Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Loď se stovkami uprchlíků má porouchané motory, pomohl jí vrtulník

  7:13aktualizováno  12:06
Vrtulník vysadil šest příslušníků pobřežní stráže na palubu lodi se zhruba 450 uprchlíky mířící do Itálie, kterou opustila její posádka. Loď má porouchané motory a pobřežní stráži se podařilo ji stabilizovat a připojit k islandské lodi Tyr z mise Frontex. Ta ji nyní odtáhne do přístavu.

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Nákladní loď vyslala nouzový signál ve čtvrtek poté, co ji opustila posádka. Plavidlo s porouchanými motory se stalo zcela neovladatelným a hrozilo, že se rozbije o břehy jižní Itálie. Kvůli počasí bylo možné se na palubu dostat pouze ze vzduchu. 

Šéf italské pobřežní stráže Filippo Marini v pátek řekl, že loď je mimo nebezpečí. Míří nyní do kalábrijského přístavu Crotone, nicméně cíl cesty se ještě může změnit v závislosti na počasí. K pevnině by měla loď dorazit v pátek odpoledne.

Obchodní plavidlo Ezadeen plující pod vlajkou Sierry Leone, se kolem půlnoci nacházelo asi 65 kilometrů od jihoitalského přístavu Leuca (více o lodi čtěte zde). „Kvůli obtížným povětrnostním podmínkám není možné se na palubu plavidla dostat jinak, než ze vzduchu,“ uvedly italské vzdušné síly.

Dokud nevysadily motory, loď se pohybovala rychlostí sedmi uzlů (asi 13 kilometrů za hodinu). Letoun italské pobřežní stráže ji objevil, když se nacházela asi 130 kilometrů od italského pobřeží, a to díky nouzovému signálu vyslaným jedním z cestujících.

Na palubě jsou podle Mariniho zejména uprchlíci ze Sýrie, a to včetně žen a dětí.

Jde o druhý podobný incident za poslední dva dny, kdy musela italská pobřežní stráž zasahovat kvůli příjezdu jiné lodi bez posádky plující pod moldavskou vlajkou. Na její palubě bylo skoro 800 uprchlíků převážně ze Sýrie (více čtěte zde).

Podle agentury Frontex, která kvůli přílivu nelegálních běženců od začátku listopadu monitoruje italské pobřežní vody, jsou „lodě duchů“ plující bez posádky další brutální metodou pašeráků lidí. „Pokud se přetížená a plavby neschopná loď dostane do potíží, nemají lidí natlačení v nákladním prostoru žádnou šanci,“ uvedla mluvčí Frontexu Ewa Moncurová.

Rovněž upozornila na to, že se kolem nelegálních transportů uprchlíků přes moře rozjel obrovský mnohamilionový byznys. „Každý z těchto uprchlíků musí za cestu přes moře zaplatit několik tisíc eur nebo dolarů. Dá se snadno vypočítat, kolik pašeráci získají za loď, na které je několik stovek lidí,“ řekla Moncurová, podle které se pak pašerákům vyplatí nechat vysloužilou loď bez paliva napospas osudu.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Donald Tusk na summitu Evropské unie v Bruselu (23. června 2017)
Britský návrh na ochranu práv občanů EU nenaplnil očekávání, tvrdí Tusk

Nový britský návrh na to, jak po brexitu zajistit práva občanů EU v Británii, nenaplňuje podle šéfa unijních summitů Donalda Tuska očekávání členských států....  celý článek

Londýňané během evakuace z domů s nebezpečně hořlavým obložením (23. 6. 2017)
Londýňané byli evakuováni ze stovek bytů. Nejsou bezpečné, zjistily úřady

Britské úřady v pátek zahájily preventivní evakuaci tisíců lidí z pěti výškových domů na severu Londýna, u nichž bylo zjištěno stejné hořlavé obložení jako u...  celý článek

Bývalý vězeň ukazuje, jak byl svázaný a spoutaný. (11.5. 2017)
Jemenci mučí vězně s tichým souhlasem spojenců. Bijí je i opékají na rožni

Spojené arabské emiráty jsou tichými společníky v tajných věznicích v Jemenu, kde jsou vězni drženi bez soudu, biti a mučeni. Některé výslechy přitom údajně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.