Zákon počítá s vytvořením elektronických datových schránek, jejichž prostřednictvím by úřady komunikovaly jak mezi sebou, tak s firmami a občany, kteří budou chtít mít svou datovou schránku. Vládní návrh nyní posoudí ještě Senát a prezident.
"Orgány státní moci budou mít podle tohoto zákona povinnost mezi sebou komunikovat elektronicky. Zákon také zajišťuje konverzi papírového dokumentu na elektronický, zřizuje systém doručování prostřednictvím datových schránek a dává možnost občanům takovýmto způsobem komunikovat se státem," řekl dnes ve Sněmovně ministr vnitra Ivan Langer.
Datové schránky mají mít vybrané státní úřady, soudy, zdravotní pojišťovny, orgány samosprávy nebo státní fondy. Ministerstvo vnitra si od zákona o eGovernmentu slibuje snížení byrokracie a šetření času občanů i úředníků.
Zákon podle něj zajistí, že občané nebudou muset obcházet úřady a namísto papírových dokumentů budou po úřadech obíhat data.
Datovou schránku by mělo ministerstvo vnitra zájemcům zřídit bezplatně, do tří pracovních dnů ode dne podání žádosti. Do vlastních rukou by jim pak poštou přišly přístupové údaje k datové schránce. Do datové schránky bude mít přístup pouze její zřizovatel a osoba, kterou k tomu pověří. K otevření schránky má sloužit heslo, které není totožné s přiděleným identifikátorem schránky, uvedl již dříve ve Sněmovně Langer.
Někteří poslanci dříve vyjádřili obavy o to, zda bude přístup do datových schránek dostatečně zabezpečen a nebude hrozit riziko zneužití informací.
Sněmovna vládní návrh na doporučení ústavně-právního výboru v tomto ohledu zpřísnila. Pro přístup do datové schránky by podle výboru neměla sloužit desetimístná přihlašovací čísla, která už používá jako identifikátory ministerstvo práce a sociálních věcí, ale zvláštní identifikační číslo.
V Česku už mají lidé komunikaci s úřady částečně usnadněnou díky elektronickému podpisu. Zákon o něm vešel v platnost v polovině roku 2000.