, kdo v tomto svazku ztrácejí nejvíc, jsou ženy a děti," dává jí za pravdu Ezatolsadat Mirchaníová, která šéfuje katedře na teheránské univerzitě islámských věd imáma Sádeka.
Institut se rozšířil tak, jak se zvětšoval počet nevdaných žen. Po válce proti Iráku navíc zůstaly desetitisíce vdov.
Někteří íránští činitelé dokonce neváhají hnát logiku sigheh až do důsledků a navrhují, aby stát místo nevěstinců budoval "domy ctnosti". V nich by muži nacházeli na krátkou chvíli "dočasné ženy".
Jak tento svazek funguje vysvětluje šestadvacetiletá Sareh. Po šesti letech říká, že když uzavírala smlouvu o dočasném manželství, netušila, že toho špatného v něm bude více než toho dobrého.
Matka šestiletého děvčátka tvrdí, že na něj přistoupila, aby získala trochu bezpečí. "Moje smlouva o dočasném manželství vyprší příští měsíc, avšak nechci ji obnovit. Už ho nemám ráda. Několikrát mě zbil. Myslím, že si zasloužím někoho lepšího," říká.
I kdyby ale měla Sareh svého "dočasného" manžela ráda, nebylo by jí to nic platné. Příbuzní jejího manžela - nesmlouvaví muslimové - by totiž nikdy nesouhlasili s tím, aby si vzal za "definitivní" manželku rozvedenou ženu.
SIGHEH |
V roce 1990 - krátce po válce - podpořil během pátečních modliteb sigheh prezident Alí Akbar Hášemí Rafsandžání. Prohlásil, že mladým by mělo být umožněno uspokojit své "nepopiratelné" potřeby. Pro své přímluvce je sigheh také lékem proti rychle se šířící prostituci a prostředkem, jak vyzkoušet partnera před celoživotním svazkem. Umožňuje rovněž ušetřit ohromné náklady spojené s tradičním íránským manželstvím, které vyžaduje pozvat na svatbu celou rodinu a vybavit domácnost. |