Majitele ojetin vede na radnice novinka, která začne platit už za tři týdny. Od ledna se totiž za převod aut vyrobených před rokem 2000 bude platit ekologický poplatek od tří do deseti tisíc korun.
Škodovky ztratí hodnotu
Před čtyřiadvaceti lety musel zájemce za oblíbenou Škodu 120 zaplatit na tehdejší dobu astronomickou částku 67 tisíc korun. Dnes stejné auto pořídíte za pár tisíc. Už za tři týdny bude mít hodnotu prakticky nulovou. Škodovky typu 120 nebo 105 totiž patří do skupiny aut, za která se od ledna bude platit nejvyšší poplatek - 10 tisíc korun.
Auta, která se jejich majitelům nepodaří převést do konce roku, tak budou ze dne na den neprodejná, protože jejich nový majitel by si ke kupní ceně musel ještě připočítat oněch deset tisíc.
Škod 105 nebo 120 přitom jezdí po Česku zhruba čtvrt milionu. Lidé o nových poplatcích vědí, a některé radnice jsou proto žadateli o převod auta doslova zavalené.
"Jen minulý týden denně dorazilo v průměru kolem dvou stovek majitelů aut, za která se od příštího roku bude poplatek platit. Nejčastěji lidé odhlašují staré Škody 105 a 120," potvrdil vedoucí registru silničních vozidel na radnici v Uherském Hradišti Václav Valštýn.
Nápor ještě poroste
Podobné návaly hlásí i další radnice po celé zemi. Například na kroměřížské radnici čeká v úředních hodinách v posledních dnech neustále až padesát lidí, kteří si sem přišli záležitosti souvisící se svými auty vyřídit. Úředníci se navíc obávají, že největší nápor ještě přijde.
Desítky lidí však na radnice nepřicházejí jen kvůli tomu, že své staré auto na poslední chvíli prodali a musí si to "vyřešit" ještě úředně. Někde začíná přibývat i těch, kteří svou letitou škodovku nebo žigulíka dávno nemají, v registru však je jejich auto stále v evidenci.
"V minulosti auto rozebrali, ale nemají doklad o ekologické likvidaci vozu. Nyní si na poslední chvíli uvědomili, že by mohli platit pokuty, tak přicházejí a chtějí auta odhlásit," řekl Miroslav Perháč z magistrátu v Olomouci.
Pokuty hrozí lidem už nyní, příští rok by však postih mohl být vyšší, protože se na takové případy chce více zaměřit Česká kancelář pojistitelů. Lidé, kteří své auto dávno zlikvidovali, ale mají je stále v evidenci, totiž nechtějí platit povinné ručení.
Na úřad vedle těchto lidí ještě míří ti, kteří se své staré auto rozhodli neprodávat, protože nenašli kupce. Místo toho se snaží dát vůz na autovrakoviště a s dokladem o likvidaci si vyřizují vyškrtnutí auta z registru. MF DNES však před pár dny upozornila, že ojetiny některá vrakoviště už odmítají. Mají plno. - čtěte Ojetiny už neberou ani vrakoviště
Auto místo králíkárny?
Ekologický poplatek se od Nového roku začne platit za převod nebo registraci aut, která byla vyrobena před rokem 2000. Poplatky se pohybují od 3 do 10 tisíc korun. Rozhoduje to, jakou normu pro výfukové plyny konkrétní ojetina splňuje.
Od ledna se do českých zákonů dostane ještě jiná novinka, která s ojetinami souvisí. Dnes je možné o vymazání auta z registru zažádat jen v případě, že vlastník má doklad o ekologickém zničení vozu.
Od roku 2009 však bude stačit majiteli ojetiny prohlášení, že se svůj vrak rozhodl využít "pro jiné účely" než pro jízdu na silnici. Úřad by pak měl automobil z registru vyškrtnout. Není však jasné, co se "jinými účely" míní.
Odborníci z ministerstva dopravy přesto tvrdí, že tato možnost v zákoně být má. "Někdo si chce třeba nechat svůj vůz a počkat pár let, až se z něj stane veterán. Dnes je tato možnost ztížená, od ledna to bude snazší," řekl Josef Pokorný z ministerstva.
Stejně tak podle něj budou moci lidé požádat o vymazání auta z registru i v případě, že z ojetiny udělají třeba králíkárnu. "Je na nich, jestli s tímto důvodem před úřadem obstojí," uvedl Pokorný. "Musí počítat, že stát bude kontrolovat, zda dotyčný používá auto tak, jak tvrdil," dodal.