Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé se přeli o tunel pod Jeseníky

  13:25aktualizováno  13:25
Jeseník - Ostrá debata, zda spojit horami odříznuté Jesenicko od zbytku republiky tunelem pod hlavním hřebenem Jeseníků, se rozhořela na veřejné diskuzi mezi politiky, úředníky, ekology, podnikateli a obyvateli v Jeseníku. Problém, kterým se zabývá už druhá generace místních obyvatel, se znovu otevřel poté, co se chce vůbec poprvé v historii České republiky pustit do podobné stavby soukromý kapitál.

Zastánci výstavby tunelu argumentovali tím, že region je ze všech stran téměř nedostupný a špatné dopravní spojení komplikuje rozvoj turistiky a podnikání, protože se zde nevyplatí investovat českým ani zahraničním firmám. Pro tunel jako nejlepší ze tří variant průchodu přes Jeseníky se vyslovil mimo jiné hejtman Olomouckého kraje Jan Březina (KDU-ČSL) či zástupci Ředitelství silnic a dálnic a okresního úřadu.

Rozvojem turistiky argumentovali i odpůrci tunelu. "Region má co nabídnout sám o sobě, tunel není samospasitelný," vstoupil do monologu politiků a úředníků jeden z občanů. Také státní i nevládní ekologové tentokrát jako jeden muž odsoudili záměr vyhloubit šachtu pod Červenohorským sedlem v přísně chráněném území.

Další jesenický obyvatel Marek Dostál vystihl obavy desítek svých spoluobčanů: "Firma, která chce tunel postavit, na internetu zveřejnila, že se tím několikanásobně zvýší nákladní doprava, a to zejména díky tranzitu do Polska".

Oponovali mu hejtman Březina i zástupce Ředitelství silnic a dálnic Roman Nekula. "Co tvrdí firma, je jedna věc, a druhá, jaké jsou parametry komunikace a navazujících staveb. My s tranzitem nepočítáme," tvrdil Nekula.

Březina zase uklidňoval, že polská strana chce vést nákladní dopravu přes Krnov a Dolní Lipku. Navíc opakovaně upozorňoval, že se stále jedná o třech variantách, a nikoli jen o tunelu.

"Tak proč vám za zády opakovaně běží film propagující tunel, okamžitě to vypněte," rozčílil se jeden z besedujících lidí. Ti se nakonec dozvěděli, že řešení problému nebude až tak naléhavé, protože peníze na stavbu tunelu zatím nemá ani firma, která jej chce prorazit, ani stát a ani kraj. Navíc chybí zákon, který by povoloval podobné stavby soukromému kapitálu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

Předseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka (vpravo) a prezident České...
Lékař: Ministr zdravotnictví nadržuje nemocnicím, protesty mohou přitvrdit

Praktičtí lékaři ve středu protestují proti byrokracii a připojili se k nim i lékárníci, aby upozornili na ohroženou dostupnost lékárenské péče. Předseda...  celý článek

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.