Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Loni byly sedmé, letos vedou. USA jsou nejlepší značkou, prý díky Obamovi

  • 8
Spojené státy se za rok 2009 vyšvihly ze sedmého na první místo v oblíbenosti v žebříčku Nation Brand Index, který měří prestiž jednotlivých států jako obchodních značek. Podle odborníků je hlavním důvodem hvězdná image prezidenta Obamy.

"Za tu dobu, co zkoumám reputaci jednotlivých států, jsem nikdy nezaznamenal, že by se některému za jediný rok podařilo takto radikálně změnit image," citovala agentura Reuters Simona Anholta, zakladatele společnosti GfK, která každoročně hodnotí globální image 50 států. První pětici doplňuje Francie, Německo, Velká Británie a Japonsko.

Podle Anholta byla hlavním důvodem pro špatnou reputaci Spojených států převážně zahraniční politika Obamova předchůdce George Bushe. Lví podíl na změně image má prý především osobnost prezidenta Obamy.

V průzkumu hodnotilo celkem 20 tisíc lidí z dvaceti vyspělých a rozvíjejících se zemí padesátku států podle kategorií, mezi něž patří vláda, kultura, společnost, export, turistika, příroda nebo vzdělávání. Nejvíce se propadla Kanada, ze čtvrtého na sedmé místo.

Naopak Čína vystoupala na celkové 22. místo. Podle Anholta je Čína tradičně špatně hodnocena v oblasti lidských práv, ale boduje v oblasti kulturního dědictví. "Je to poprvé, co se reputace Číny zlepšila," uvedl Anholt, který vydává žebříčky NBI od roku 2005.

V první desítce se dále umístila Itálie, Švýcarsko, Austrálie, Španělsko a Švédsko. Na opačné straně pořadí se nachází společně na 47. místě Kolumbie a Keňa, Angola je na 49. místě a úplně nejhůř z padesátky hodnocených států dopadl Írán.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video