Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pomáhají Romům i cizincům. Asistenti učitelů dostanou noty, jak pracovat

  16:34aktualizováno  16:34
Bez jejich pomoci by mnoho postižených dětí, Romů nebo cizinců nemohlo chodit na běžné školy. Asistenti pedagoga spolupracují při výuce s hlavním učitelem, odborníci ale upozorňují, že školy si vykládají jejich roli dost svévolně. Nyní proto vznikají pravidla, která mají jejich profesi sjednotit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Asistentů sice v posledních letech výrazně přibývá, školy ale v jejich zapojení do výuky často tápou. Například panují výrazné rozdíly v náplni jejich práce. „Také se stává, že učitel neví, jak s asistentem spolupracovat. Školy je i často přetěžují,“ řekla iDNES.cz Marie Klusáčková z neziskové organizace Člověk v tísni.

Právě její pracovníci se společně s vědci z Univerzity Palackého v Olomouci snaží situaci změnit. Připravují takzvaný standard práce asistenta, který vymezí obsah jejich práce, potřebnou kvalifikaci i další vzdělávání.

Asistenti pedagoga

Asistenti pedagoga jsou určeni pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami - tedy pro žáky se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním. 

Dva pedagogičtí pracovníci mohou v Česku v jedné třídě působit od roku 1997. Učitelům v prvních letech často byli k ruce pracovníci civilní služby.

Termín „asistent pedagoga“ se objevil ve školském zákoně od začátku roku 2005. Celkem jich na školách působí několik tisíc - přesné číslo není k dispozici.

Ve třídě může žákovi kromě asistenta pedagoga pomáhat i osobní asistent. Ten ale není zaměstnancem školy a jeho působnost spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí. 

Chystají se i rady a doporučení pro konkrétní situace, ve kterých se asistenti ocitají. Například jak by měli pracovat s postiženým dítětem při tělocviku. „Tato témata vzešla z ankety, kterou jsme mezi asistenty dělali. Vybrali si to, co z praxe požadují za nejpotřebnější,“ uvedl pro iDNES.cz Jiří Langer z olomoucké univerzity.

Materiály o práci asistentů vznikají v rámci širšího projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR, který si objednalo Ministerstvo školství. Na podzim se návody vyzkouší na řadě škol. Příští rok na jaře dostane resort hotový dokument k zapracování do legislativy. K dispozici bude i všem školám.

Zájemců je dost, často jim ale chybí vzdělání

Podle asistentky Markéty Tiché z pražské ZŠ Grafická může vznikající příručka školám pomoci. Pedagožka se uplynulý školní rok starala o druháka s autismem. „Hlavně mu pomáhám při vyučování. Vysvětluju mu všechno, co potřebuje. Ve spolupráci s paní učitelkou pro něj také připravuju pomůcky nebo individuální plán,“ popsala asistentka.

„Samozřejmě by to nemělo být něco, co má být stoprocentně závazné. Taková kuchařka ale může být docela dobrý nástroj, ze které lze vycházet,“ řekl iDNES.cz Luboš Zajíc, ředitel základní školy ve středočeských Pečkách, kde působí tři asistenti. Jeden z nich se například stará o dítě se svalovou dystrofií.

Manuál má také pomoci řediteli vytipovat, jakého asistenta si vybrat. Například, jaké znalosti či psychologické dovednosti musí mít člověk, kterého čeká práce s neslyšícím žákem.

Zájemců o práci asistenta je sice v současnosti navzdory nepříliš vysokému platu poměrně dost, ne každý má ale pro ni podle expertů dostatečné schopnosti či vzdělání. Uchazeči o tuto práci musí mít minimálně základní vzdělání doplněné speciálním kvalifikačním kurzem.

Na platy asistentů stát dává málo peněz

Poptávka po asistentech stoupá kvůli rostoucímu počtu dětí s postižením či sociálním znevýhodněním začleněných do běžných škol. „Žáků, kteří se bez jejich pomoci neobejdou, přibývá. Kantor sám by to nezvládl,“ říká ředitel Zajíc.

Řada dětí ale navzdory doporučení pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně-pedagogického centra na pomoc asistenta nedosáhne. Kraje, které zřízení těchto postů školám povolují, totiž na platy asistentů nemají dostatek peněz. Školy navíc často dostávají finance jen na část úvazku a zbytek mzdy musí doplatit samy.

„Kraje navíc platí asistenta vždy jen na jeden rok. Plno lidí s výborným vzděláním a zkušenostmi odrazuje nejistota čekat každý rok, jestli budou moci pokračovat. Odráží se to i na jejich pozici ve škole,“ upozorňuje Klusáčková.

Odborníci proto připraví i vhodnější systém financování asistentů. Chtějí například sjednotit dosud roztříštěná pravidla v jednotlivých krajích. „Nyní se běžně stává, že totéž dítě v jednom kraji asistenta dostalo, a když se přestěhovalo do jiného, tak ne,“ uvedl Langer. Ministr školství Marcel Chládek už dříve uvedl, že chce peníze na asistenty přidat.

Školy žádají o prostředky na asistenty i Evropskou unii

Ombudsmanka Anna Šabatová na jaře upozornila, že pokud stát asistenta v odůvodněném případě nezajistí, dopouští se nepřímé diskriminace. Na její úřad se obrátili rodiče autistického chlapce, kterému asistent pomáhal na prvním stupni běžné základní školy. Na druhém stupni už ale podle krajského úřadu nárok na jeho podporu neměl. Rodiče tak museli asistenta pedagoga platit sami, informovala Liga lidských práv.

Některé školy se raději nespoléhají na stát a snaží se peníze sehnat jinde. Například na ZŠ waldorfská v pražských Jinonicích působí od loňského září čtyři asistenti díky operačnímu programu EU. „Kraje platí asistenty zejména pro děti se závažnějšími problémy, u nás někteří žáci mají menší potíže, například poruchy učení. Ve velkých třídách ale často nestíhají,“ řekla iDNES.cz koordinátorka projektu na škole Renata Krásová.

Jedna z asistentek si například vyzvedala dva čtvrťáky z hodiny češtiny a v klidu bokem s nimi procvičovala pravopis nebo rozbor vět. „Nebyli ve stresu a mohli pracovat v pomalejším tempu. Máme s tím výborné zkušenosti,“ doplnila Krásová. Škola však řeší, co dělat, až dotace příští rok v březnu skončí. Zatím zvažuje, že se poohlédne po jiném grantu, nebo požádá o pomoc rodiče.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.