Loď nyní po opravě motorů pomalu směřuje k Sandakanu. Pluje nejvýše rychlostí 11 kilometrů za hodinu a do Sandakanu by měla dorazit za 24 až 48 hodin.
Posádce plavidla se prý podařilo požár prakticky ihned uhasit. Krátce poté zprovoznila jeden z motorů, což umožnilo kromě jiného obnovit klimatizaci, dodávky vody, provoz kuchyní a další služby k normálnímu životu na palubě, ujistila společnost Azamara Club Cruises, které loď patří. Nejprve zamýšlená evakuace proto byla zrušena. K lodi byly přesto vyslány dva čluny filipínské pobřežní hlídky a vlečná loď.
Agentury uvádějí, že nikdo z 590 pasažérů nebyl zraněn a že plavidlo udržuje v chodu záložní generátor. Pět ze 411 členů posádky se přiotrávilo kouřem z požáru, jeden je podle AP postižen těžce a potřebuje hospitalizaci.
Plavidlo, které vyplulo pod maltskou vlajkou z filipínské metropole Manily ve čtvrtek, se v době požáru nacházelo v klidných vodách asi 140 kilometrů jihozápadně od útesu Tubbataha, když se pobřežní hlídka dnes brzy ráno dozvěděla o jeho problémech. Právě zahájená 17denní turistická plavba po oblasti předčasně končí, potvrdila Azamara Club Cruises.
Člen jejího vedení byl vyslán do Sandakanu, aby se setkal s cestujícími a dojednal s nimi, jak nejlépe jim společnost bude s to pomoci v jejich dalším cestování, uvedl mluvčí společnosti. Ze seznamu cestujících vyplývá, že 201 jich je z USA. Kromě toho je na palubě 98 výletníků z Británie, 89 z Austrálie, 45 z Kanady, 39 z Německa, 32 z Rakouska, 16 z Belgie a po 14 z Nového Zélandu a Švýcarska. V posádce je 119 Filipínců, 58 Indů a 50 Indonésanů.
Před měsícem měla po požáru ve strojovně stejné komplikace italská výletní loď Costa Allegra (více zde), která byla po několika dnech nakonec odtažena do bezpečí na Seychelách rybářským plavidlem. Jejích tisíc pasažérů ale trpělo úmorným horkem, protože na palubě nefungovala ani elektřina, která by udržovala v chodu klimatizaci.
Ještě dřív, v polovině ledna, ztroskotala u pobřeží Itálie loď Costa Concordia. Při neštěstí zemřelo minimálně sedmnáct lidí (více zde).