Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé kritizují trasu obchvatu Zlína

  10:10aktualizováno  10:10
Zlín - Čím více se přibližuje výstavba obchvatu Zlína, který má vyřešit kritickou dopravní situaci ve městě, tím větší vlna odporu se proti němu zvedá. Poté, co se před pár měsíci ozvali lidé z Lužkovic, protestují teď obyvatelé městské části Příluky. Proti takzvané pravobřežní komunikaci jsou dokonce i zlínští architekti.

Námitky lidí jsou jasné. Říkají: Když tudy povede cesta, nebude tady možné bydlet. Čtyřproudová komunikace, po níž by mělo jezdit až třicet tisíc aut denně, totiž přímo protíná obytné zóny Příluky i Lužkovice. Problém se ale dotýká i obyvatel Lípy a odloučené části zástavby Klečůvky.

„Trasa zamýšlené rychlostní komunikace je vedena naprosto bezohledně vůči obyvatelům Příluků i životnímu prostředí. Také z urbanistického hlediska je zcela nepřijatelná. Proto proti ní budeme bojovat,“ říká Ludmila Bařinková ze Sdružení za zdravé Příluky, které místní obyvatelé založili. Přílučané, jimž největší hrůzu nahání hlučnost a ovzduší zamořené výfukovými plyny, už magistrátu předali protestní petici a chtějí v nejbližší době o svém problému s radnicí jednat. Navrhují, aby trasa minula obytnou zónu velkým obloukem přes pole a lesy severně od Příluků.

Kromě vedení trasy jim také vadí to, že je úředníci o obchvatu vůbec neinformovali. Místní lidé se o záměru dozvěděli od jedné obyvatelky, která si vývěsky s plánovanou trasou rychlostní komunikace všimla zcela náhodou při návštěvě radnice. „Jedinec pro město není partner, proto jsme založili občanské sdružení. Budeme silnější,“ říká Bařinková.

Magistrát si však zatím stojí na svém. Proč? Podle města existují dva zásadní argumenty. A to ekonomický a ekologický. Kdyby se totiž cesta Lužkovicím, Přílukám a dalším obytným lokalitám vyhnula a vedla by přes pole a lesy, značně by se tím prodražila její výstavba. Navíc by se zničila zatím neporušená část krajiny, kterou by komunikace procházela.

„Obyvatelé obytných částí, přes které trasa povede, si mohou být jisti tím, že hluk ani další negativní vlivy ze stavby nepřekročí povolené limity dané normou. K tomu přispějí i protihlukové stěny, které jsou součástí projektu cesty. Optimální vedení trasy zpracovala specializovaná firma a já její řešení respektuji,“ hájil obchvat bývalý zlínský radní Zdeněk Blažek, který ho měl na starost.

„Vždycky to bude někomu vadit. Navíc, kdybychom cestu vyhnali jinam, tak bychom popřeli její smysl jako sběrné komunikace. Neznamená to však, že s lidmi nebudeme jednat. Veřejná projednání určitě ještě budou," říká zlínská radní Svatava Nováčková, která má dopravu ve své kompetenci.

Se stavbou rychlostní komunikace však dnes nesouhlasí ani zlínští architekti. Navržené řešení považují za zcela nevhodné a jeho realizaci v žádném případě nedoporučují. „Dívám se na takové řešení skepticky. Na setkání architektů to kolegové přímo rozdupali,“ říká hlavní městský architekt Pavel Novák. Město přitom už do studie investovalo několik milionů korun a podle oponentů se nebude chtít tohoto návrhu jen tak lehce vzdát.

K tomu, aby se mohl začít obchvat budovat, musí zlínští zastupitelé změnit územní plán, který s tímto záměrem v současné podobě nepočítá. A právě to je věc, do které chtějí lidé z Příluků i Lužkovic dát všechnu svoji energii. Změnu územního plánu tvrdě napadneme, říkají odhodlaně.

Podle předběžných odhadů by se měla rychlostní komunikace mezi Otrokovicemi a Zádveřicemi v délce zhruba dvaadvaceti kilometrů začít stavět v roce 2008. Její dokončení je naplánováno o tři roky později. Předběžné náklady se pohybují kolem jedenácti miliard korun a z velké části je hradí stát.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Dumrealit.cz/Development
Obchodník - realitní specialista

Dumrealit.cz/Development
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.