Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Linka 112 zdržela výjezd sanitek k nehodě autobusu

  17:23aktualizováno  17:23
Nedělní tragická nehoda autobusu na dálnici D8 opět upozornila na slabiny jednotné tísňové linky 112. Zdravotníci dostali zprávy od dispečerů se zpožděním. Nevěděli ani, kolik je na místě zraněných a v jakém směru autobus havaroval. První sanitka tak na místo dorazila až po 15 minutách.

Kvůli zdržení na dispečinku se první sanitka dostala na místo až za 15 minut. | foto: Radek Krahulík

Linkový autobus havaroval na dálnici D8 u Zdib nedaleko Prahy v neděli ráno. Řidič narazil do mostního pilíře. Zemřelo šest lidí, dalších devět bylo zraněno. - více zde

Řidič, který měl jen zlomené zápěstí, zavolal ihned na jednotné číslo tísňového volání 112. Hasiči, kteří linku obsluhují, přijali telefonát v 7:35. Volajícího se zeptali na základní informace a tísňovou výzvu předali dispečinku středočeské záchranky v 7:38. Na místo také vyrazily první jednotky hasičů.

Dispečerky záchranné služby, které jsou speciálně proškolenými zdravotnicemi, však od hasičů nedostaly žádné podrobnosti k nehodě.

"Operátoři linky 112 se ptají na věci, které nás moc nezajímají. První informace tak zněla, že je tam autobus a několik zraněných. Nevěděli, kolik je tam zraněných, jestli jsou tam mrtví a nevěděli ani směr, ve kterém se nehoda stala. Takže tato informace nám byla úplně k ničemu," řekl iDNES.cz ředitel záchranné služby Středočeského kraje Robert Zelenák.

Operátoři proto museli řidiče znovu zavolat a dispečink záchranky mu přepojit. Tím se ztratily další minuty. "Teprve při druhém kontaktu jsme se tyto informace dozvěděli," uvedl Zelenák.

První sanitky přijely až po 15 minutách
V 7:39 vyjíždí na místo první sanitky z Brandýsa a z Kralup. Středočeský dispečink záchranky požádal vzhledem k předpokládanému rozsahu hromadné nehody o pomoc pražské kolegy. Ti to navíc měli k nehodě po dálnici nejblíž.

Zdravotníci ale dosud neměli informace o počtu zraněných. Pražské operační středisko tak v 7:41 na místo vyslalo vrtulník, dva lékařské vozy, tři sanitky se zdravotníky a jednu převozovou sanitku. Na místo také vyjel kamion pro mimořádné situace.

Jako první dorazili na místo hasiči. Jednotka z Kralup přijela téměř současně jako hasičský vůz z Prahy, který vyjel z druhé strany pro případ, že by na dálnici byly kolony. Hasiči zajistili havarovaný autobus proti požáru a začali vyprošťovat zraněné.

První sanitka dorazila na místo v 7:50. Pražská záchranka to sice stihla za devět minut od přijetí výzvy, těžce zraněným se však dostalo zdravotnické péče až 15 minut od chvíle, kdy se řidič dovolal na tísňovou linku 112. Většina úrazů přitom byla velmi vážná a šlo o každou minutu.

V 7:52 dorazila sanitka z Kralup, která musela objíždět zavřený most, a po ní další posádky záchranné služby včetně kamionu pro mimořádné situace. Jeho mobilní zdravotnické stanoviště nakonec nebylo potřeba, ale dispečink se o rozsahu nehody dozvěděl až ve chvíli, kdy už záchranářská technika byla na cestě.

Pražští záchranáři tak z místa vezli pět zraněných, z toho jedna žena letěla vrtulníkem, ale zraněním podlehla při předávání v nemocnici. Dalších pět zraněných jelo v sanitkách středočeské záchranky.

Vedení hasičů: Volající byl v šoku
Generální ředitelství hasičů, které má linku 112 na starosti, své operátory hájí. Prý nemohou za to, že se podařilo řidiče přepojit na zdravotnický dispečink až po více než třech minutách.

"Volající byl natolik v šoku, že nebyl schopen říci podrobné údaje k události. V okamžiku, kdy byl hovor přepojen na operační středisko záchranné služby, volající zavěsil, nebo se hovor z jiných důvodů přerušil. Operátorka musela uskutečnit zpětné volání a až tento hovor spolu s upřesněním místa nehody přepojila na ZZS," sdělila iDNES.cz mluvčí hasičů Nicole Zaoralová.

Ze záznamů tísňového volání podle ní vyplývá, že operátorka záchranky dostala konečnou informaci o nehodě za tři minuty 39 sekund.

Linka 112 je zdržení, tvrdí lékaři
Zdržení z linky 112 přesto kritizuje také ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz. Podle něj je nepřípustné, aby se informace o nehodě dostala na dispečink záchranky s několikaminutovým zpožděním. Zdravotnické dispečerky by měly ihned mluvit přímo s člověkem z místa.

"My jsme nevěděli, co se tam stalo, kde k nehodě došlo ani kolik je tam zraněných. Teprve dispečerky záchranné služby volaly zpět řidiči a zjistily podrobnosti. To měli dělat operátoři linky 112, nebo výzvu okamžitě přepojit," řekl Schwarz iDNES.cz.

S tím souhlasí i Robert Zelenák, který kromě středočeské záchranky šéfuje i Asociaci záchranných služeb. "Linka 112 je prezentována jako něco, co perfektně funguje, přitom je to něco, co se bude muset ještě dlouho učit. Systém to přitom není špatný, měl by ale fungovat jen jako záložní pro případ přetížení současných linek."

"My máme operátorky, které mají kvalifikaci 15 až 20 let, a tady sedí lidi, kteří tam jsou chvilku. Ty zkušenosti vám neudělá žádné školení, k tomu je nutný zdravotnický personál. Oni navíc musí umět reagovat, i když vám ukradnou kolo, nebo se vám na zahradě rojí včely. Ale to zdravotnictví je mnohem komplikovanější," podotkl.

Lékaři a zdravotníci záchranných služeb přitom zdržení při volání na linku 112 kritizují už od jejího zřízení v roce 2003. Celé zřízení jednotného tísňového čísla stálo stovky milionů. Na dalších sto milionů vyjde roční provoz operačních středisek. - více zde

"My bojujeme za to, aby nám nerušili národní tísňová čísla. Kdyby všechno přešlo na linku 112, tak by to pro lidi byla katastrofa," dodal Zelenák.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš v dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. A nasbírali jich zatím 78 321....  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.