Lidé chtějí zachovat průchod tunelem

Jihlava - Průchod tunelem propojujícím park Sady mládeže (známější jako Keťásek) s ulicí Mosteckou bude možná uzavřen. Cesta je totiž v tak špatném stavu, že je pro chodce i cyklisty nebezpečná. "Nejlepší by bylo tunel zavřít," tvrdí přednosta železniční stanice Jihlava Zdeněk Nadrchal. České dráhy vlastní tunel i cestu, která jím prochází.

Proti zamezení možnosti použít tuto zkratku od centra jsou však někteří zástupci magistrátu. "Byl bych rád, kdyby tunel zůstal  průchozí," řekl primátor Vratislav Výborný. "Sám tudy často chodím. Navrhuji, aby se cesta opravila, zlepšilo osvětlení, aby mohli lidé a cyklisté bezpečně projíždět," souhlasil s primátorem zastupitel Ladislav Blecha. Úzká cesta, po které jezdí tunelem nákladní vozy a zároveň prochází lidé, je ve velmi špatném stavu. "Osvětlení není dostatečné, chodce je špatně vidět. Sám už jsem viděl několik úrazů," uvedl ředitel Uhelných skladů Jihlava Jiří Skála.

Přestože je tunel nebezpečný, městská policie zde zatím moc práce nemá. "Z našeho pohledu nejsou v tunelu velké problémy. Děláme tam občasné kontroly, hlavně kvůli nedodržování dopravního značení," sdělil zástupce ředitele městské policie Stanislav Maštera. Průjezd tunelem je totiž povolen pouze v jednom směru, a to ještě jen pro vymezený okruh vozidel. Výjimku umožňující vjezd do tunelu využívají například České dráhy a Uhelné sklady Jihlava. "Překládáme zde kolem tří set vagónů soli ročně. Toto překladiště slouží u soli pro celou Vysočinu," uvedl Zdeněk Nadrchal.

Porušování dopravního značení se netýká pouze vjíždění vozidel bez povolení. "Někteří projíždějí tunelem v protisměru," tvrdí ředitel uhelných skladů Jiří Skála.
Co tedy bude s tunelem dál? "Napsal jsem dopis na Správu dopravních cest Českých drah do Brna. Tento týden jsem je kontaktoval i telefonicky. Vypadá to, že se problémem zabývají," řekl Ján Tinka, pracovník dopravního odboru jihlavského magistrátu.

Přestože má radnice snahu nebezpečný úsek spravit a umožnit lidem průchod, oprava je technicky velmi náročná. "Asfaltový povrch nepřichází v úvahu, protože tunel je pro stroje moc úzký. Pokud by se použil dlážděný povrch, těžké nákladní vozy jej brzy zničí," vysvětluje Výborný.

Právě kvůli obtížnosti rekonstrukce povrchu cesty doporučuje Zdeněk Nadrchal tunel pro veřejnost uzavřít. "Opravit cestu nelze, osvětlení je stále rozbité. Nelze zajistit dostatečnou bezpečnost při průchodu tunelem," sdělil přednosta Nadrchal.

Horká linka MF DNES (9. 8. 2001):
Podle reakcí obyvatel Jihlavy na čtvrteční telefonickou horkou linku MF DNES se uzavření tunelu v Mostecké ulici jeví jako nesmyslné. Stavba patří Českým drahám a slouží jako překladiště solí a písku. Pro pěší a cyklisty je průchod tunelem velmi nebezpečný kvůli nedostatečnému osvětlení a nerovnému povrchu. Přesto je zkratka tunelem velmi často využívána. "Chodím tam tudy každý den do práce. Kdyby tunel zavřeli muselo by plno lidí chodit nejméně kilometrovou zacházkou přes Fritzovu a Mosteckou ulici," řekla Zdenka Danková z uhelných skladů.

Podobně se vyjádřili i ostatní volající. "Vždyť je to nesmysl. Teď, když jsou za tunelem nejen tenisová hřiště, ale i obchodní domy a letní koupaliště, je zavření tunelu úplný nesmysl. Copak se nenajdou peníze na spravení takového kousku cesty," ptal se volající pan Fojt.

Ani jeden z volajících nesouhlasil s uzavřením průchodu pro veřejnost. Většinou spíše konstatovali jeho stav. "Když nesvítilo světlo, chodila jsem tunelem s baterkou," potvrdila Zdenka Danková.

O tom, zda bude průchod tunelem zakázán a zabezpečen zámkem, nebo se najdou peníze a technické řešení, jak opravit podemletou cestu, se teprve rozhodne. Zástupci českých drah a jihlavské radnice společně na toto téma jednají.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video