Nehoda českého autobusu na severu Rakouska

Nehoda českého autobusu na severu Rakouska | foto: Slavomír Kubeš, MF DNES

Lidé v havarovaném autobusu jeli bez pásů

  • 22
Část cestujících z autobusu, který měl o víkendu nehodu u rakouského Schremsu, nebyla podle hasičů připoutaná. Zákony Evropské unie přitom vyžadují, aby se lidé v autobusech vybavených bezpečnostními pásy poutali. Kdo byl za cestující odpovědný?

INFOGRAFIKA: Kde autobus havaroval

Ředitel ústavu ve Stodě Radomír Bednář potvrdil, že někteří klienti v autobuse byli částečně nesvéprávní. Trvá však na tom, že jejich "nesvéprávnost" se bezpečnostních pásů netýká. "Nemohou například volně nakládat s penězi. Jinak svéprávní samozřejmě jsou," řekl a dodal, že si nemyslí, že personál ústavu chyboval.

Právník Tomáš Beran to však nevidí tak jednoznačně. "Soud každý takový případ posuzuje individuálně a určí, do jaké míry byl nesvéprávný člověk schopný rozpoznat důsledky toho, že se v autobuse nepřipoutá," říká právník.

Pokud tedy soud prohlásí, že jsou odpovědní vychovatelé ústavu, hrozí jim stíhání za ublížení na zdraví z nedbalosti.

Dopravci: Na pásy upozorňujeme
"Na připoutání dětí v autobusech by měli dohlížet rodiče," doplnil. Řidič má podle jeho slov povinnost oznámit cestujícím, že by si měli zapnout pásy. "Bezpečnostní pásy jsou důležité, mohou zachraňovat životy. Každý hasič potvrdí, že je jednodušší z autobusu dostat člověka, který je připoutaný. A to i tehdy, když je vůz převrácený na střechu," tvrdí dopravní expert Jaroslav Hořín.

Autobusový dopravce Karel Kavka oponuje: "Používání pásů v autobuse vidím jako dvousečné. Při nárazu může pomoci, ale při převrácení vozidla spíš cestující přiškrtí a uvězní."

Jak to tedy funguje třeba ve žlutých autobusech Students Agency? "Stevardka to cestujícím připomíná a výzva k použití pásů také běží na monitoru," říká majitel firmy Radim Jančura.

Otec: Můj syn je spolehlivý řidič

Vyčerpání a stres čišely v neděli dopoledne v rakouském Schremsu z tváře pětapadesátiletého Františka Kůse, spolumajitele firmy Kusbus. Jeho syn, jednatřicetiletý řidič Marek, v neděli před pátou ranní u obce havaroval v pravotočivé zatáčce, kde na následky zranění zemřeli čtyři muži a dalších 45 lidí bylo zraněno. "Můj chlapec byl velmi schopný řidič," říká František Kůs.

Mohli být podle vás před nehodou řidiči unaveni?
Únavu vylučuji, do Chorvatska vyrazili už v pátek. Ze Zadaru vyjeli v sobotu v 18 hodin, byli vyspalí, odpočatí, neměli žádný kvalt. Bezpečnostní přestávky dodrželi, jak měli. Oba byli zkušení řidiči.

A co rychlost?
Mám doklady, výpisy z tachografu, z nich jasně vyplývá, že jeli rychlostí osmdesát kilometrů v hodině, což je tady povolené. Všechno bylo v naprostém pořádku.

Je váš syn zkušený řidič?
Jezdí od svých 21 let. Můj chlapec je velmi schopný řidič, nikdy neměl problémy, všichni si ho žádali. Má za sebou dva čelní střety, které nezavinil, proto jezdí opatrně.

Mluvil jste s ním?
Telefonoval jsem mu, má vykloubené rameno, je v nemocnici v Gmündu na kapačkách. Je v šoku, chce domů, jestli ho pustí, tak ho odvezeme.

V jakém stavu byl váš autobus Bova Magic?
Autobus je špička v republice, holandské výroby, je jich v Česku jen pět. Má najeto 150 tisíc kilometrů, dám za něj ruku do ohně.

Měli jste už nějakou podobnou nehodu?
Dopravu děláme od roku 1995. Jednou jsme měli nehodu u německého Deggendorfu, to ještě byla karosa. Vezli jsme nějaké děti, tam to řidič neubrzdil, ale nikomu se nic nestalo.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video