Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Maďarští piloti testují letoun L-159

  11:00aktualizováno  11:00
Přes stovku hodin nalétali maďarští piloti na českých bitevnících L-159. Na vojenské základně v Kecskemétu testovali jednomístnou i dvoumístnou cvičnou verzi letounu. Maďarské ministerstvo obrany však odmítlo spekulace o tom, že by chtělo stroje koupit.

Maďarští piloti létají na českých letounech z Aera Vodochody už od počátku května. Předváděcí a testovací lety budou pokračovat až poloviny července.

"K dnešnímu dni nalétaly stroje 115 letových hodin, což prokazuje vysokou provozní spolehlivost," uvedl mluvčí Aera Vítězslav Kulich.

Dvoumístná cvičná verze letounu L-159 se už vrátila zpět do České republiky. Šestice zkušených maďarských pilotů MiG-29 na základně v Kecskemétu nyní pokračují v létání na jednomístném bitevníku L-159A Alca.

"Lety probíhají bez technických problémů pouze za běžné údržby a doplňování paliva," řekl Kulich s tím, že dosavadní testy zatím jasně dokazují, že "letouny L-159 jsou vhodné nejen pro výcvik a přechod pilotů na nadzvukové letouny kategorie F-16, ale také na letoun nové generace JAS-39 Gripen", které si maďarská armáda pronajala.

O nákupu českých strojů nicméně Maďarsko prozatím neuvažuje, i když za pronájem během testovacích letů zaplatí přes 30 milionů korun. Maďarští piloti potřebují dosáhnout potřebného počtu nalétaných hodin na podzvukových strojích, aby mohli ve Švédsku začít s výcvikem na nových stíhačkách Jas-39 Gripen Mluvčí ministerstva obrany Antal Taligás podle ČTK poznamenal, že v některých kruzích se sice podobné úvahy objevily, ale "oficiálně plán na nákup letadel dnes neexistuje".

Aero Vodochody přitom jedná s Maďarskem o možné dodávce letadel již několik let. Zájem o české letouny projevil už před sedmi lety maďarský ministr obrany. Zájem o české bitevníky projevilo podobně i Polsko, které chce do dvou let postavit moderní leteckou základnu pro výcvik stíhacích pilotů zemí Visegrádské čtyřky. Od společného centra si země slibují, že výrazně zlevní výcvik stíhačů. Centrum by mělo být v polském Deblinu a mělo by sloužit jak polským, tak českým, maďarským a slovenským pilotům.

"Je to zatím hudba budoucnosti," sdělil mluvčí českého ministerstva obrany Ladislav Štícha. Konkrétnější návrhy na vybudování centra budou podle jeho slov známy až na přelomu srpna a září, kdy by se měli ministři čtyřky opět sejít.

"Letoun L-159 se jeví jako vhodný kandidát pro pokračovací a bojový výcvik v tomto středisku," konstatoval mluvčí Aera Vítězslav Kulich. S polskou stranou podle něj firma zatím jen diskutuje o možném prodeji dvou až 60 letadel.

Letouny L-159 dosud využívá jen česká armáda. Z počtu 72 objednaných strojů si chce však ponechat jen 24. Za potencionální zájemce jsou experty často označovány země jako Řecko či Izrael.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Analytici amerického letectva ze 41. zpravodajské jednotky začínají ve Fort...
Tajemný projekt Maven. Pentagon brzy nasadí proti islamistům algoritmy

Americké ministerstvo obrany chce ještě do konce roku nasadit na některé vládní platformy pokročilé počítačové algoritmy umělé inteligence, které mají...  celý článek

Americký bombardér B-1B Lancer během nízkého průletu nad dráhou mošnovského...
Americké bombardéry se vrátí nad Česko. Prověří letecké návodčí

Do chystaného cvičení Ample Strike v České republice by se na přelomu srpna a září měly opět zapojit americké strategické bombardéry B-1 a B-52. Cvičení má...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.