Lidé kritizují trasu obchvatu Zlína

Zlín - Čím více se přibližuje výstavba obchvatu Zlína, který má vyřešit kritickou dopravní situaci ve městě, tím větší vlna odporu se proti němu zvedá. Poté, co se před pár měsíci ozvali lidé z Lužkovic, protestují teď obyvatelé městské části Příluky. Proti takzvané pravobřežní komunikaci jsou dokonce i zlínští architekti.

Námitky lidí jsou jasné. Říkají: Když tudy povede cesta, nebude tady možné bydlet. Čtyřproudová komunikace, po níž by mělo jezdit až třicet tisíc aut denně, totiž přímo protíná obytné zóny Příluky i Lužkovice. Problém se ale dotýká i obyvatel Lípy a odloučené části zástavby Klečůvky.

„Trasa zamýšlené rychlostní komunikace je vedena naprosto bezohledně vůči obyvatelům Příluků i životnímu prostředí. Také z urbanistického hlediska je zcela nepřijatelná. Proto proti ní budeme bojovat,“ říká Ludmila Bařinková ze Sdružení za zdravé Příluky, které místní obyvatelé založili. Přílučané, jimž největší hrůzu nahání hlučnost a ovzduší zamořené výfukovými plyny, už magistrátu předali protestní petici a chtějí v nejbližší době o svém problému s radnicí jednat. Navrhují, aby trasa minula obytnou zónu velkým obloukem přes pole a lesy severně od Příluků.

Kromě vedení trasy jim také vadí to, že je úředníci o obchvatu vůbec neinformovali. Místní lidé se o záměru dozvěděli od jedné obyvatelky, která si vývěsky s plánovanou trasou rychlostní komunikace všimla zcela náhodou při návštěvě radnice. „Jedinec pro město není partner, proto jsme založili občanské sdružení. Budeme silnější,“ říká Bařinková.

Magistrát si však zatím stojí na svém. Proč? Podle města existují dva zásadní argumenty. A to ekonomický a ekologický. Kdyby se totiž cesta Lužkovicím, Přílukám a dalším obytným lokalitám vyhnula a vedla by přes pole a lesy, značně by se tím prodražila její výstavba. Navíc by se zničila zatím neporušená část krajiny, kterou by komunikace procházela.

„Obyvatelé obytných částí, přes které trasa povede, si mohou být jisti tím, že hluk ani další negativní vlivy ze stavby nepřekročí povolené limity dané normou. K tomu přispějí i protihlukové stěny, které jsou součástí projektu cesty. Optimální vedení trasy zpracovala specializovaná firma a já její řešení respektuji,“ hájil obchvat bývalý zlínský radní Zdeněk Blažek, který ho měl na starost.

„Vždycky to bude někomu vadit. Navíc, kdybychom cestu vyhnali jinam, tak bychom popřeli její smysl jako sběrné komunikace. Neznamená to však, že s lidmi nebudeme jednat. Veřejná projednání určitě ještě budou," říká zlínská radní Svatava Nováčková, která má dopravu ve své kompetenci.

Se stavbou rychlostní komunikace však dnes nesouhlasí ani zlínští architekti. Navržené řešení považují za zcela nevhodné a jeho realizaci v žádném případě nedoporučují. „Dívám se na takové řešení skepticky. Na setkání architektů to kolegové přímo rozdupali,“ říká hlavní městský architekt Pavel Novák. Město přitom už do studie investovalo několik milionů korun a podle oponentů se nebude chtít tohoto návrhu jen tak lehce vzdát.

K tomu, aby se mohl začít obchvat budovat, musí zlínští zastupitelé změnit územní plán, který s tímto záměrem v současné podobě nepočítá. A právě to je věc, do které chtějí lidé z Příluků i Lužkovic dát všechnu svoji energii. Změnu územního plánu tvrdě napadneme, říkají odhodlaně.

Podle předběžných odhadů by se měla rychlostní komunikace mezi Otrokovicemi a Zádveřicemi v délce zhruba dvaadvaceti kilometrů začít stavět v roce 2008. Její dokončení je naplánováno o tři roky později. Předběžné náklady se pohybují kolem jedenácti miliard korun a z velké části je hradí stát.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video