Podle dlouholetého výpravčího Arnošta Juránka měl informace o pohybu vlaků a autobusů zajišťovat dispečer. Ten ale neexistuje.

Podle dlouholetého výpravčího Arnošta Juránka měl informace o pohybu vlaků a autobusů zajišťovat dispečer. Ten ale neexistuje. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Lidé spílají výpravčím. Jsme figurky na šachovnici, říká jeden z nich

  • 106
Hodinové čekání na další spoj není v Pardubickém kraji žádnou výjimkou. Cestující z Králík, kteří přestupují v Lichkově, o tom vědí své. "Nový systém je na žalobu za totální destrukci dopravního systému," tvrdí výpravčí Arnošt Juránek a lidé mu dávají za pravdu.

Stížnosti na fungování nového systému veřejné dopravy nemají konce. Mezi ty nejčastější na Králicku patří výtky, že na sebe jednotlivé spoje nenavazují a jsou nastaveny tak, že cestující z Králík přestupy z autobusu na vlak v Lichkově stíhají jen stěží.

I při nepatrném zpoždění pak nemají šanci žádnou a musí čekat třeba hodinu na další spoj. Podobné situace nejsou nijak výjimečné. První, kdo potom vyslechnou nářky a nadávky cestujících, jsou řidiči autobusů a železničáři.

"Ti za to ale nemohou, to jsou jen figurky na konci šachovnice. Tím myslím výpravčí a výhybkáře, ale i šoféry autobusů, kteří zlobu oprávněně naštvaných cestujících odnesou jako první," říká výpravčí z Dolní Lipky Arnošt Juránek, podle něhož je nový dopravní systém diletantismem nejhrubšího zrna.

Průvodčí bude kontrolovat, zda se neblíží autobus

"To se ale netýká jen návaznosti vlak-autobus. Například v České Třebové ujíždí do pěti minut vlak vlaku v padesáti případech denně. A to prosím podle jízdního řádu. To není ani k pláči, ale na žalobu za totální destrukci dopravního systému," dodává výpravčí.

Potíž je podle něj především v tom, že informace o pohybu autobusů i vlaků měl podle halasných prohlášení zajišťovat dispečer firmy Oredo, která veřejnou dopravu v Pardubickém kraji organizuje.

"Ten ale neexistuje. Na to se v Oredu prostě vykašlali, to se jinak říci nedá. A víte, jak tohle prozatím vyřešili? Na nedávném jednání v Králíkách se dohodli s ředitelem pardubického regionálního centra provozu Českých drah panem Štěpánem, že budou vlaky odjíždět z Lichkova "na hubu" až po pěti minutách," říká Juránek.

Míní tím, že se vlakové čety budou před nádraží chodit dívat, jestli náhodou nejede autobus. "A pak stejně odjedou, protože nebudou vědět, ani kde je autobus, ani koho ze zeptat," doplňuje.

Nové, snad lépe vyřešené jízdní řády, budou platit od června

"Na tohle provizorní řešení jsme přistoupili z jednoduchého důvodu. Celý systém není připraven tak, jak by měl, a my se snažíme vzhledem k dlouholeté spolupráci se starosty vyjít lidem cestujícím do zaměstnání a do škol vstříc. Možná to zní trochu komicky a staromódně, ale snažili jsme se v rámci možností udělat aspoň tohle. Více zatím bohužel udělat nemůžeme," řekl ředitel pardubického centra Českých drah Michal Štěpán.

"Situaci samozřejmě pečlivě sledujeme, víme o ní a určitě se budeme snažit zjednat nápravu. Víc vám ale říci nemohu, všechny dotazy musíte směrovat na krajský úřad," řekl Tomáš Záruba z pardubické pobočky poradenské firmy Oredo.

Krajský úřad přitom ve všech tiskových zprávách i dalších vyjádřeních uvádí, že s radnicemi jedná a že jsou všechny připomínky zpracovány. Vycházet se z nich bude při změnách jízdních řádů, které mají platit od června.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video