Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé se postavili proti rušení přechodů přes koleje a perou se o jejich návrat

  14:30aktualizováno  14:30
Praha zrušila 50 přechodů kvůli tomu, že vedly přes koleje a chyběl jim semafor. Přikazovala to vyhláška ministerstva dopravy. Teď se některé ze zrušených přechodů znovu na ulice vrátí. "Lidé se budou muset za své přechody vzít, jinak mohou zůstat bez nich," říká Michaela Valentová ze sdružení Pražské matky.

Některé městské části upozorňují chodce na zrušený přechod pro chodce, během prázdnin se zde pruhy možná znovu objeví | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Z vozovek a tramvajových pásů zmizelo pět desítek přechodů. Ministerstvo dopravy tvrdilo, že nejsou bezpečné, pokud je nejistí ještě světla semaforu. Po několika měsících svitla naděje, že přechody, které zmizely i poblíž škol nebo z míst, která využívají k přecházení tělesně postižení, se zase vrátí.

Rušení přechodů přikazovala vyhláška ministerstva dopravy, která v nejbližší době dozná změn. Vyplynulo to z dnešní schůzky magistrátu, ministerstva, TSK, městských částí i občanského sdružení Pražské matky. "Dohodli jsme se, že v žádném případě nechceme rušit přechody," řekl mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka.

Vyhláška by měla lépe definovat, kdy přes koleje zebra vést může a kdy nikoli. Na jaře se v Praze začaly mazat bílé pruhy plošně. Odstranění jedné zebry podle TSK přijde na deset tisíc korun. Magistrát i městské části teď budou muset investovat další peníze. "Namalování přechodu přijde na šest až sedm tisíc korun, bez stavebních úprav," vyčíslil náklady mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Vyhláška teď postihne dva typy situací, které mohou nastat. "Tam, kde je tramvajový pás součástí vozovky, slouží tedy i pro vozidla, může zebra zůstat i na kolejišti," vysvětlil Kupka.

Ministerstvo v tomto případě doporučuje umístit k chodníku nápis POZOR TRAM, protože si lidé stále často neuvědomují, že tramvaj jim přednost nedá.

"Pokud je tramvajový pás vyvýšený, zebra tam být nesmí, ale doporučujeme i zde nápis POZOR TRAM," poznamenal mluvčí ministerstva s tím, že takové místo by mohlo být ještě barevně vyznačené, aby si chodec uvědomil možné nebezpečí.

Do konce tohoto týdne ministerstvo zašle písemné stanovisko se zmíněnými úpravami magistrátu. Nová úprava vyhlášky ale bude hotová nejdřív za čtyři měsíce. Musí ještě projít připomínkovým řízením ostatními resorty.

Magistrát přislíbil, že posoudí všechny vymazané přechody a ty, které budou odpovídat legislativní úpravě, se na své místo znovu vrátí. "Chceme udělat vše pro větší bezpečnost," ujistil vedoucí oddělení silničního správního úřadu na magistrátu Miroslav Rajchart. Podle něj by obnova sporných přechodů měla být hotová do konce prázdnin.

S rozhodnutím je spokojené občanské sdružení Pražské matky, které proti rušení přechodů bojovalo. Nebezpečná místa, kde zebra zmizela, budou s návratem školáků zase zajištěná. Tedy v případě, že se pro přechody vyjádří i městské části nebo přímo lidé, domnívá se Michaela Valentová.

Podle ní na tom budou lépe městské části, které o své přechody víc bojovaly a vyhlášce se bránily. Nejhorší by podle ní byla situace, kdy by lidem chyběly přechody a přecházeli by pak kdekoli.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zemědělci na polích u Mikulova zavlažují úrodu.
Vědci zkouší na Břeclavsku lék na sucho, inspirovali se v Izraeli

Odborníci budou v Přítlukách na Břeclavsku testovat, jak zadržet vodu v krajině a zpomalit její odtok. Obec se dostala mezi šest lokalit vybraných po celé...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Z tanečního parketu do basy. Když komunisté trestali mládež za rokenrol

Před šedesáti lety si komunistická moc v Praze došlápla na desítky mladých lidí, kteří se provinili pouze tím, že tančili rokenrol. V očích režimu propagovali...  celý článek

Iniciativa Pestrá strava bez chemie učí školáky, jak si připravit zdravou...
Přibývá obézních dětí. Kopírují stravovací návyky rodičů, varují odborníci

Každé čtvrté dítě má nadváhu, každé sedmé je obézní a každé čtvrté dítě ze sta je dokonce extrémně obézní. Za tuto nepříznivou statistiku může špatný životní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.