"Je to výjimečný rok," řekl náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek, když představoval konečnou statistiku za loňský rok. Označil ji za "poměrně potěšující".
Policisté ani tak nejsou zcela spokojení. Původní plán počítal s tím, že na silnicích zemře méně než 650 lidí. Loni také zahynulo sedmnáct dětí.
"Byl to rok pozitivní v ohledu snížení následků nehod, ale mohl být daleko lepší, co se týče chování řidičů a medializace rizikových období, hlavně v létě a na podzim," řekl šéf dopravní policie Leoš Tržil. Podle něj mají také čeští řidiči problém se špatným technických stavem aut. "Týká se to hlavně pneumatik a světel," podotkl Tržil.
Počet mrtvých klesl za loňský rok téměř o deset procent. Ještě výrazněji ubylo těžce zraněných - o více než pětinu. Zato počet nehod o procento stoupl na více než 75 tisíc.
Přestože policisté častěji testovali řidiče na alkohol, víc než pět tisíc nehod zavinili právě opilí šoféři. Zemřelo při nich 102 lidí.
Letos budou v hledáčku policistů pásy a autosedačky
Zatímco po většinu roku se nehodová bilance vyvíjela slibně, v poslední čtvrtině roku nehod i mrtvých přibylo. Policii trápilo velké množství sražených chodců.
Nejtragičtějším loňským dnem byl pátek 9. července, kdy zemřelo 12 lidí. Červenec byl zároveň i nejtragičtějším měsícem, v únoru naopak zemřelo jen 30 lidí. Loni se 66 dnů obešlo bez smrtelné nehody.
"Preventivně se letos zaměříme na kontrolu bezpečného poutání, zejména v dětských sedačkách," uvedl Tržil s tím, že policisté budou kvůli tomu během prvního čtvrtletí speciálně vyškoleni.
Dopraváci také budou více trestat agresivitu za volantem a dodržování bezpečných vzdáleností. To se v poslední době rozmáhá zejména na českých dálnicích, jak ukazují třeba i případ "piráta" Aleše Trpišovského.