Liberečtí vědci hlásí velký objev, umí zabít HIV i další viry a bakterie

Přelomový objev libereckých vědců pomůže zachránit tisíce lidských životů. Vyvinuli způsob, jak spolehlivě zabít jakoukoliv bakterii nebo virus včetně HIV. Zničí je speciální odolná vrstva s kationty stříbra, která se může v roztoku nanést na jakýkoliv povrch. Takto ošetřené kondomy, roušky, dlaždičky nebo skla mohou zcela změnit systém boje proti šíření infekcí. A chránit životy.

Liberečtí vědci vyvinuli metodu, jak zabít viry a bakterie. | foto: Profimedia.cz

"Jakékoli viry nebo bakterie, které s vrstvou přijdou do styku, jsou zlikvidovány. Obrovskou výhodou je, že to funguje nejen pod UVA zářením, ale i na běžném světle," vysvětlila jedinečnost objevu Veronika Zajícová, členka týmu medicínských aplikací, který na výzkumu nanovlákenné vrstvy pracoval.

Vrstva je velmi tenká - od 150 do 300 nanometrů - a podle členů týmu je velmi odolná. Snese mnoho desítek vyprání a stále účinkuje. Je také velmi obtížné ji z povrchu setřít. Bakterie se díky tomu nemůže na povrchu uchytit a namnožit. Široké použití najde objev ve zdravotnictví, kde je zapotřebí sterilní prostředí.

Nanovrstva se už testuje v nemocnicích

Jak vlastně nanovrstva při setkání s bakterií účinkuje? Kationty stříbra pronikají přes buněčnou stěnu a cytoplazmatickou membránu do bakterie, kde reagují s její DNA. "Výsledkem je programovaná smrt bakterie," přiblížila vedoucí týmu Irena Lovětínská Šlamborová.

Objev přichází v době, kdy antibiotika nadužíváním ztrácejí účinnost a na řadu kmenů už vůbec nezabírají. To podle členů týmu v souvislosti s vyvinutou polymerní vrstvou nehrozí. Bakterie ani viry si podle vědců nemohou vytvořit rezistenci.

Nyní se rozbíhá důkladné nezávislé testování v nemocnicích. Průmyslové využití však bude možné už v průběhu příštího roku.

O nový objev je zájem i v Americe

Univerzita si nechala nově vyvinutý roztok patentovat. "Patenty chceme rozšířit i do dalších zemí včetně Číny," řekl vedoucí oddělení nanotechnologií a informatiky Jiří Maryška. Po zveřejnění patentu projevila o technologii zájem řada firem. Univerzita poskytla tříletou licenci firmě Pharma-Future. Získala práva pro využití technologie v praxi. "Využití v průmyslu je otázkou několika měsíců. Jednáme s několika subjekty jak v České republice, tak v Americe, kde to velmi zaujalo. Princip účinku je totiž jedinečný. V účinku i jeho době trvání se odlišuje od stávajících technologií," uvedl Petr Otepka z firmy Pharma-Future.

Podle něj nabízí objev širokou škálu použití. Výhodou je mimo jiné pevná chemická vazba s povrchem. "Vzorek dlaždičky se zkoušel pěttisíckrát otřít, vrstva ale byla stále antibakteriální. Podobně se testoval i vzorek látky. Možnosti použití ve zdravotnictví budou obrovské. Zamezí se množení patologických bakteriálních kmenů."

Tím, že se vrstva pevně spojí s povrchem, nešíří se částice roztoku dál a nemůže škodit lidskému organismu.

Témata: Kondom, Testování, Virus