Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Maďarka, která kopala do běženců, se chce soudit. Zvažuje život v Rusku

  10:50aktualizováno  10:50
Maďarská televizní reportérka Petra Lászlóová, která při natáčení kopala do uprchlíků, se rozhodla jednoho z nich zažalovat. Lászlóová žaluje také Facebook, protože ji prý neuchránil před výhružnými zprávami.

Lászlóová, která pracovala pro maďarskou nacionalistickou televizi N1TV napojenou na extremistickou stranu Jobbik, začátkem září natáčela reportáž z příhraničního městečka Röszke. Během zásahu policistů proti prchajícím uprchlíkům ji zachytil německý kolega, jak nakopává běžící uprchlíky včetně dětí (více čtěte zde).

Fotogalerie

Jednání reportérky vzbudilo na internetu vlnu kritiky. Lászlóová dostala za „nepřijatelné chování“ vyhazov z práce a začala se o ni zajímat maďarská policie. Za výtržnictví ji podle Rádia Svobodná Evropa hrozí až tři roky vězení.

I když se novinářka za svůj čin později omluvila, v rozhovoru pro ruský list Izvěstjia nyní uvedla, že plánuje podat žalobu na syrského uprchlíka Usámu Abdula Mohsena, kterému nastavila nohu. Mohsen původně z útoku vinil policii. „Můj manžel chce dokázat mou nevinu. Pro něj je to teď otázka cti,“ řekla.

Lászlóová chce žalovat i Facebook

Lászlóová chce žalovat také Facebook. Vadí jí, že na sociální síti po incidentu vzniklo několik falešných profilů s jejím jménem, a skupin, jejichž členové ji slovně napadali.

„Někteří z nich volali po mojí smrti nebo znásilnění a po hacknutí stanice N1TV. Případ se stále vyšetřuje. Někteří za moji vraždu nabízeli 20 tisíc dolarů,“ popsala v rozhovoru. Administrátoři proti nenávistným příspěvkům prý nijak nezakročili, i když je o to Lászlóová požádala.

Reportérka trvá na tom, že děti uprchlíků nakopla v sebeobraně. „Uprchlíci běželi mým směrem, bylo to děsivé. Začali do mě strkat. To byl jediný důvod, proč jsem jednoho z nich nakopla. Aby do mě nestrkali. Byla to má obranná reakce. Neviděla jsem, že šlo o dítě,“ uvedla.

Uprchlická krize

Kvůli vlně kritiky nyní zvažuje, že se s rodinou po soudním líčení odstěhuje z Maďarska, kde se necítí bezpečně. „Můj život je zničený. Jen těžko seženu práci,“ uvedla. S rodinou prý zvažuje život v Rusku. „Přemýšlíme o tom, že se začneme učit rusky. Opustit Maďarsko je pro nás důležité. Rozhodneme se po soudu,“ dodala.

Za islamisty jsem nebojoval, tvrdí Mohsen

Odvrácenou stranu internetu poznal kromě Lászlóové i Mohsen. Zatímco po incidentu mu fotbalová škola ve španělském Getafe nabídla práci trenéra, Kurdská demokratická strana přispěchala s tvrzením, že muž v minulosti bojoval za radikály z fronty an-Nusra a inicioval nepokoje, při kterých zemřelo padesát Kurdů. Na svém dnes již zrušeném facebookovém profilu navíc údajně pózoval s vlajkou radikálů (psali jsme zde).

Podle deníku The New York Times je však podezření smyšlené. V telefonickém rozhovoru Mohsen uvedl, že radikály z fronty an-Nusra nikdy nepodporoval, zúčastnil se však pokojné demonstrace proti režimu Bašára Asada v roce 2011 a před dvěma lety odstoupil z vládní sportovní federace, když se „situace zhoršila“.

„Nenávidím násilí, proto jsem se rozhodl opustit Dajr az-Zaur. Nikdy jsem se nepřipojil k žádné frakci,“ dodal.

Mohsen tvrdí, že se ho Asadovi příznivci nyní snaží zdiskreditovat, protože kritizoval jeho vládu. Zdůraznil také, že obrázek na jeho facebookovém profilu nezobrazoval vlajku fronty an-Nusra, ale část šahády, tedy islámského vyznání víry. „Není boha kromě Alláha,“ upřesnil Mohsen s tím, že v tom nevidí problém. „Saúdská Arábie má ta samá slova na své vlajce,“ doplnil.

Autor:






Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.