Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ve volbách můžeme získat až deset procent hlasů, říká šéf lidovců

  9:36aktualizováno  9:36
Politické turbulence uspíšily předvolební přípravy u lidovců. Předseda strany Pavel Bělobrádek řekl, že obsazení kandidátek bude jasné do tří týdnů a do kampaně dá strana maximálně 35 milionů. V rozhovoru pro iDNES.cz pak uvedl, že na kandidátce do europarlamentu nejspíš nebude Zuzana Roithová.

Šéf lidovců Pavel Bělobrádek na sjezdu v Olomouci (8. června 2013) | foto: ČTK

Za současnou politickou krizí vidí Bělobrádek to, že ani levice, pravice či prezident nechtěli ustoupit. Navíc premiér Petr Nečas podle něj nezvládl svoji funkci, když umožnil, aby jeho přítelkyně využila Vojenského zpravodajství ke sledování Nečasovy bývalé manželky.

Lidovce uspíšení voleb těší. Už několik týdnů funguje jejich volební štáb a podle Bělobrádka bude kampaň stát 30 až 35 milionů korun. Peníze jim z velké části půjčí banka, další dají sponzoři a členové strany. Lidovci chtějí sázet na mladé tváře, o obsazení kandidátek má mít strana jasno do tří týdnů.

Poslanci budou hlasovat o rozpuštění Sněmovny, věříte, že dojde na předčasné volby?
Pokud strany, které se vyjádřily, dodrží svoje slovo, tak zřejmě ano, protože součet hlasů komunistů, sociálních demokratů, Věcí veřejných a topky musí bohatě stačit. Samozřejmě nelze vyloučit, že hypotéky některých poslanců budou silnou motivací, ale předpokládám, že v této situaci už moc jiných řešení není a nikdo nemá sílu jít do žádné jiné alternativy.

Pavel Bělobrádek

Do funkce předsedy KDU-ČSL byl zvolen v listopadu 2010 (více zde), předtím v této straně zastával funkci krajského tajemníka. Do KDU-ČSL Bělobrádek vstoupil v roce 2004. Výrokem "za ty roky mi prošla rukama spousta dobytka i sviní a věřte mi, že si s nimi poradím, i když se s nimi potkám ve vrcholné politice," před třemi lety připomenul, že je vystudovaný veterinář a nějakou dobu strávil i na jatkách.

Předvolební průzkumy naznačují, že by se lidovci mohli dostat opět do Sněmovny (více zde). Počítáte s tím?
Jsem hluboce přesvědčen, že se tam dostaneme. Je to otázka posledních dvou voleb, kterými jsme si prošli. To jsou tvrdá data, ať už jde o krajské volby nebo volby do prezidentské funkce.

Kolik mandátů byste mohli získat?
Základním úspěchem bude vrátit se, protože to se za 20 let nepovedlo žádné straně, která ze Sněmovny vypadla. Počet mandátů a procenta, to jsou věci, jež budou velmi záležet na volební účasti.

Domnívám se, že reálné je mít mezi šesti až osmi procenty, při malé volební účasti můžeme dostat kolem deseti procent. Přepočet na mandáty je ale velmi zrádný, protože volební zákon je nyní nastaven tak, že ve velkých krajích vám stačí pět či někdy i méně procent, v jiných krajích ale potřebujeme na mandát deset nebo 15 procent.

Jdete do voleb samostatně, nebo budete sestavovat kandidátky třeba s některými hnutími?
To je všechno ještě v jednání. Dostali jsme některé nabídky a s některými budeme ještě jednat. V některých krajích je ale už jasné, že budeme mít podporu regionálních sdružení.

Kterých?
Mohu říci, že jsem už téměř dohodnut s Hradeckým demokratickým klubem a s panem primátorem Finkem, že by nás podpořil na kandidátce a společně s námi kandidovali v krajských volbách. Je tady ještě jedna možnost, ale to je věc, která je ještě příliš daleko.

Dokončujete volební program. Jaké jsou jeho hlavní body?
Určitě chceme nabídnou novou generaci a stabilitu, protože tu teď ve Sněmovně nevidíte. VV se rozpadly, ODS je v totální krizi, TOP 09 čeká, co bude, sociální demokracie je také rozklížená.

Na svém webu zdůrazňujete, že kořeny strany sahají do roku 1919. Hodláte to uplatnit i v kampani?
Tradice není samonosná, ale bezpochyby tady je tradice s novou krví, takže jde o to značku správně využít a dát jí drive a know-how.

Můžete být konkrétnější, čím chcete přesvědčit voliče, aby si vybrali KDU-ČSL?
Jedné z věcí, které se dlouhodobě věnujeme bude vztah občan - stát, protože spousta lidí se přestalo ztotožňovat se státem. Ten musí plnit svoje funkce, aby se nestalo, že třeba nefungují registry, které jsou uspěchané, nebo je tu sKarta, která je k ničemu.

Samozřejmě se budeme věnovat i zdravotnictví, sociálním věcem, politice zaměstnanosti i ekonomických tématům. Konkrétní témata bych si ale zatím nechal pro sebe, protože je chceme propracovat a jít s nimi ven, až bude čas. Konkurence taky nespí.

Myslíte, že lidi přesvědčíte, když už slyšeli, že něco bude fungovat lépe, ale pak to tak nebylo?
Můžeme ukázat, že jsme upozorňovali od začátku, že některé věci jsou špatně. Osmdesát procent programového prohlášení bývalé vlády můžeme podepsat, problém je v jeho realizaci. Musíme proto vrátit do politiky to, že když se něco řekne, tak se to bude dělat.

Zásadní je zákon o státní službě, protože tím lze odpolitizovat státní správu a zmenšit korupční potenciál. Zákon o úřednicích nemůže zákon o státní službě nahradit. Neříkám, že máme recept úplně na všechno. V některých věcech se můžeme inspirovat v zahraničí, některé jsou, jako například přímá demokracie, sem nepřenositelné.

Máte rozhodnuto o lídrech ve Zlínském kraji a na jižní Moravě. Koho dáte na Prahu?
Máme několik tipů, ale ještě nedošlo k primárním volbám, takže to není jisté. Každopádně je evidentní, že já budu mít ambici kandidovat v Královéhradeckém kraji a první místopředseda Marian Jurečka v Olomouckém kraji.

Mluvil jste také o Michaele Šojdrové, Pavlu Svobodovi, Danielu Hermanovi nebo právníkovi Ondřeji Závodském, který upozornil na korupci na vnitru...
Je potřeba si uvědomit, že Pavel Svoboda a Michaela Šojdrová jsou jedničkou a dvojkou do Evropského parlamentu. Je tady ale spousta dalších lidí. Z těch známých tváří, ale myslím, spousta lídrů nevzejde. Budeme se snažit nasadit nové tváře s tím, že ti zkušenější mohou doplnit kandidátku na jiných místech.

Proč mezi jmény není i současná europoslankyně Zuzana Roithová?
Protože bude končit desátý rok funkce a chce žít na jihočeském statku s vnoučaty a nevěnovat se politice. Řekl bych, že je to zčásti únava a zčásti snaha věnovat se více rodině.

Za kampaň chcete utratit do 35 milionů. Jak jste k této částce dospěli?
Částka je limitovaná půjčkou z banky. Ta bude někde přes 27 milionů. Ale byla nakalkulována na jarní termín, jenž měl být souběžně s evropskými volbami, takže ještě budeme s bankou jednat.

Dalším zdrojem jsou naše vnitřní peníze a peníze našich kandidátů. Posledním sponzorské dary. Věřím, že tady ještě nějaké peníze získáme, i když je nepříjemné, že na to budeme mít méně času, ale já věřím, že současná situace mnohé podnikatele přesvědčí, že je dobré nás podpořit.

Co za peníze pořídíte?
Kampaň bude velmi střízlivá. Tak jako jsme ji měli v krajských volbách, kde třeba v Královéhradeckém kraji jsme měli 11 billboardů, což je nic. Chtěli bychom neslibovat nesplnitelné, být realističtí a nabízet alternativu. Budeme se soustřeďovat na kontaktní kampaň. Využijeme jako vždy naší členské základny v akci Ploty, kdy si naši příznivci a členové věší na ploty a domy bannery. Bude to určitě otázka našich dobrovolníků a pak uděláme běžný mediaplán od outdooru přes inzerci v periodikách. Budeme se tlačit i do internetu: blogy, Facebook, Twitter a podobně.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.