Osmapadesátiletý Minařík, původem stavař, který vyzkoušel řadu povolání včetně politiky a marketingu, je veselý chlapík. Řekne asi dvě stě slov za minutu. Nejde téměř zastavit.
"Jednou se mi ta má ukecanost málem vymstila," vypráví. Jako mladík jel stopem do Hradce. Nadával na poměry a politiku, o kterou se vždycky zajímal. "Řidič najednou vytáhl průkazku: plukovník Státní bezpečnosti. Koukal jsem na to vyplašeně a zeptal se: Tak kde končíme? Smál se. S takovými lidmi jako vy nemáme problém. Líbí se mi, když se něco dozvím, odpověděl," dodává Minařík.
Další jeho vzpomínka trumfne tu předchozí. Na začátku 80. let se prý zúčastnil průzkumu o poslechu Svobodné Evropy. "Bál jsem se, že každou chvíli přijdou zavřít mě nebo ty, kterých se ptám. Ale pak jsem se dozvěděl, že si to objednala strana. Zajímalo je, proč to lidi poslouchají, co z toho mají."
Co se změnilo
Kdo by čekal, že lidi před takovou otázkou utečou, mýlí se. "Odpovídali podstatně ochotněji než dnes. Klidně mě pozvali domů. Zhruba třicet procent přiznalo, že zahraniční rozhlas poslouchají. Jména jsem po nich neměl chtít, stačil věk."
Tehdy Minařík spolupracoval s akademickým institutem IVVM, předchůdcem dnešního CVVM. "Podle mě tahle agentura fungovala i za totality docela nezávisle," myslí si.
"Lidi jsou teď naštvaní, moc s námi nespolupracují. Politici pořád kritizují průzkumy, které nejsou po jejich, takže je postupně zdiskreditovali," říká. "Pokud člověk řekne banka, pojišťovna nebo mobilní operátor, lidi zabouchnou dveře." Minařík odhaduje, že když někde zazvoní, 80 procent tázaných se s ním vůbec nebaví, někteří dokonce ani nezareagují.
"Dřív se tolik nespěchalo, lidi si rádi popovídali, nebáli se," říká. Odměna za vyplněný dotazník se pohybuje od 70 korun, za náročnější, jehož vyplnění trvá déle než hodinu, dostane pár stovek. "Měsíčně si vydělám zhruba tisícovku, někdy ani to ne," tvrdí.
Těší se, když se jde ptát na témata, která lidi baví. Moc jich nezůstalo: životní styl, volný čas. "Dřív je táhly i volby, ale teď místo odpovědi posílají politiky do háje."
Magazín Víkend
Můžeme předvolebním průzkumům věřit? Co se skrývá za čísly a procenty? Kdo je ochoten odpovědět a kdo ne? Čtěte velké téma v příloze MF DNES Víkend.