Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poslední slova pilotů letu MH370 zněla jinak, přiznala Malajsie

  21:54aktualizováno  21:54
Poslední slova z komunikace mezi zmizelým boeingem linky MH370 společnosti Malaysia Airlines a letovou věží v Malajsii byla "Dobrou noc, malajsijské tři sedm nula" a ne "Dobře, dobrou noc", jak se doposud uvádělo. Oznámil to malajsijský úřad pro civilní letectví.

Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines. Právě tento stroj se na začátku března ztratil nad Jihočínským mořem. | foto: Reuters

Úprava oficiální zprávy o posledních zaznamenaných slovech z kokpitu Boeingu 777 byla zveřejněna v době, kdy malajsijské úřady čelí v souvislosti s vyšetřováním rozsáhlé kritice, především pak ze strany příbuzných čínských cestujících.

"Chtěli bychom potvrdit, že poslední konverzace v přepisu mezi letovým kontrolorem a kokpitem byla v 1:19 (malajsijského času) a zněla "Dobrou noc, malajsijské tři sedm nula"," uvedl úřad pro civilní letectví. Malajsijský velvyslanec v Číně přitom čtyři dny po zmizení stroje řekl, že poslední slova byla "V pořádku, dobrou noc".

Ohláška malajsijské tři sedm nula (anglicky Malaysian three seven zero) odkazuje na číslo letu MH370, kdy MH je kód malajsijské letecké společnosti Malaysia Airlines, který aerolinkám udělila Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). Zmíněný let v leteckých systémech figuroval i pod kódem MAS370, který udělila Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). Písmena MAS rovněž znamenají Malaysia Airlines.

Fotogalerie

Nově zveřejněný záznam komunikace je podle Reuters mnohem více formální a standardní odhláška z letadla, které právě opouštělo malajsijský vzdušný prostor. O několik minut později byla komunikace odpojena.

Malajsije zveřejní celý přepis

Letový úřad vydal prohlášení poté, co ministr dopravy Hishammuddin Hussein čelil na tiskové konferenci pochybám o pravdivosti původně zveřejněných posledních slov z kokpitu. Na konferenci rovněž odmítal žádosti o zveřejnění oficiálního přepisu komunikace s letovou věží.

V posledním prohlášení ke komunikaci uvádí, že úřady nadále pokračují ve "forenzním vyšetřování", aby zjistily, zda poslední slova patřila pilotovi, nebo kopilotovi.

Doposud aerolinky uváděly, že s věží komunikoval zřejmě kopilot. Letový úřad také uvedl, že vyšetřovatelé dostali instrukce, aby plné znění přepisu zveřejnili na dalším informačním setkání s příbuznými pasažérů ze zmizelého letu.

Nezvěstné letadlo mířící 8. března z Kuala Lumpuru změnilo kurz a místo do Pekingu se stočilo na jih. Na palubě bylo 239 lidí, z toho 153 Číňanů, a malajsijské úřady už vyloučily, že někdo z nich přežil. O příčině havárie se spekuluje.

Nejčastěji se uvažuje o únosu či sabotáži, ale vyloučeny nejsou ani technické problémy. Po troskách letadla pátrají v rozsáhlé oblasti asi 1850 kilometrů západně od australského přístavu Perth mezinárodní záchranářské týmy.

Pátrání po zmizelém letadle pokračuje:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.