Stejné procento ze tří tisíc oslovených si také přeje, aby u silnic hlídalo víc policistů a aby extrémně nebezpeční řidiči mohli přijít o řidičák na několik let. O něco méně dotázaných si zase myslí, že řidič, který způsobí smrtelnou nehodu, by měl přijít o doklady navždy.
"Výsledky souvisí s tím, jak policie a úřady nedokážou potrestat viníky dopravních přestupků," řekl Pavel Rusý z GfK. "Pokud by postih přišel včas, lidé by tvrdší tresty nechtěli. Nyní ale mají pocit, že nic jiného situaci nezmění," dodal.
Některé změny, které by si lidé přáli, se zřejmě v zákonech objeví. Třeba to, aby mladí řidiči dostávali doklady jen na zkoušku.
Kvůli dalším opatřením, která by se lidem líbila, se měnit zákony ani nemusí. Více než tři čtvrtiny dotázaných například v průzkumu uvedlo, že by souhlasili s větším rozšířením kamer, které měří řidičům rychlost.
Už nyní má takové kamery téměř každé větší město a další radnice si je postupně pořizují. Ještě mohutnější rozmach kamerových systémů se dá čekat, pokud poslanci změnou zákonů zabrání tomu, aby se řidiči, které radar přistihne, mohli vymlouvat na "osobu blízkou".
Doživotní ztráta dokladů
Lidem se možná splní i další "přání" z průzkumu – víc policistů u silnic. Záleží jen na tom, zda vedení policie splní své opakované sliby, že letos pošle hlídat pořádek v dopravě víc lidí. Nedá se naopak čekat, že by v Česku začalo platit pravidlo, podle kterého by viník smrtelné nehody přišel o doklady nadobro.
Zpřísňování trestů za dopravní přestupky není v Evropě výjimečné. Loni zvýšilo postih za nebezpečné chování za volantem hned několik zemí. "Přitvrzuje se v trestech především za jízdu v opilosti a za vysokou rychlost," řekl dopravní specialista Jaroslav Hořín.
Třeba Itálie loni v říjnu zvýšila pokutu za řízení v opilosti až na šest tisíc eur. A za opakovanou riskantní jízdu tam může viník přijít do konce života o řidičák.
. Kamery a trestyCo by podle lidí změnilo situaci na silnicích Větší rozšíření kamer s měřením rychlosti - 77 % Zdroj: Průzkum společnost GfK, 3 029 respondentů |