Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Londýn začal vybírat mýtné

  11:34aktualizováno  11:34
Úderem sedmé hodiny ranní se v Londýně začalo platit za vjezd do centra. Ti, kteří se chtějí do středu metropole dostat autem, musí zaplatit pět liber. Radnice tak chce omezit dopravní zácpy a přesvědčit obyvatele, aby používali metro či autobus.

Očekává se, že až třicet tisíc řidičů nechá podle BBC svá auta doma nebo si do centrálního Londýna najde jinou cestu. Půl hodiny před zahájením opatření, tedy v půl sedmé ráno, zhruba stejně lidí poplatek zaplatilo a dalších 50 tisíc se k zaplacení zaregistrovalo textovou zprávou. 

Na silnicích kolem placené zóny bylo brzy ráno rušno, někteří řidiči vypadali, že se pokusí poplatku vyhnout, píše BBC.

Londýnský starosta Ken Livingstone věří, že zavedení poplatků přinese týdně miliony liber, které se opět vrátí do dopravy.

Odborníci však očekávají problémy. Nejpalčivější podle nich bude dopravní kolaps na silnicích kolen zóny, přeplnění autobusů městské hromadné dopravy a metra a problémy s vybíráním poplatků.

Opatření pozorně sledují zástupci dalších třiceti měst, například Edinburghu, Cardiffu, Belfastu, Leedsu a Bristolu, kde o poplatcích uvažují.

Nový projekt vyvolává i řadu sporů. Ještě v pátek se řešila jeho přípustnost před soudem.

Pravidla pro vjezd
do centra Londýna

Za vjezd se platí ve všední dny mezi 7:00 a 18:30. Zaplatit je nutno nejpozději týž den, a to do 22 hodin. Zaplacení mezi 22. hodinou a půlnocí je se stoprocentní přirážkou. Nezaplacení znamená pokutu 80 liber. Pokud je zaplacena do dvou týdnů, snižuje se na polovinu. Pokud není zaplacena do 28 dnů, zvyšuje se na 120 liber. Když se starosta rozhodne, že z neplatícího hříšníka udělá exemplární případ, má právo jeho auto zabavit a nechat sešrotovat nebo prodat.

Poplatky se zabývají hned dvě odborné studie. Jedna tvrdí, že mýtné na trvalé dopravní zácpě v Londýně naprosto nic nezmění. Druhá míní, že osobní dopravu omezí dramaticky a městská hromadná doprava zkolabuje.

Starosta Livingstone už dopředu přiznal, že první den bude "příšerný", a to si pro premiéru vybral den školních prázdnin, kdy mnoho rodičů zamíří spíš od centra města.

Na placení dohlíží technika
Značení pásma o rozloze 21 kilometrů čtverečných, je zřetelné a výstrahy na placené pásmo jsou umístěny v širokém okruhu, aby se řidič mohl centru vyhnout.

Kdo přejede velké bílé C v červeném kruhu na vozovce, přejel hranici mýta a ocitne se okamžitě v databázi. Celý projekt je totiž založen na moderní technice.

V ulicích nejsou budky s výběrčími, ale kamery, které snímají poznávací značky vozidel.

Každou půlnoc se všechna nasnímaná čísla porovnají se záznamy o zaplaceném mýtu. Ta, která zbydou, a jejichž majitelé tedy zřejmě nezaplatili, se porovnají s databází registrovaných vozidel. Pak počítač vytiskne oznámení o pokutě a to putuje k hříšníkovi ranní poštou.

Londýňané za vjezd do města zaplatili ještě než se začalo vybírat. Starosta si totiž na vybudování systému přidělil 200 milionů liber z městského rozpočtu. Pokud bude mít akce kladný výnos, je povinen ho celý dát na zlepšování veřejné dopravy.

Do placené oblasti vede 174 vjezdů, kterými každou hodinu projíždělo 40 tisíc vozidel.

Radnice doufá, že se jí podaří zmenšit počet mil ujetých v placené zóně o deset až 15 procent. K šesti tisícům autobusů, které po Londýně jezdily, teď přibude dalších 200.

Prvním anglickým městem, které mýtné za vjezd do centra zavedlo, byl loni Durham. Tam jde ale jen o jednu ulici a jedno náměstí.

Holub se usadil na místo, které označuje začátek placené zóny v centru Londýna, 17. února 2003

Značka upozorňuje řidiče, že za vjezd do centra Londýna musí ve všední den mezi 7:00 a 18:30 zaplatit, 17. února 2003

Obyvatel Londýna na protest proti zpoplatnění vjezdu do centra města mává na projíždějící auto bankovkami, 17. února 2003

Starosta Londýna Ken Livingstone sleduje na panelu situaci v ulicích po zavedení poplatku na vjezd do centra metropole, 17. února 2003

Auto přejíždí cestou do centra Londýna hranici placeného pásma, 17. února 2003

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stephen Bannon, vrchní poradce prezidenta Donalda Trumpa
Hlavní stratég Bannon v Bílém domě končí, potvrdila mluvčí spekulace

Tým amerického prezidenta Donalda Trumpa opouští další člen. Hlavní stratég Bílého domu a někdejší šéf Trumpovy volební kampaně Steve Bannon v pátek skončí ve...  celý článek

Plácneme si? ...takto asi gesto míněno nebylo. Kancléřka Angela Merkelová se...
V září nevolte Merkelovou, apeluje Erdogan na německé Turky

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan vyzval turecké voliče v Německu, aby ve volbách udělili politickým stranám lekci a aby nevolili kancléřku Angelu...  celý článek

Jednotky Duvdevanu při zatýkání v izraelském Bejr El. (7. října 2015)
Češi cvičili v Izraeli s elitní jednotkou určenou ke krocení Palestinců

V Izraeli tento týden skončilo čtrnáctidenní cvičení speciálních sil izraelské a české armády. Podle listu The Jerusalem Post se konalo na základně Ceelim v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.