Sám se setkává s tím, že jeho kolegové z oboru situaci nezvládnou a musí prodejny zavírat.
"I s případy, které znám od dodavatelů, se za poslední rok ve vesnicích v těsném okolí zavřelo asi pět obchodů," tvrdí Vycpálek.
Se založením velkoobchodu Makro vznikla na jihovýchodním okraji Prahy nedaleko Říčan komerční zóna Průhonice - Čestlice. Začaly se stavět hypermarkety Spektrum a Hypernova, oblast se postupně rozvíjí. Hlavní výhodou lokality je totiž snadná dostupnost autem po dálnici i pomocí pražské hromadné dopravy.
Další areál, který staví společnost Skanska v Čestlicích, se zákazníkům otevře již v listopadu. "Prodejci zde budou nabízet koberce, obuv a především spotřební elektroniku," uvedla mluvčí společnosti Emilie Bedrníčková.
Starosta Říčan František Vrba však nezná obec v lokalitě Ladova kraje, kde by zanikl obchod kvůli velké konkurenci hypermarketů. Je naopak přesvědčen, že se prodejnám ve městě daří a mohlo by být ještě lépe. "Chybou některých prodejců je, že zavírají příliš brzy, třeba v pět hodin odpoledne," tvrdí starosta Vrba.
Praxe však ukazuje, že drobní podnikatelé nakonec podlehnou zájmu nákupu chtivých obyvatel o komplexy s co nejširší nabídkou. Centra navíc rozšiřují nabídku. Stále častěji se zákazníkům nabízí i možnost zábavy a využití volného času.
Největším konkurentem obchodů s potravinami z okolí Čelákovic a Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi je podle prodejců téměř dvacet kilometrů vzdálené Centrum Černý Most. "Lidí sice nechodí méně, ale dělají menší nákupy. Jestli dříve nakoupili za osm set, teď jen za polovinu," řekla vedoucí obchodu s potravinami v Čelákovicích Jana Uhlířová.
Konkurovat se tomuto obchodu daří jen díky tomu, že je součástí tuzemské sítě prodejen a může pořádat letákové akce pro zákazníky, jichž zatím využívají především starší lidé. "Problém je, že často zboží ani nenakoupíme za cenu, za kterou hypermarkety prodávají," dodala vedoucí.