Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé si odnesli domů kusy concordu

  9:56aktualizováno  9:56
Neuplynul ještě ani měsíc od jeho posledního letu, a nadzvukový Concorde se stal opět středem pozornosti. V Paříži se konala aukce, ze které si zájemci mohli odnést kus legendárního letounu. Vrcholem dražby byly dva motory a 3,5 metru dlouhý nos letadla.
Nos concordu

Nos concordu - Tři a půl metru dlouhý nos letounu si nakonec koupila šedesátiletá žena za 480 tisíc eur. (16. listopadu 2003) | foto: Philippe WojazerReuters

Hned na začátku aukce překvapila všechny šedesátiletá žena. Za nos letadla, který nadzvukovou rychlostí prorážel vzduch nad Atlantikem, neváhala dát 480 tisíc eur, tedy zhruba 15 milionů korun. Vyvolávací cena byla čtyřicetkrát nižší.

Machmetr, přístroj pro měření nadzvukových rychlostí, si jeho nový majitel odnesl za dvanáct tisíc eur.
 
Dražbu pořádala renomovaná aukční síň Christie´s ve spolupráci s Air France. Prodávané díly nesmí být znovu použity v leteckém provozu, měly by sloužit jen jako výstavní exponáty.

Během několika dní, po které byly prodávané díly v aukční síni vystaveny, si je přišly prohlédnout tisíce lidí.Výtěžek aukce dostane nadace Air France, která pomáhá potřebným dětem.

Vrcholem aukce byl prodej dvou motorů. Vyvolávací cena byla zhruba jedno euro za jednu koňskou sílu výkonu, připomíná německý deník Bild. Dražba turbíny o výkonu 62 tisíc koní totiž začínala na 60 tisícech eurech.

Kupci nakonec za motory zaplatili 117 a 151 tisíc eur. Na prodej bylo celkem 217 částí legendárního letounu i některé suvenýry. Celkový výtěžek aukce byl 3,3 milionu eur (asi sto milionů korun).

Sumy, které zájemci o "kusy" Concordu zaplatili, nakonec překvapily i samotné dražitele. Například křeslo kapitána bylo vydraženo za 42 tisíce eur, jeho vyvolávací cena byla padesátkrát nižší. Náběžné hrany křídel vystoupaly z původních 300 eur na konečných 41 tisíc.

Článek o posledním letu concordu čtěte zde

Asi největší cenový "skok" zaznamenaly dveře do technického prostrou letadla. Jejich cena během licitování vzrostla na 300násobek vyvolávací sumy. Nakonec se prodaly za sto tisíc eur.

Prodávala se také kola podvozku, jídelní servis nebo zařízení palubní kuchyně. Prodávané kusy pocházely z rezerv Air France, i když naprostá většina z nich byla použita v praxi. Už zmíněný nos měl například nalétáno skoro dvacet tisíc hodin.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Libyjská pobřežní stráž odváží migranty, kteří se pokusili překročit...
Migrantům brání v cestě z Libye do Evropy nová skupina, tvrdí agentura

Lodím s běženci mířícími do Evropy brání z Libye vyplouvat nová málo známá skupina. Informovala o tom v úterý agentura Reuters. Činnost organizace je údajně...  celý článek

Severokorejské rakety v sobotu na vojenské přehlídce na centrálním Kim...
KLDR je jasným nebezpečím, ale Čína větší hrozbou, říká japonský expert

S rostoucím napětím mezi USA a Severní Koreou, kdy Pchjongjang hrozí útokem mezikontinentálními střelami, se pozapomíná na klíčového spojence severokorejského...  celý článek

Muslimská komunita v Ripollu vyjádřila soustrast blízkým obětí teroristických...
Pro místní jsme stále Maurové, říká bratranec katalánských teroristů

Byli mladí a neměli žádné sociální ani pracovní problémy. Přesto se nechali zlákat radikálním imámem a spáchali nejhorší teroristický útok ve Španělsku od roku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.