Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lukašenko zavřel vůdce opozice na 15 dní do vězení

  12:31aktualizováno  13:51
Běloruský režim prezidenta Lukašenka pokračuje v útlaku opozice. Její lídr Alexandr Milinkevič dostal 15 dní vězení. Organizoval prý nezákonné shromáždění. Podle dopisu údajných členů KGB navíc nebylo Lukašenkovo vítězství v březnových volbách tak jednoznačné, jak se oficiálně uvádí.

Běloruská policie opět zatkla opozičního předáka Milinkeviče. | foto: Reuters

SPECIÁL:
Lukašenkova cesta za pochybným vítězstvím
vše o prezidentských volbách v Bělorusku

O zatčení Milinkeviče informoval polský list Gazeta Wyborcza. Běloruská milice Milinkeviče zatkla den poté, co se v Minsku uskutečnila opoziční demonstrace k 20. výročí tragédie v Černobylu. - speciální přílohu iDNES o Černobylu najdete zde

Podle posledních informací agentury Reuters byl Milinkevič zatčen a odsouzen za to, že organizoval nezákonné shromáždění. Milinkevič však označil své zatčení za politicky motivované.

"Je to politický krok, politické uvěznění," řekl Milinkevič před soudem, když mu soudce četl rozsudek. 

Po shromáždění, kterého se zúčastnilo na sedm tisíc lidí, policie zatkla i další členy opozice, například komunistického aktivistu Sergeje Kaljakina či dlouholetého odpůrce Lukašenkova režimu Vintšuka Věchorka.

"Lídři hlavních politických stran jsou za mřížemi," dodal u soudu Milinkevič.

Dopis KGB: Vítězství Lukašenka je rozporuplné
Vítězství běloruského prezidenta Alexandra Lukašenka v březnových volbách nebylo jednoznačné. Tvrdí to v dopise údajní členové KGB. Podle nich Lukašenko nezískal 83, ale pouze 49 procent hlasů, cituje polský list Gazeta Wyborcza.

"Hlasování 19. března nepřineslo konečný výsledek a mělo se uskutečnit druhé kolo voleb," citovala Gazeta z údajného dopisu příslušníků KGB. Ti ho doručili běloruské opozici.

Patrioti, jak se autoři dopisu označují, rovněž napsali, že "kvůli vůdcům opozice byl zřízen i zvláštní policejní útvar". Ten prý opozici škodil i před volbami v roce 2001. Mezi důstojníky se prý o něm běžně hovoří jako o "oddílu smrti".

Údajní tajní policisté tvrdí, že "poslední evropský diktátor" získal 49 procent hlasů a jeho největší oponent - Aljaksandr Milinkevič - dostal hlasy od 28,4 procent Bělorusů. Oficiální výsledky Ústřední volební komise přitom už v prvním kole Lukašenkovi přiřkly 83 procent hlasů a Milinkevičovi pouhých 6,1 procenta. - více zde

Důvěryhodnost svých informací chtěli autoři dopisu doložit tím, že k dopisu přidali seznam policistů, kteří při volbách a potírání protestů asistovali.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Severokorejský vůdce Kim Čong-un na inspekci dělostřelecké jednotky (27. dubna...
Kim se vrhl na digitální loupeže. V pozoru musí být i české banky

Ještě před několika lety tajné služby nepovažovaly severokorejské hackery za vážnější hrozbu. Dnes kybernetičtí záškodníci ve službách Kim Čong-una útočí na...  celý článek

Ilustrační snímek
Prolomit mlčení. Miliony příběhů o sexuálním násilí zaplavily internet

Během několika dní se na sociálních sítích zapojily miliony žen, ale i mužů do kampaně, jež odhaluje děsivý rozsah sexuálního násilí a obtěžování ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na Slovensku odsoudili exministry, miliardový tendr vyvěsili na nástěnku

Slovenský soud uznal dva bývalé ministry vinnými z machinací při miliardovém tendru. Uložil jim za to dlouholeté tresty. Další tři obžalované, kteří se jako...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.