Webové stránky chtěly přiblížit memento 2.světové války i mladším návštěvníkům.

Webové stránky chtěly přiblížit memento 2.světové války i mladším návštěvníkům. | foto: TOTAL burn-out of Lidice

Lidice po kritice stáhly kontroverzní reklamu

  • 69
Vedení památníku Lidice stáhlo kontroverzní internetovou reklamu, která byla postavená na hře simulující vypálení vesnice nacisty před více než 60 lety. "Důvodem byly silné tlaky ze strany pozůstalých," řekl iDNES.cz zástupce ředitele památníku Jaroslav Tauber.

Originální kampaň, jejímž cílem bylo přitáhnout do Lidic mladší návštěvníky, měla trvat celé září. Z webu ale zmizela už v pátek. Podle informací deníku Právo k tomu dal ředitel památníku Milouš Červencl pokyn už po čtvrtečním zasedání zastupitelstva obce.

"Byly tady velké tlaky ze strany lidických občanů, hlavně pozůstalých," potvrdil iDNES.cz v pondělí Červenclův zástupce Jaroslav Tauber. Ředitele Lidic se zastihnout nepodařilo, podle Taubera má týden dovolenou.

Na stránce, kde se do pátku zobrazovala šokující reklama, už visí jen omluva vedení památníku. "Ředitel Památníku Lidice se omlouvá všem, koho se tato kampaň mohla dotknout, zejména pozůstalým po obětech lidické tragédie," stojí na webu.

Ke stažení kontroverzní reklamy vyzvala již dříve Česká rada pro oběti nacismu a Český svaz bojovníků za svobodu. Sám Červencl řekl začátkem září iDNES.cz, že kritiku očekává. "Očekávám, že mi někdo ´umyje hlavu´," řekl doslova. - více zde

Předstíraná počítačová hra nazvaná Total burn-out of Lidice neboli Úplné vypálení Lidic vypadala na první pohled drsně. Na úvodní stránce se objevil povel: Vypal Lidice v co nejkratším čase. Následovala pravidla, která "hráče" poučila, kolik může získat bodů za zabití či upálení nepřítele.

Na další stránce si návštěvník vybral zbraň, granáty či plamenomet. Teprve po jejím výběru poznal, že nejde o podporu nacismu ani o hru. "Na co si to tu hraješ?! V Lidicích to nebyla hra, ale realita," objevilo se na obrazovce.

Autoři kampaně: Účel byl splněn
Nápad na šokující kampaň se zrodil v hlavách kreativců z reklamní agentury McCann Erickson. "Pokuste se přimět dnešního teenagera, aby šel navštívit Lidice. Zjistíte, že ho potřebujete něčím šokovat a vyprovokovat. Jinak totiž ztratí zájem už ve chvíli, kdy vyslovíte slovo Lidice," vysvětlil před dvěma týdny originální nápad ředitel agentury Jan Binar.

Kampaň podle něj byla úspěšná, i když skončila předčasně. "Publicity, o kterou nám šlo, jsme už dosáhli. Ke zviditelnění památníku došlo. A pokud to někoho uráží, nemá cenu v tom pokračovat. Rozhodnutí památníku naprosto respektujeme," komentoval Binar nejnovější vývoj.

Reklama podle něj vyvolala celosvětový zájem. "Vrátilo to Lidice na mapu. Spousta prokliků byla ze zahraničí a například jeden z nejčtenějších zpravodajských serverů na světě yahoo.news.com to měl nějakou dobu na první stránce," uvedl ředitel McCann Erickson.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video