Během školního roku za Kristýnou chodila jednou či dvakrát do týdne studentka Alžběta Stropnická. Společně si napsaly domácí úkoly a zopakovaly si to, co dívce ve škole nešlo.
Kristýnka ráda čte, tak jí dobrovolnice vždycky slíbila, že si na konec doučování něco přečtou. "Nosila jsem jí svoje knížky, protože u nich doma nemají ani jednu," říká Alžběta.
Alžběta Stropnická je dobrovolnicí v organizaci Člověk v tísni, která před třemi lety rozjela projekt Podpora vzdělávání. Cílem je pomoct dětem ze sociálně znevýhodněných rodin, aby si zlepšily školní výsledky. Většinou se jedná o romské děti.
"Snažíme se předcházet tomu, aby děti předčasně končily školní docházku, a motivujeme je, aby pokračovaly v dalším vzdělávání. Jedině tak mají možnost se později uplatnit," vysvětluje koordinátorka projektu Ivana Jančová.
Problém sociálně vyloučených dětí, které mají většinou s učením problémy už od první třídy a na běžnou školu se často ani nedostanou, si uvědomuje i ministr školství Ondřej Liška.
"Romské děti žijící v prostředí sociálního vyloučení jsou mnohdy automaticky zařazovány do režimu vzdělávání pro děti s lehkým mentálním postižením, přestože to výrazně snižuje šanci dostat se na střední školu," tvrdí Liška.
O známky ani tak nejde, říká dobrovolnice
V rodině Kristýnky se takovému scénáři snaží předejít. Školačka dostala na vysvědčení kromě jedniček a dvojek i trojku z českého jazyka a matematiky.
"Osobně si myslím, že trojku z češtiny si nezasloužila. Každopádně vzhledem k propadnutí v minulém roce je to slušný výsledek," okomentovala známky Alžběta.
Dobrovolnice doučuje Kristýnu už druhým rokem. Poprvé se viděly, když měla školačka nastoupit do druhé třídy. "Kristýnka měla v první třídě samé jedničky, její maminka ale správně odhadla, že toho Kristýnka moc neumí. Do druhé třídy tedy nastoupila na jinou školu a maminka zkontaktovala Člověka v tísni, který jí nabídl dobrovolníka," vypráví Alžběta.
Během loňského školního roku se ale Kristýnce i přes pomoc dobrovolnice nepodařilo ve škole všechno dohnat a propadla. "Letos v pololetí už ale měla na vysvědčení jedničky a dvojky," říká Alžběta.
S doučováním by měly opět začít na začátku příštího školního roku. Dobrovolnice doufá, že školačce bude pomáhat až do deváté třídy.
Ministerstvo chce zlepšit postavení romských dětí na školách
Zlepšit postavení dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí se rozhodlo zlepšit také ministerstvo školství. Ještě v letošním roce chce například zjistit, kolik romských dětí chodí do speciálních škol nebo jak pedagogové přistupují k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
"V první řadě je třeba získat relevantní data. Není možné vyhýbat se některým statistikám z obavy, že by mohly být vykládány rasisticky," vysvětluje náměstek ministra školství Dušan Lužný.
. Člověk v tísniProgram Podpora vzdělávání odstartoval v roce 2006. V současné době spolupracuje Člověk v tísni se 161 dobrovolníky, kteří doučují celkem 175 dětí. Většinou se jedná o dobrovolníky z řad studentů. Do programu se ale zapojují i maminky na mateřské dovolené či lidé v důchodu. Všichni zájemci o dobrovolnickou službu v programu Podpora vzdělávání absolvují vstupní výcvik, kde získají základní informace o sociálně vyloučeném prostředí, příčinách a důsledcích socio-kulturních handicapů dětí, kterým je program určen. Dobrovolníci doučují převážně děti ve věku povinné školní docházky. Většinou se jedná o žáky prvních tříd až po studenty posledních ročníků základní školy, kde probíhá příprava na přijímací zkoušky na střední školy a učební obory. Pokud je to možné, spolupracují dobrovolníci z Člověka v tísni nejen se svým svěřencem, ale i se školou, kam školák dochází. Doučovat je pak chodí přímo do rodin, aby byli v kontaktu i s rodiči. |