Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Manželé Havlovi podávají žalobu na autora knihy a na novináře

  9:21aktualizováno  9:21
- Právní zástupci prezidenta Václava Havla a jeho ženy podali v pátek žalobu na deníky Lidové noviny a Blesk, na provozovatele televize Nova a na Přemysla Svoru, autora knihy Sedm týdnů, které otřásly Hradem. Všechny žalované subjekty se v říjnu obšírně zabývaly údajnou manželskou krizí prezidentského páru.

Havlovi už v říjnu oznámili, že zahájili právní kroky proti subjektům, které šířením nepravdivých zpráv a lží poškozují jejich čest. Televize Nova a Lidové noviny, které se odvolávaly na připravovanou knihu Sedm týdnů, které otřásly Hradem, ten den přinesly informaci o tom, že prezidentský pár prožívá manželskou krizi.
Přemysla Svoru žaloba sice překvapila, nehodlá však ustoupit z ničeho, co ve své knize napsal. Pokud případ skutečně skončí u soudu, půjde podle něj o proces tisíciletí, který zřejmě skončí až u Ústavního soudu. "Takový soud tu ještě nebyl," prohlásil Svora. Soud totiž podle něj bude muset rozhodnout, co je a co není možné psát a jak je možné psát. Představitelé deníku Blesk se žaloby nebojí. Zástupce Lidových novin informace o žalobě překvapila. Šéfredaktor zpravodajství televize Nova Jan Vávra prohlásil, že se na soudní proces nesmírně těší.

Prodej Svorovy knihy už byl zakázán
Kontroverzní kniha o prezidentském páru Sedm týdnů, které otřásly Hradem, získala tu nejlepší reklamu, jaké se jí mohlo dostat: Městský soud v Praze ji předběžným opatřením zakázal distribuovat. Nikoli však proto, že by se někdo ohradil proti obsahu, ale kvůli sporu o autorská práva. Tisíce výtisků, které jsou nyní v prodeji, se však ještě doprodat smějí. Knihkupci očekávají, že po oficiálním zákazu o ni bude ještě větší zájem.
Knihu napsal bývalý redaktor televize Nova a nynější šéfredaktor ekonomického týdeníku Profit Přemysl Svora a vydal ve vlastním nakladatelství Svora. O autorská práva se však hlásí i redaktorka televize Nova Aneta Procházková. Prohlásila, že je spoluautorkou a lidé, kteří poskytli podklady pro knihu, své vyprávění neautorizovali.
"O spoluautorství nemůže být řeč. Jediným autorem jsem já, bude to velmi zajímavý spor," řekl Přemysl Svora reportérovi MF DNES do telefonu z Bratislavy, kde v pátek pobýval s rodinou. Prohlásil zároveň, že se rozhodnutí soudu podřídí, i když se určitě odvolá. "Až písemné rozhodnutí dostanu do ruky a přečtu si, co mi soud nařizuje, tak to budu plnit," dodal. (Viz rozhovor reportéra MF DNES s Přemyslem Svorou.)
Svorův právní zástupce Petr Toman tvrdí, že soud jeho klientovi vůbec nedopřál sluchu. "Soud rozhodoval pouze na základě toho, co ona tvrdila a my jsme k tomu neměli možnost se vyjádřit," řekl ČTK Toman.
"Můj klient se pochopitelně odvolá, ale zatím bude rozhodnutí soudu respektovat," řekl Toman reportérce MF DNES. "Musíme však počat, až ho dostaneme do rukou. Předběžné opatření je účinné až dnem doručení a nic takového se zatím nestalo," dodal.

Kniha se bude prodávat až do vyprodání zásob
Ani úřední zákaz však nesprovodí kontroverzní knihu z pultů prodejen. Rozhodnutí soudu se týká pouze jeho účastníků sporu, nedotkne se tedy třetích osob - v tomto případě jednotlivých knihkupců. Pokud budou mít knihu na skladě, mohou ji dál bez rizika nějaké sankce prodávat. "Dalším jejim případným objednávkám však nebude moci můj klient a jeho nakladatelství kvůli soudcům vyhovět. Odvolání proti tomuto rozhodnutí totiž nemá odkladné účinky," uvedl Petr Toman.
Knihkupec Josef Růžička, který má prodejnu v Panské ulici v Praze, potvrdil, že knihu stahovat z prodeje nebude. "Kdo by mi to nahradil? Dal jsem do toho své peníze. Až budu mít písemný pokyn soudu, že mám knihu stáhnout a kam ji zbylé výtisky odnést, pak teprve něco budu dělat," řekl reportérovi iDNES.
Podle Růžičky, který prodává knihy už od roku 1940, jde kontroverzní kniha dobře na odbyt a informace, že je zakázaná, její atraktivitu ještě zvýší.

Co se píše v knize
Kniha vypráví o událostech spojených s nemocí prezidenta na konci roku 1996. Osou knihy je chování tehdejší Havlovy přítelkyně a jeho nynější ženy v průběhu léčby. Dagmar Havlová se v knize chová jako hlavní organizátorka léčby a podrobnosti o zdravotním stavu prezidenta se dozvídá stejně brzy jako lékaři.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.