Máme scénář pro případ, že ODS vypoví smlouvu, přiznal Zeman

- Sociální demokracie si už nyní chystá scénář, jak by sestavila novou vládu, pokud by se jí ta současná, která je závislá jen na toleranci Občanské demokratické strany, sesypala. Tuto informaci v pátek v rozhovoru pro Mladou frontu DNES potvrdil premiér a předseda ČSSD Miloš Zeman."My samozřejmě nemůžeme vyloučit, že se ODS rozhodne vypovědět opoziční smlouvu a musíme být připraveni a mít scénář dalšího postupu," odpověděl Zeman bez dalšího vysvětlení na otázku, jsou-li pravdivé úvahy, že například do roka by ČSSD mohla vytvořit vládu společně s lidovci.


Zeman zároveň ale dodal, že opoziční smlouva nikdy npeřestane platit z vůle sociální demokracie: "ČSSD to z vlastní iniciativy nikdy neudělá."
Stejně zásadově se nyní tváří i Klausova strana. "Není sebemenší důvod mluvit o vypovězení smlouvy. Nic se kolem toho neděje," potvrdila včera místopředskyně ODS Libuše Benešová.
Lidovci, kteří jsou podle Zemanova náznaku součástí krizového scénáře ČSSD, zatím o případné koalici s ČSSD rovněž oficiálně nemluví. "Nic takového nechystáme," odpověděl místopředseda KDU-ČSL Jan Kasal.

Budete mít za sebou za pár dnů prvních sto dnů vládnutí. Má již někdo z vlády, kterou jste sám nazval vládou sebevrahů, sebevražedné sklony?
Já jsem to řekl v souvislosti s tím, že jsme převzali zemi ve velmi špatném stavu, což dokládají statistická data či zveřejnění faktů o podstatně vyšším zadlužení země, než se zdálo. Vláda navíc vstoupila do rozbouřených vod a to doslova, protože první, co nás potkalo, byly východočeské povodně. S tím se ministři vyrovnali dobře - tady se opírám o mínění okresního přednosty v Rychnově nad Kněžnou, což určitě není sociální demokrat. Druhou záležitostí, která nás čekala, bylo zabránění sociálnímu výbuchu mezi zaměstnanci státu, kterým klesla jejich reálná mzda za poslední dva roky o více než dvanáct procent. Hrozily stávky a protesty a my jsme se tomu trpělivým jednáním s odbory vyhnuli. Třetí věc byl státní rozpočet, na který měla vláda jen polovinu času, který je na to vyhrazen obvykle. Další úkol bylo sestavit program 489 konkrétních legislativních opatření na čtyři roky. A pak kromě takových krátkodobých opatření, jako třeba zabránění uzavření několika nemocnic či rozjetí 110 nových vlaků. No a konečně přes odpor těch tunelářů, kteří se obávají, co všechno je postihne - což více či méně maskují tvrzením, že je to zásah do práv jednotlivce, že je to špiclování, mnoho nových úředníků - tu byl úkol rozjet akci čisté ruce. To jsou myslím konkrétní výsledky oproti kterým jsou komunikační desatero či úvaha jednoho člena vlády, že kolem roku 2010 bychom měli přemýšlet o další atomové elektrárně, jen detaily.
To jsou ale zatím deklarace.
Já jsem nehovořil o deklaracích, ale o konkrétních opatřeních.
Na hodnocení faktického plnění volebního programu je samozřejmě i po sto dnech vlády ještě brzy, ale na to, jak se vláda chová a co říká je to doba dostatečná. A právě v tom má váš kabinet kritiků nejvíce.
Ne všechno můžeme udělat najednou a hned, ale konkrétní pomoc učitelům, lidem ve východních Čechách a v dalších případech, nechci se opakovat, jsou důležitější, než mediálně neobratné výroky některých členů vlády. Jsem si jich vědom a nepopírám je. Vždy však hodnotím lidi podle skutků a nikoli slov, vládu pak podle toho, jak dokáže zlepšit život obyvatel. Proto jsem místo deklarací vyjmenoval konkrétní kroky. Takže dodám, že jsme první vláda, která podporuje podnikatele zrychlením odpisů, jsme první vláda, která otevřela cestu zahraničním přímým investicím novým systémem pobídek zahraničních investorů, jsme první vláda, která se snaží o reformu našeho zdevastovaného soudnictví, první vláda, která vážně pracuje na zákonu o státní službě.
Ovšem třeba pobídky investorům připravila minulá vláda premiéra Tošovského...
I naše vláda občas na něco navazuje a jsme rádi, že v některých oblastech bylo na co navázat. Žádná vláda nikdy nemůže říci, že všechno co dělaly vlády minulé bylo špatně a že není na co navázat.
Před volbami jste tvrdil, že si do funkcí nebude sociální demokracie vodit party kamarádíčků z Lidového domu. Ale skutečnost je jiná. Pan Vladislav Schrom je z postu místopředsedy strany ve vedení OKD, manželka ministra dopravy Květoslava Kořínková je generální inspektorkou drah a tak dále...
K těm příkladům - víte vůbec, že pan Schrom pracoval více než třicet let v OKD a paní Kořínková více než třicet let v oblasti železniční dopravy? Víte vůbec něco o tom? Když jsme kritizovali party kamarádíčků, tak proto, že pan Stráský nevěděl nic o železnici kromě toho, že si v dětství rád hrál s vláčky.
My známe životopisy obou těch lidí. A případ pana Stráského je přece něco jiného - ministr je politická funkce. Jenže vy jste naprosto stejné argumenty o kamarádíčcích používal proti Klausově vládě.
Já vám to zopakuji ještě jednou, protože jste mě asi nepochopili. Kdybych měl pocit, že je v nějaké funkci někdo, kdo je pouze kamarádíček a nikoli odborník, tak bych zasáhl. To jsem udělal jednou, když se Václav Erben, můj osobní přítel, dostal do nešťastné role mluvčího ministerstva financí a zdůvodňoval to svým přátelstvím s ministrem. Ale k funkci mluvčího je také potřeba odbornost. Nicméně ty příklady paní Kořínkové a pana Schroma jsou jasné - jde o odborníky.
Jenže působí divně, kdy ministra dopravy, který se dejme tomu třeba šedesát procent svého času věnuje Českým drahám, doplní na klíčové kontrolní funkci právě v Českých drahách jeho manželka Květoslava Kořínková. Vám to nepříjde zvláštní?
Položím vám jednu otázku - kdyby se tito manželé rozvedli, neztratí přece svou odbornost. A vůbec, všimli jste si, že jedním z prvních opatření na drahách bylo snížení platů vedení včetně postu Generálního inspektora drah?
Samozřejmě to víme, tu informaci jsme, jak jste si mohl ostatně všimnout pane premiére, pochopitelně otiskli v novinách. Ale teď se chceme zeptat na něco jiného - vy jste před volbami vystupovali velmi ofenzívně, zvláště v ekonomických prohlášeních. Ale teď se nám zdá, že vás realita zastavila a že se vaše dynamika ztrácí. Třeba odmítnutí rozpočtu.
Říkali jsme před volbami a říkáme to i po nich, že nás čekají dva tvrdé roky, protože během těchto dvou let musíme napravit chyby minimálně šesti let od roku 1992, kdy vyhrála volby ODS. Tato vláda jako první vláda České republiky ve svém vládním programovém prohlášení řekla naprosto jasně, že chce privatizovat banky do konce roku 2000. Předchozí vlády měly šest let, aby to udělaly, a neudělaly to. To je první fakt. Za druhé: Tato vláda poprvé reálně pomáhá podnikatelům tím, že předložila do parlamentu návrh zákona o zrychlených odpisech, což znamená reálné snížení daně z příjmů právnických osob přibližně o dvě až tři procenta. Potom jakýsi Tomáš Marek - promiňte, nevím, jak se jmenujete, možná jste to právě vy - napsal velmi hloupý komentář v Mladé frontě o tom, jaký výprask dostala vláda v Poslanecké sněmovně. Jestliže ve skutečnosti rozpočtové klání skončilo odmítnutím návrhu, aby deficit byl nižší, a přijetím návrhu, který výši deficitu neomezuje a který pouze žádá, aby byly jasněji definovány prorůstové impulsy v naší ekonomice, tak - promiňte mi to - nejste muž na svém místě.
To, jak dopadlo hlasování ve sněmovně, ale není vítězství vlády, to je spíš o vztahu strany lidové, ODS a Unie svobody. Takže já bych na vašem místě z toho úspěch nedělal.
Velká většina odborně erudovaných komentátorů, když se probrala z prvního šoku, tak to jako úspěch vlády ocenila. Že vy nejste erudovaný komentátor, to je váš problém. Tento rozhovor ale neděláme s vámi, ale se mnou. Takže já bych bych prosil další otázku.
Každopádně ale to, že vláda předložila do parlamentu nejdříve rozpočet postavený na inflaci osm a půl procenta a nyní přijde s tím, že si to po čtrnácti dnech rozmyslela a sníží odhad inflace na sedm procent, to na nás příliš erudovaně nepůsobí.
Je několik faktorů, proč se míra inflace mění. Jeden z nich je například vývoj cen surovin na světových trzích. Například cena ropy je na minimální hodnotě a přitom byly obavy, že výrazně vzroste. Dalším z takových fraktorů je i snížení koupěschopnosti domácí populace. A poslední faktor: Uvědomte si, že ČSSD chce zpomalit deregulace. A to je taky antiinflační faktor. To znamená, že tato vláda koriguje na základě aktuálního vývoje ekonomiky své odhady makroekonomické prostředí. Jenom naprostý laik v tom vidí něco naprosto nepatřičného.
Pardon, ale kdybyste pozorněji četl naše noviny, tak pětaosmdesát procent z toho, co jste teď vyjmenoval, jste se tam mohl dočíst v únoru, březnu.
Znovu vám musím opakovat, že odhad stratistického úřadu, který možná nečte vaše noviny, ještě před několika málo měsíci vycházel z přibližně desetiprocetní míry inflace.
NA JAŘE BUDOU PRVNÍ VÝSLEDKY ČISTÝCH RUKOU
Akci čisté ruce jste před chvíli zařadil mezi dosavadní významné počiny vaší vlády. Ale my z ní máme spíš pocit, že se během těch prvních sto dnů ukázalo, že se na tuto akci stále jen připravujete a vlastně nevíte, jak na to. Původně jste to chtěli nechat na NKÚ, pak na tajných službách, pak ministři Bašta a Grulich připravovali každý svou koncepci, pak jste na to měli pana Šulu, a když ten odešel, dali jste na jeho místo minsitra Baštu, který řekl, že na to nebude mít čas. Není to chaos?
Co se reálně stalo? Jednání s NKÚ bylo motivováno velice prostým důvodem. Představte si, co by se stalo, kdybychom NKÚ vynechali. Vy novináři v Mladé frontě byste začali okamžitě křičet, že opomíjíme Nejvyšší kontrolní úřad vedený členem ODS. Když pan místopředseda Rychetský jednal s panem Voleníkem, ukázalo se, že NKÚ má omezenou kapacitu. Takže akce čisté ruce bude muset být prováděna jinými strukturami. A co se do této doby stalo? Byl zřízen vládní výbor na ochranu ekonomických zájmů, v jehož čele je premiér a jehož členy jsou někteří ministři. Jejich resorty vyšlou do takzvané koordinační a analytické skupiny tohoto výboru své odborníky. No a že pan Šula z vedení této komise odešel? Ano, zpočátku měl velký zájem stát v čele této skupiny, rezignoval a já nechci zkoumat, do jaké míry intenzivní bylo údajné vydírání jeho a jeho rodiny. Nicméně byl nahrazen jiným člověkem, ministrem Baštou. Jeho poznámka, že tomu věnuje hodinu denně, byla míněna jako vtip, který bohužel novináři brali vážně. Doporučil jsem tedy panu Baštovi, aby před některými zaostalejšími novináři nevtipkoval. Komisi už jinak byly předány první desítky naprosto konkrétních příkladů z jednotlivých ministerstev. Ministerstva se svými kontrolními útvary už některé jednodušší případy sama zvládla a podala už první trestní oznámení. To znamená začalo se konkrétně a naprosto jasně pracovat.
Přesto jste nevyvrátil náš dojem, že vláda zoufale hledá, jaký obsah dát pojmu akce čisté ruce. Pokud vím, před volbami jste například lidem sliboval, že budete konfiskovat majetek pořízený ze špinavých peněz, a hned po volbách váš místopředseda prohlásil, že to asi nepůjde, že zpětně se těžko něco takového zjistí.
Konfiskace majetku neboli trest propadnutí je obsažen již v existujícím podobě trestního zákona a právě konfiskace byla použita v italské akci čisté ruce. Samozřejmě, že na tom trvám. Toto vše zůstává v platnosti. Pokud jde o prošetřování minulých podezřelých případů privatizace a dalších ekonomických skandálů a afér, tak už jsem vám popsal mechanismus, jak se to bude rozjíždět. Začne to na podzim, první výsledky můžeme očekávat na jaře příštího roku. Ale bude to dlouhodobá akce. Ten svinčík, který tady byl za posledních šest let, se nedá odstranit za rok.
A jaké výsledky máme čekat na jaře? Co si pod tím máme představit?
Výsledkem by mělo být prošetření jednotlivých případů, tak jak přicházejí této skupině, přičemž výsledky mohou být v zásadě trojího typu. Může se prokázat, že určité podezření bylo neoprávněné a pak je seriozní a poctivé říct: Domnívali jsme se, že tam někdo tuneloval, a ve skutečnosti to tuneláž nebyla. Situace číslo dvě: Šlo o jednání v rozporu s etikou, ale nikoliv v rozporu se zákony, pak bych se přimlouval, aby takové jednání bylo zveřejněno. Pak je tu třetí případ, a nechci odhadovat jeho frekvenci, kdy se prokáže, že šlo skutečně o trestný čin. A tady opět nastupují varianty: Buď je to tak jednoduché, že příslušný kontrolní odbor daného ministerstva to zažaluje sám, dá podnět k trestnímu stíhání a tak dále. Nebo se ukáže, že to musí jít do šetření a to může mít různou hloubku. Měli by na tom spolupracovat státní zástupci, vyšetřovatelé. Nebo je to konečně tak rozvětvený případ, že to vyžaduje i zapojení zpravodajských služeb. Takže toto je schéma a já předpokládám, že z té mlýnice budou vypadávat sešrotované jednotlivé případy s těmito výsledky v tomto spektru, které jsem popsal.
MÁME SCÉNÁŘ PRO PŘÍPAD VYPOVĚZENÍ SMLOUVY S ODS
Vaše vláda funguje jenom díky opoziční smlouvě s ODS. Když jste ji s Václavem Klausem podepisovali, říkali jste, že může platit na věky. Jste o tom přesvědčen i dnes? Například po zkušenostech s rozpočtem?
Myslím si, že oběma stranám bylo naprosto jasné, že je to smlouva, která vymezuje vzájemný vztah vládní a opoziční strany a nepřemlouvá ani jednu, ani druhou stranu, aby podporovala zákonné nebo jiné návrhy té druhé strany. Stejně tak obě strany mají naprostou volnost jednat s dalšími parlamentními stranami o podpoře svých návrhů zákonů.
Ptal jsem se ale spíš na to, jestli vám tento stav vyhovuje? Anebo spíš už pomýšlíte na jinak sestavenou vládu?
Samozřejmě, že když slyšíme hlasy z řad některých místopředsedů ODS, že by se ta smlouva měla vypovědět, pak necháváme zase své místopředsedy odpovědět, že pokud ji ODS vypoví, jsme na to připraveni. Ale na druhé straně se domnívám, že nenastává žádná překvapivá neočekávaná situace, která by se od této smlouvy odchylovala. V každé zemi se opozice a vláda střetávají.
Jsou tedy nyní naprosto vedlejší úvahy o tom, že byste třeba do roka udělali jinou vládu s lidovci?
No my samozřejmě nemůžeme vyloučit, že se ODS rozhodne vypovědět tuto smlouvu a my musíme být připraveni a mít scénář dalšího postupu. Na druhé straně jsem několikrát prohlásil, že sama sociální demokracie ze své vlastní iniciativy tuto smlouvu nepodlomí.
Takže váš scénář počítá s lidovci?
Odpověděl jsem pouze to - a nic víc -, že máme připravený scénář pro případ, kdyby ODS tuto smlouvu jednostranně vypověděla. Bylo by naivní, kdybychom takové scénáře připravené neměli.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video