ODPOVĚDI ONDŘEJE LIŠKY ČTĚTE ZDE
"Pokud se na výplatní pásce pedagogů, v jejichž škole nedošlo v tomto školním roce k výraznějšímu úbytku v počtech dětí nebo studentů, nepromítl nárůst mzdy minimálně o 2,8 procenta, je to vina vedení školy," upozornil v on-line rozhovoru ministr školství Ondřej Liška.
"Ředitelé škol nemají důvod, aby šetřili pouze z titulu ´očekávání věcí příštích´," dodal ministr.
Souhlasil však s tím, že letošní výpadek financí na pomůcky je pro školy nepříjemný. "Bude však kompenzován možností čerpání evropských fondů právě na tyto účely. Usilovně pracujeme na tom, aby se tak stalo co nejdříve a co nejkomfortněji pro příjemce těchto prostředků."
Ondřej Liška je zastáncem kurikulární reformy, která dětem poskytne nejen znalosti, ale i schopnosti a dovednosti potřebné v moderní globalizované společnosti.
"Připouštím, že ne vše, co se tváří jako moderní, liberální a alternativní, je také ve skutečnosti správné a efektivní. To, že klesá úroveň znalostí, je nežádoucí, pokud není kompenzováno právě schopnostmi a dovednostmi. Cílem by mělo být obojí. Tímto trendem se zabýváme, včetně setrvale neuspokojivé úrovně čtenářské gramotnosti," konstatoval Liška.
Půjčky by měly ulevit rodinným rozpočtům
Ministr přislíbil, že ministerstvo se zabývá i zlepšením finančních podmínek doktorandů.
"Připravujeme systém výhodných studentských půjček, o které by podle našeho průzkumu mělo zájem až 40 procent studentů. Stejně tak jednáme s ministerstvem práce a sociálních věcí o tom, jak umožnit studentům práci při studiu, aniž by se jim a jejich rodičům do určitého limitu snižoval nárok na sociální dávky a daňové zvýhodnění," prozradil Liška.
Podle něj je třeba změnit a posílit ohodnocení učitelů, a to především podle kvality práce, ne podle odučených let.
"Ředitelé škol by měli mít větší prostor v oblasti takzvaných nenárokových složek mzdy, aby mohli motivovat učitele, kteří nejvíce ovlivňují zkvalitnění výuky a efektivně jí věnují nadstandardní množství energie. Zároveň by mělo dojít k oslabení závislosti výše platu na počtu let praxe," vysvětlil ministr.
Rovněž nevylučuje účast na debatě o školném. Protože se však o eventuálním zavedení školného nezmiňuje koaliční smlouva, tato vláda ho zavádět nebude.
"Tomuto rozhodnutí musí předcházet i diskuse o větším zapojení privátních zdrojů do školství a nebo o větší sociální prostupnosti školství. Školné proto nepovažuji za aktuální téma, ale pravdou je, že vztah učitelů a studentů ke vzdělání musí projít zásadní změnou," dodal Liška.
. Ondřej LiškaOndřej Liška se narodil 14. července 1977. Absolvoval politologii a religionistiku v Brně. V letech 2000 - 2001 pracoval v Nadaci Fórum 2000, v letech 2003 - 2004 byl předsedou Česko-rakouského fóra pro dialog. V letech 2003 - 2005 byl zastupitelem v Brně (členem výboru pro kulturu a školství). Od roku 2004 působil jako poradce pro regionální rozvoj a evropské strukturální fondy skupiny Zelených v Evropském parlamentu. V červnu 2006 byl zvolen do Poslanecké sněmovny za Jihomoravský kraj. V únoru 2007 se stal místopředsedou Strany zelených pro zahraniční vztahy. Zdroj: www.msmt.cz |