Málokdo ví přesně, co bude na silnicích

Na silnicích včera propukla revoluce, ale jenom velmi málo řidičů i chodců přesně ví, oč v ní jde. Pozměněná pravidla silničního provozu například od Nového roku více chrání pěší před automobily, ale většina lidí si zákon vykládá špatně. Podle předvánočního průzkumu agentury Sofres-Factum pro Mladou frontu DNES se více než polovina dotázaných mylně domnívá, že má na přechodech absolutní přednost. Málokdo přitom tuší, že chodec nesmí na přechod vstoupit tak, že by auto už nedokázalo bezpečně zastavit.

Není to jediná nejasnost, která zákon provází. V pražských ulicích včera jezdila běžně auta bez rozsvícených světel (ačkoliv se to v zimních měsících nesmí), řidiči nezřídka bezstarostně drželi za jízdy telefon u ucha (což je zakázáno po celý rok). Podle Sofres-Factum lidé nejen neznají přesně nová pravidla, ale dokonce očekávají změny, s nimiž se nepočítá - omezení rychlosti v obcích nebo přísnější postihy za přestupky.

„Ve vyspělých zemích provází podobně významnou změnu vysvětlující kampaň. Tady nic takového s předstihem neproběhlo.

Když slyším, že chodci budou mít absolutní přednost, obávám se nejhoršího,“ varuje prezident Dopravní akademie Robert Kotál.

„U nás není zvykem, aby orgány státní správy dělaly masivní kampaně,“ říká vedoucí sekretariátu Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu Karel Pospíšil.

„Nemůžeme si dovolit koupit dvakrát týdně stránku v novinách jako třeba EuroTel.“ Pospíšil z BESIP poznamenal, že zákon byl definitivně schválen parlamentem jen pár týdnů před jeho účinností. „Neznám případ z Evropy, že by byl takový zákon schválen až na poslední chvíli,“ řekl Václav Špička z občanského sdružení Autoklub.

„U nás se přijímají některé právní normy tak, že vstupují v platnost velmi rychle, a přitom z nich plynou pro spousty osob změny práv a povinností. To je principiálně nesprávné,“ míní Jan Jařab z Rady vlády pro lidská práva.

Bezprostředně po schválení zákona ministerstvo uspořádalo tiskovou besedu a informovalo novináře o nových pravidlech silničního provozu. Vlády v cizině se však nespoléhají jen na média, ale najímají si například reklamní agentury, které dostanou za úkol dostat informace do každé rodiny v zemi. Kampaně bývají poměrně masivní, aby co nejrychleji v krátkém čase lidi seznámily s novými pravidly.

Například ve Velké Británii se před zhruba čtyřmi lety významně měnily daňové a zdravotní zákony.

Britská vláda několik měsíců před platností nových pravidel vysílala v televizi mnoho informačních šotů, všechny domácnosti dostaly do schránek letáky.

Česká státní správa má ovšem na rozdíl od západoevropských zemí stále pocit, že podobné informační kampaně nejsou její záležitostí.

Většinou to za ni obstarají média anebo různé nadace a neziskové organizace. Například občanské sdružení Autoklub rozjelo vlastní kampaň o předpisech.

BESIP aspoň ke konci roku začal s informováním veřejnosti v soukromých televizích, které denně vysílaly krátké šoty o nových předpisech. Také některá rádia z vlastní iniciativy upozorňovala řidiče na změnu pravidel. Informační akce mají vrcholit až v lednu.

„V této zemi je málo lidí, k jejichž uchu by se nedoneslo, že se něco děje s pravidly silničního provozu,“ soudí Pospíšil. Sociolog Jiří Kabele uvedl, že vzdělávací kampaň o nových předpisech by mohla být větší a zároveň více zaměřena na instituce, které s novým zákonem mají pracovat, například okresní úřady. BESIP však tvrdí, že státní správu a samosprávu informuje.

Úředníci mohou podle právníků také argumentovat, že neznalost zákona neomlouvá. „Nicméně je v zájmu každého státu, aby takzvané právní vědomí obyvatel bylo co nejvyšší. A když budu mluvit k silničnímu zákonu, tak tuto svou nepsanou povinnost přímo zanedbal,“ míní právník Jan Černý z advokátní kanceláře Černý - Raupachová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video