Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Magnát Murdoch zvažuje zpoplatnění internetových novin

  18:12aktualizováno  18:12
Mediální magnát Rupert Murdoch se chystá do roka zpoplatnit internetové zpravodajské servery své společnosti News Corp. Do té spadají například weby deníků The Times, The News of the World nebo The Sun. Podle analytiků by to mohlo zásadně ovlivnit současnou kulturu volně dostupného obsahu, uvedla CNN.

Podle Ruperta Murdocha jsou dny bezplatného internetu sečteny. | foto: Profimedia.cz

K Murdochově rozhodnutí přispěl mimo jiné propad čtvrtletních tržeb společnosti News Corp. o 47 procent na 755 milionů dolarů. Současný bezplatný přístup k internetovému obsahu je podle něj špatný.

"Jsme na začátku epochální debaty o hodnotě informací a je jasné, že současný model selhává," prohlásil Murdoch během tiskové konference.

Současný bezplatný internet má podle něj dny sečtené. Dokazují to prý i dobré výsledky on-line verze deníku The Wall Street Journal, který Murdoch vlastní. Zpoplatnění ostatních titulů by proto News Corp. mohla zavést už do dvanácti měsíců.

Podle Joshuy Bentona z Harvardské univerzity není Murdoch jediný, kdo hledá způsob, jak vytěžit více peněz z internetového obsahu. "Vedení webových redakcí si začínají uvědomovat, že internetová reklama sama o sobě nestačí," řekl CNN.

Podle něj by ale měly mediální společnosti hledat rovnováhu mezi reklamou a poplatky, aby si neznepřátelily současné uživatele. To by mohlo vést například k odstupňování přístupu k informacím. Některé by byly zdarma, jiné placené.

Zaplatila by jen tři procenta čtenářů

"Obávám se, že mezi čtenáři je jen velmi málo těch, kteří by byli ochotni zaplatit," upozornil s tím, že by se jednalo jen asi o tři procenta.

"Nemyslím si, že si můžeme dovolit dát zámek na úvodní stránku. Spíš je potřeba zjistit, které informace se mohou zpoplatnit a které ne," vysvětlil.

Americký novinový průmysl je podle Bentona v hrozném stavu a mohl by se ještě dále zhoršit. "Uvědomujeme si díry, kde byly noviny. Otázkou je, jestli internet dokáže tyto mezery zaplnit," poznamenal.

Před několika dny oznámil list the Boston Globe, že po 137 letech bude muset skončit, pokud se nedohodne s odbory na snížení nákladů o dvacet milionů dolarů. - čtěte Finanční krize dopadla také na Boston Globe

Krize už ukončila působení tradičních listů The Rocky Mountain News nebo The Seattle Post-Intelligencer. The Rocky Mountain zkrachoval po 150 letech úplně, druhý jmenovaný už funguje jen na internetu.

Potíže spojené se světovou finanční krizí se dotkly také dalších amerických vydavatelských domů. Bankrot před časem vyhlásilo vydavatelství listů Chicago Tribune a Los Angeles Times. Podle agentury Reuters ho k tomu dohnal masivní úbytek čtenářů i inzerentů.

Byli byste ochotni platit za zprávy na internetu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 21. května 2009. Anketa je uzavřena.

NE 12767
ANO 417
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Myslivci budou divočáky v zamořené zóně u Zlína chytat do speciálních klecí.
VIDEO: Myslivci začínají chytat divočáky v zamořeném Zlínsku do klecí

Osm odchytových klecí by mělo v nejbližších dnech začít fungovat v části Zlínska, kde se šíří nákaza africkým morem prasat. Myslivci budou dění u důmyslných...  celý článek

Opalující se mladá žena.
Začátek týdne bude chladnější. Od čtvrtka čekejme třicítky, ale i bouřky

Česko tento týden budou provázet výkyvy teplot. V jeho první polovině nás čekají chladné noci, kdy teploty klesnou pod 10 °C, ve dne naměříme jen okolo...  celý článek

Milan Chovanec na sjezdu ČSSD v Brně (10. března 2017)
Chovanec chtěl omluvu od Pelikána za slova, že policie ovlivňuje volby

Slova ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, že policie se žádostí o vydání Andreje Babiše snaží ovlivnit volby, vyvolala spor s ministrem vnitra Milanem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.