INFOGRAFIKA
Jak se změní doprava- ZDE
Právě do roku 2010 se pražští radní rozhodli, že po čtyřech desetiletích vystaví magistrále nad Václavským náměstím parte.
"Po letech marných diskusí leží konečně na stole návrh, jak přeměnit tuto dopravní stoku na městský bulvár a znovu připojit Národní muzeum k Václavskému náměstí," uvedl náměstek primátora Jan Bürgermeister.
V příštím roce by měla být dokončena projektová dokumentace. A mělo by být jasné, na kolik celá akce přijde.
Jan Bürgermeister nechce o konkrétní částce hovořit, ale cenu odhaduje minimálně na půl miliardy. "Nejkomplexnější varianta by přišla i na více než miliardu," dodal náměstek. Podle něho je možné, že stavba bude financována ze zdrojů města v kombinaci s penězi z fondů Evropské unie.
"V úvahu připadá také financování v rámci partnerství soukromého a veřejného sektoru," řekl náměstek. V této souvislosti nevyloučil ani myšlenku zpoplatnění průjezdu centrem města.
Denně projede po magistrále 85 tisíc aut
Radní posuzovali dvě varianty, jak rušný tah přemístit. "Nakonec se ukázalo jako nutnost přenést severní rameno magistrály za Muzeum a v krátkém úseku křížení s Vinohradskou třídou ji zahloubit pod povrch," řekl Bürgermeister.
ZMĚNY V CENTRU PRAHY |
*Mezibranská ulice nebude průjezdná. Řidiči, kteří dnes jezdí po části magistrály mezi Muzeem a Václavským náměstím nově pojedou v tunelu po Legerově ulici pod Vinohradskou třídou. *Podle studie budou moci jezdit tramvaje mezi Václavským náměstím a Vinohradskou třídou. Odbočit budou moci i ze současné zastávky Muzeum dolů do centra. *Sokolská a Legerova ulice směrem do Nuslí by měla být jen dvouproudá. V krajních pruzích budou vysázené stromy. |
Už nyní projíždí po magistrále 85 tisíc aut denně. "Bez dokončeného severozápadního okruhu by byly po tomto přeložení zatíženy rezidenční čtvrti v Praze 8, 9 a 10," dodal Bürgermeister. V opačném případě by měl počet aut jedoucích okolo Muzea klesnout na padesát tisíc.
Senátor a zastupitel v Praze 1 Martin Mejstřík poukazuje na to, že město v této lokalitě počítá s výstavbou podzemních garáží o několika stech míst. "Auta tak budou jezdit na Václavské náměstí především Opletalovou ulicí. Navíc Bürgermeister nikdy neslíbil, že výstavbou garáží ubude parkovacích míst přímo na náměstí," řekl Mejstřík.
Projekt budí rozpaky
Studie, o které v úterý radní jednali, však řeší situaci na Václavském náměstí jen částečně. Nepočítá se v ní s tím, že město plánuje v horní části Václavského náměstí výstavbu velkokapacitních podzemních garáží. Radní včera nejednali ani otom, zda se sem vrátí tramvaje.
Přitom právě téma tramvají budí u Pražanů největší rozpaky. Na výzvu MF DNES reagovaly desítky lidí. Ti se však rozdělili na dva stejné tábory.
"Zavedení tramvajové tratě na Václavské náměstí považuji za diverzi. Když před časem osvícená hlava navrhla pěší zóny, byli jsme vděčni. Teď jde o opak. Jak by vypadalo centrum prošněrované trolejemi, kolejemi a zastavěné refýžemi? Znásobil by se hluk," uvedla například Eva Hanáková. S ní souhlasí třeba i Michal Ptáček či Ludmila Kožnarová. Oba poukazují na to, že podobným směrem již paralelně vede metro.
Druhá polovina lidí se však domnívá, že se tramvaje na náměstí mají vrátit. "Rozvoj tramvajové dopravy považuji za prospěšný, a to včetně obnovení tramvajové dopravy v centru Prahy. Už nová trať na Barrandov ukázala možnosti tramvajové dopravy v tom nejlepším světle," uvedl například Pavel Procházka.
Na jeho stranu se přidali i někteří řidiči tramvají, kteří v souvislosti s havárií ve Vodičkově ulici poukazovali na to, že by v podobných případech nemusely nastat komplikace, tramvaje by mohly touto oblastí projíždět jinudy.