Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Liška: V Česku budou jen dobré školy. Přijde to na 80 miliard

  1:23aktualizováno  1:23
Ministr školství Ondřej Liška chce zkvalitnit české školy. Rozjíždí kampaň Dobrá škola, jejímž cílem jsou kvalitní učitelé, úspěšní žáci a spokojení rodiče. Do roku 2020 a za 80 miliard, nastínil ministr v rozhovoru pro MF DNES. Úroveň škol mají zlepšit atestace či učitelské standardy.

Ministr školství Ondřej Liška vystoupil na schůzi Senátu, který zasedal 28. ledna v Praze | foto: ČTK

V první verzi učitelských standardů se píše třeba to, že kantor má "udržovat oční kontakt s žáky" nebo s nimi vhodně mimoslovně komunikovat. To bude ředitel kontrolovat, zda se učitelé dívají žákům do očí?
Nejde ani tak o to, aby to kontroloval ředitel, ale aby k tomu byli mladí učitelé vedeni. Až bude jasné, jak má dobrý učitel vypadat a co má umět, měl by být podle mě veden i k takový věcem, jako je mimoslovní komunikace a vnitřní integrita. Učitel se nedá redukovat jen na znalosti, které předává. Musí být i lidsky vybaven k tomu, aby žáky vychovával. A i to lidské vybavení je součástí řemesla. Jestli ale ve standardech nakonec bude i oční kontakt, to uvidíme, až skončí diskuse mezi učiteli, která právě začíná.

Učitele jste obeslal osobním dopisem. Jakou čekáte odezvu? Když pořádal anketu ve školách středočeský hejtman David Rath, ředitelé se mu na ni "vykašlali“ a on jim pak hrozil pokutami...
Ale já se nebudu ptát na to, jestli se má univerzita jmenovat Královská nebo Univerzita císaře Ratha. Já se učitelů ptám na naprosto zásadní věc, která může změnit kulturu a úspěch této země. To je nesrovnatelná otázka. Samozřejmě neexistuje žádný automatický důvod, proč by mi měl někdo věřit. Politikům je třeba nevěřit. Ale já chci najít hlavně společenskou shodu na tom, jak má učitel vypadat. Zatím se setkávám s neobvykle pozitivními reakcemi. Určitě bude i hodně skeptiků. Ale takové věci se nedají dělat mávnutím proutku. Bude to stát obrovské úsilí, hodně peněz a bude to trvat dlouho.

Kolik to bude stát a kde ty peníze vezmete? Zatím žádnému ministrovi se nepodařilo výrazně zvýšit rozpočet školství...
Já jsem připravil určitý plán a myslím si, že realistické číslo, které by dokázalo udělat z každé české školy dobrou školu, se pohybuje v částce 80 miliard korun. Není však rozhodující jen výše té částky, ale i to, jak se peníze rozdělí. A dokud veřejnost nezačne požadovat, aby nastala změna, tak jeden jediný ministr to nedokáže. Právě proto se obracím na veřejnost. Ta shoda musí být platná na desetiletí dopředu, kdy už tady nikdo z nás nebude. Změna bude trvat celou generaci.

Učitel by měl probouzet touhu po vzdělání

Chystáte kampaň Dobrá škola, která má tyto změny vysvětlovat veřejnosti. Co má změnit české školy v "dobré" - kromě už zmíněných standardů?
Součástí té koncepce jsou "kvalitní učitelé, úspěšní žáci a spokojení rodiče“. A na to všechno se chci zaměřit. Na prvním místě je podpora učitelů. To jsou právě standardy a také atestace učitelů a jejich vazba na vyšší mzdu. U žáků je situace dost vážná. Dřív jsme měli velmi dobré výsledky v mezinárodních srovnáních. A to se začalo měnit. Zhoršuje se vztah žáků k matematice a přírodním vědám. Jiné předměty nejsou ve výzkumech, ale můžeme soudit, že ten negativní postoj je tam podobný. Namísto toho, abychom v dětech pěstovali celoživotní motivaci vzdělávat se, tak ji ničíme už základním vzděláváním.

Jak to chcete změnit?
Když byla anketa mezi nositeli Nobelových cen o tom, co je přivedlo k bádání a tomu, že se stali špičkovými vědci, většinou odpovídali, že na začátku byl jejich učitel, který v nich vzbudil tu touhu. Opět tady musí být kvalitní učitel, který bude mít v popisu práce či přímo v zákoně stanovený cíl, že v dětech bude probouzet touhu ke vzdělání. Souvisí to ale i s tím, že se musí změnit vztah mezi školou a rodinou. Ta vazba je dnes velmi slabá. A když se podíváte na to, co určuje úspěšnost žáků ve vzdělávání, tak zjistíte, že je to mezi 80 a 90 procenty prostředí, ze kterého vycházejí. Pouze zlomek toho je talent, zlomek toho je škola.

Jak můžete to prostředí jako ministr ovlivnit? Nezhatí to nakonec celou vaši reformu?
My to můžeme ovlivnit. Tím, že do škol přivedeme specialisty, kteří budou vyrovnávat šance dětí, jež si z rodinného prostředí přinášejí nějakou obtíž. Jsou to speciální pedagogové, školní psychologové, asistenti učitelů. Pokud nějaký žák začne v nějaké drobnosti zaostávat, dokážou to včas rozpoznat a věnovat mu zvláštní pozornost.

Kdy budou tito lidé na školách?
Až na ně budou peníze. Mým cílem je vyjednat peníze už od roku 2010, aby i napříště byly součástí rozpočtu školství. Tady nejde jen o děti, které mají nějaký handicap, ale i o ty, které jsou mimořádně nadané. Musíme jim věnovat takovou pozornost, aby dokázaly rozvíjet, co v nich je. A tohle zatím neumíme, až na školy, které se tomu speciálně věnují.

Jak chcete dosáhnout třetího cíle - spokojených rodičů?
Mým přáním je, aby výsledkem debaty bylo i posílení role rodičů ve školských radách, aby do toho mohli mluvit víc než doposud. Rodiče byli zatím opomíjeni. Já chci právě prostřednictvím Dobré školy vyvolat diskusi i mezi nimi. Když se podíváte třeba do Dánska, tam si ředitele školy volí přímo rodiče dětí.

Vůbec nechci kádrovat učitele

Budou jednotlivé školy dostávat nějaký certifikát, že už jsou "dobrou školou"?
Ne, nechceme školy nálepkovat. Spíš si představuji, že každá škola si na základě téhle debaty určí, co udělá, aby se tou dobrou školou stala. Je důležité, aby školy zůstaly různé. Budou nadále školy, které se budou specializovat, ale měl by být nějaký obecný standard, který činí dobrou školu dobrou školou. Přál bych si, aby v roce 2020 byla každá česká škola dobrou školou, tedy aby splňovala ony parametry kvalitních učitelů, spokojených rodičů a úspěšných žáků.

Kolik procent učitelů dnes splňuje vaši představu dobrého učitele?
Vůbec nechci kádrovat učitele. Myslím, že to, jak jsou učitelé dnes hodnoceni a za jakých podmínek pracují, nám vůbec neumožňuje je posuzovat podle nových standardů. Chci, aby jejich náběh byl postupný. Ve Finsku, kde přišli s dost radikální reformou školství, odešla během asi dvou let víc než pětina učitelů. Právě proto, že se tam nastavila jiná měřítka kvality. U nás by to mělo být postupné, aby učitelé dostali šanci doplnit si vzdělání.

Na učitelské standardy navážou atestace, po kterých bude růst pedagogům plat. Budou povinné?
To je čistě technická věc. Ta první by měla být povinná, ty další nepovinné. Ale je to jen prozatímní návrh, tak daleko ještě nejsme.

Vy byste byl pro to, aby byly povinné?
Myslím, že by měly být základní milníky profesního rozvoje učitele. A ty by měly být povinné. Ale mezitím má být prostor i pro učitele, kteří se budou chtít vzdělávat nad rámec toho, co je předepsáno. A to by se mělo samozřejmě odrazit také na mzdě.

Vláda to má "za pár", už dnes může ztratit důvěru a vládnout jen dalších pár nejistých měsíců. Kolik svých plánů vůbec můžete stihnout uvést do praxe?
Pokud by byly volby ve standardním termínu v červnu 2010, tak většina z toho, o čem teď spolu hovoříme, by mohla být skutečností. Standard učitele by měl být minimálně předložen jako návrh zákona.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

Sníh - děti - sáňky - volný čas - zábava
Jarní prázdniny 2018

Týdenní jarní prázdniny jsou na základních a středních školách v roce 2018 rozloženy v termínech od 5. února do 18. března. Přinášíme úplný přehled...  celý článek

Dálnice D49 Fryšták - Lípa I. a II. etapa
Silničáři plánují dálnici kolem Zlína, lidé z Kostelce požadují tunel

Ačkoliv se silničářům stále nedaří spustit výstavbu dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, plánují už také její pokračování do Lípy, při kterém má vzniknout i nový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.