Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do Drážďan zamíří české hasičské tanky, pomohou vyprostit uvázlou loď

  16:29aktualizováno  16:29
Dva vyprošťovací tanky T 72 odjedou po půlnoci do Drážďan, aby v pondělí po poledni pomohly vyprostit uvázlé české plavidlo. Loď Albis naložená solí už téměř týden blokuje veškerou lodní dopravu na Labi, protože zůstala podélně zaklíněna o mostní pilíře v centru města.

Hasičský vyprošťovací tank | foto: iDNES.cz

O vyslání speciální techniky v neděli informovali hasiči.

„Tanky bude obsluhovat deset příslušníků záchranného útvaru. Spolu s tanky odjedou dnes v noci do Drážďan ještě dvě doprovodná vozidla a dodávka s vázacími prostředky, v přepravě je doprovodí od hranic německá policie,“ sdělila v neděli Nicole Zaoralová, mluvčí generálního ředitelství hasičů.

Fotogalerie

„V neděli dopoledne byl již v Drážďanech rekognoskační tým v čele s velitelem uvedené jednotky, který se na místě zúčastnil jednání krizového štábu,“ uvedla Zaoralová a dodala, že krizový štáb domluvil přesný postup prací pro vyproštění lodi a nasazení obou vyprošťovacích tanků.

Celá akce má začít v pondělí v poledne. „Ve 12:00 mají být napnuta lana,“ oznámil podle agentury DPA zástupce ředitele drážďanského vodního a plavebního úřadu (WSA) Karsten Wild. Úřad podle ČTK uvedl, že je to nejhorší lodní havárii na Labi v Sasku od roku 1978.

Loď mají uvolnit dva lanové navijáky umístěné na pásových vozidlech po obou stranách Labe, pomoci má i remorkér. Nejdřív loď otočí opět podélně k řece a povlečou ji kousek proti proudu.

Albis uvázla u Albertova mostu v pondělí pozdě večer (o havárii jsme psali zde). Drážďanský vodní a plavební úřad po nehodě uvedl, že loď pravděpodobně najela na mělčinu a silný proud ji strhl ke straně. Říční policie podle listu Sächsische Zeitung uvedla, že plavidlu při podplouvání mostu vypověděl motor. Kapitán se prý ještě pokusil loď vyrovnat, to se mu ale nepodařilo a plavidlo zůstalo zaklíněno na mostních pilířích.

Vyproštění dosud nebylo možné kvůli nákladu 800 tun soli. Vykládku komplikovala vysoká vlhkost, kvůli níž sůl hrudkovatěla a ucpala sací bagr (více najdete zde). Den po nehodě proběhly dva neúspěšné pokusy o vysvobození lodi, remorkéry však příliš naloženou loď neutáhly.

Statika mostu narušena není, Albertův most z roku 1877 má v pilířích ocelové nosníky ukotvené ve dně Labe a pevném betonu. Albis ale zablokovala všechny plavební dráhy, a kromě pokuty za samotnou nehodu by tak česká plavební společnost mohla platit i škodu majitelům lodí, kteří přichází o zisky.

Podívejte se na vyprošťovací tank v akci:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.