Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Abbás byl agentem KGB, tvrdí izraelská média. Palestinci to popírají

  22:20aktualizováno  22:20
Palestinský prezident Mahmúd Abbás působil v 80. letech jako špion KGB v syrském Damašku. Uvedla to izraelská televizní stanice Channel 1 s odkazem na tehdejší sovětské archivy. Palestinské úřady zprávu popřely a uvedly, že jde o další snahu Izraele Abbáse zdiskreditovat.

Palestinský prezident Mahmúd Abbás během jednání Fatahu (18. října 2014). | foto: AP

Abbásovo jméno se objevuje v dokumentech dlouholetého archiváře KGB Vasilije Mitrochina. Palestinský prezident podle nich v Damašku působil v roce 1983, jako agent sovětské tajné služby dostal přezdívku Krotov (Krtek).

Dokumenty podle deníku The Times of Israel získali izraelští výzkumníci Isabela Ginorová a Gideon Remez. Abbás podle nich pracoval pod Michailem Bogdanovem, který v 80. letech působil jako velvyslanec v Damašku a nyní je jedním z předních ruských diplomatů na Blízkém východě. Začátkem tohoto týdne se Bogdanov snažil zprostředkovat schůzku Abbáse s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahuem v Moskvě, ta se však nakonec neuskuteční.

Podle izraelských médií zatím není jasné, zda Abbás, který v 80. letech studoval na univerzitě v Moskvě, působil jako špion i před svým pobytem v Damašku. Stejně tak není jasné, zda pro KGB pracoval po něm.

Další snaha Abbáse zdiskreditovat, tvrdí Palestinci

Palestinské úřady zprávu popřely a označily ji za další snahu Izraele a dalších zemí Abbáse zdiskreditovat. „Jde o jasný trend pokusit se různými elementy, včetně Izraele, poškodit Abú Mázina (Abbásova přezdívka, pozn. red.). Jde o další pokus ho očernit,“ uvedl pro deník Haarec Mohammed Madání z Ústřední komise Fatahu. Abbás se k obvinění nevyjádřil.

Takzvaný Mitrochinův archiv představuje pro výzkumníky jeden z nejucelenějších zdrojů o KGB. Mitrochin své dokumenty přivezl do Velké Británie v roce 1992, která první část jeho zredigovaných poznámek v roce 2014 zveřejnila. Mitrochinovy ručně psané poznámky však podléhají utajení.

Část archivu, ve které se objevuje Abbásovo jméno, byla podle Channel 1 zveřejněna teprve před několika měsíci.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.