Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé nejčastěji lžou do telefonu a do očí

  9:08aktualizováno  9:08
Časopis New Scientist otiskl ministudii s překvapivým zjištěním. Nejdůvěryhodnějším způsobem komunikace jsou podle ní e-maily. Víc si lidi naopak lžou do očí a do telefonu. Studie analyzovala veškerou komunikaci třiceti studentů po dobu jednoho týdne.

Výzkum vedl americký psycholog Jeff Hancock z University Cornell ve státě New York.

Zjistil, že prostřednictvím e-mailu jen 14 procent účastníků jeho pokusu lhalo, zatímco při rozhovoru tváří v tvář to bylo 27 procent.

Nejsnadněji se však lži vymýšlely při telefonickém rozhovoru. Lhaní se dopustilo 37 procent respondentů.

Údaje o důvěryhodnosti tradičních psaných dopisů nejsou k dispozici, protože studenti tento způsob komunikace během sledovaného týdne nevyužili.

Studie analyzovala veškerou významnější komunikaci mezi studenty v přirozeném prostředí. Významnost definovala časem. Zajímala se o výměny informací, které trvaly deset minut a více.

Výsledek studie, který bude oficiálně představen v dubnu na vídeňské konferenci o interakci mezi člověkem a počítačem, zřejmě překvapí psychology, podle nichž zvláště psaní e-mailů vybízí k fabulování.

E-mail může lháře usvědčit
Hancock se domnívá, že při psaní elektronických dopisů funguje jistá závaznost psaného slova. Mohou nekonečně dlouho zůstat v paměti počítače a napsaná lež se může jejímu autorovi později vymstít. Do větru lze zkrátka pouze mluvit.

Časově rozkouskovaná psaná konverzace navíc umožňuje rozmyslet si odpověď. Spontánní lež je totiž nejčastější v situacích, kdy je nezbytná okamžitá reakce. Odpověď na otázku typu "Líbí se ti moje šaty?" je prakticky předem daná.

U konverzace z očí do očí záleží podle Hancocka hlavně na tom, zda se zaznamenává. Lidé se zřejmě obávají vyřčené lži, pokud vědí, že může být později použita proti nim.

Hancock doufá, že výsledky jeho studie si vezmou k srdci nejrůznější firmy. Telefon by mohl být nejvhodnějším médiem v obchodních odděleních, kdy je třeba prodat nějaký produkt i za cenu určitého upravení pravdy. 

Pokud chce ale ředitel oddělení svého podřízeného čestně seznámit s hodnocením odvedené práce, měl by mu napsat e-mail.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lídr SPÖ Christian Kern během předvolební kampaně.
Sociální demokraté poskočili v rakouských volbách na druhé místo

Sociální demokraté kancléře Christiana Kerna skončili v nedělních předčasných parlamentních volbách v Rakousku na druhém a nikoliv až na třetím, jak se zdálo z...  celý článek

Americkému vojákovi Bowe Bergdahlovi hrozí za dezerci v Afghánistánu doživotí...
Pět let v zajetí Talibanu. Dezertoval jsem, přiznal americký voják

Americký voják Bowe Bergdahl se u vojenského soudu přiznal, že během svého nasazení v Afghánistánu dezertoval a ohrozil bezpečnost své jednotky. Informovala o...  celý článek

Nejméně šest obětí si vyžádaly požáry v Portugalsku, kde platí stav veřejné...
Portugalsko a Španělsko sužují lesní požáry, zemřelo přes třicet lidí

Nejméně 39 osob zemřelo během požárů, které se v neděli rozhořely v hustě zalesněných oblastech Portugalska a Španělska. Portugalské úřady oznámily 35 mrtvých,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.