"Na sto školách by mělo v letos v říjnu proběhnout pilotní testování," řekl novinářům ministr školství Josef Dobeš.
Cílem plošného testování je srovnat úroveň jednotlivých škol. Školy se tak dozví, v čem jejich žáci nevynikli, a na čem je tedy potřeba ve výuce zapracovat. V budoucnu by také mohlo srovnávání nahradit přijímací zkoušky na střední školy.
SROVNÁVACÍ ZKOUŠKYPro koho? Pro 5. a 9. ročníky na základních školách Kdy? Pilotní fáze by se měla uskutečnit v říjnu 2011, generálka pro všech více než čtyři tisíce škol v červnu 2012. Ostrý start je naplánován na červen 2013, je ale možné, že se ještě posune. Co se bude testovat? Není o tom ještě rozhodnuto, ale pravděpodobně český jazyk, matematika, cizí jazyk, všeobecný přehled. Proč se bude testovat? K čemu bude testování dobré? |
Pokud se zkoušky nanečisto povedou a pokud se podaří školy dovybavit počítači, mohlo by se podle ministra ostré testování spustit v červnu 2013.
"Pokud to ale nepůjde, dokážu si představit, že uděláme ještě jedno testování o rok později," dodal ministr s tím, že s ostrým startem by se počkalo.
V pondělí má ministerstvo školství v plánu zveřejnit standardy, tedy výčet toho, co by páťáci a deváťáci měli umět a co se může v testech objevit. Zároveň chce uveřejnit i vzorové úlohy z českého a cizího jazyka a všeobecného přehledu. Kromě toho chce ministerstvo testovat ještě matematiku.
Po středních školách, kde letos startuje projekt státních maturit, se tak ani základní školy nevyhnou plošnému testování. Zda ale bude stejně jako u státních maturit zajišťovat i testy na základních školách Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), se teprve ukáže. Ministerstvo chce totiž vypsat výběrové řízení. "Cermat se do něj samozřejmě může přihlásit," dodal ministr, který nevyloučil, že by na testování pro školáky mohl spolupracovat se soukromými firmami jako je Scio či Kalibro, jež už nyní srovnávací zkoušky školám nabízí.
Školy se budou muset dovybavit počítači
Vyřešit se ale bude muset počítačové vybavení, protože právě špatná vybavenost by mohla být jedním ze zádrhelů testování. Podle České školní inspekce má skoro polovina škol počítače více než pět let staré, které nedokážou pracovat s moderními programy. Zároveň je na školách počítačů nedostatek, v průměru vychází jeden počítač na osm žáků a na čtyři učitele (o špatném vybavení škol čtěte více zde).
Ministr předpokládá, že školy využijí například peníze z Evropské unie. V rámci projektu s názvem EU peníze školám mohou díky předem připraveným šablonám dosáhnout vcelku snadno na část že čtyř miliard korun z evropských peněz.
"U nás, u malotřídek, je testování on-line docela utopie. Na koupi počítačů musíme mít finance. Svitla nám sice teď naděje kvůli šablonám, ale to je trochu manipulace, protože každá škola by si pomocí šablon mohla žádat o něco jiného, takhle budeme nuceni do počítačů. Já bych si třeba radši vybavila přírodovědu," řekla iDNES.cz ředitelka Základní školy v Chrášťanech u Prahy Jana Báčová.
Naopak Základní škola Sirotkova v Brně by on-line testování zvládla třeba hned zítra, protože s vybavením na tom je dobře. Samotná myšlenka srovnávat školáky se ale její ředitelce Janě Niznerové moc nezamlouvá.
"Přijde mi to dost samoúčelné, pokud se tímto způsobem seřadí školy. Jak chce například srovnávat naši školu, která je výběrová, a školu, kam chodí hodně sociálně znevýhodněných žáků. To je srovnávání nesrovnatelného, nebude to objektivní," míní Niznerová, jejíž škola se zaměřuje na informatiku a matematiku.
Nápad s testováním i na základních školách se nelíbí ani její kolegyni z Chrášťan. "Jsem ve školství už dvacet let a podle mě šlo školství díky těmto všem modernizacím dolů. Vemte si například školní vzdělávací programy. Je to paradox, nejdříve nám dají volnou ruku, ať si osnovy děláme sami, a najednou nás budou srovnávat," dodává Báčová.
Otázkou také je, jak žáci zvládnou on-line testy, na které nejsou zvyklí. Ministerstvo dokonce počítá s tím, že ne všechny otázky v testech by byly uzavřené (výběr a, b c, d), ale plánuje i otevřené otázky, kde by školáci museli vypisovat své odpovědi. A otázkou také je, jak bude vypadat matematika, která by v rámci on-line testování byla zřejmě nejobtížnější. To vše by ale podle ministerstva měla ukázat právě říjnová zkouška nanečisto.