Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V drahé naftě hoří miliony. Dopravní podnik je ale s prodělkem spokojený

  8:07aktualizováno  8:07
Běžný řidič, který si jede natankovat naftu k některé z čerpacích stanic v Liberci, zaplatí za litr méně, než kolik má podle smlouvy platit Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce za stejné palivo do svých autobusů. Ročně může kvůli nové smlouvě DPMLJ přijít o miliony korun.
Ročně odebere liberecký dopravní podnik od Movi Oil 2, 3 milionu litrů nafty.

Ročně odebere liberecký dopravní podnik od Movi Oil 2, 3 milionu litrů nafty. | foto: Reuters

Jde o další důsledek podezřelé zakázky za více než půl miliardy korun, kterou zadala krajská firma Silnice LK společnosti Movi Oil, která má minimální zkušenosti s obchodováním s pohonnými hmotami.

"Na první pohled zakázka působí, že se někdo snažil vyvést běžnou činnost Dopravního podniku na soukromou firmu a ještě ji prodražit," říká Stanislav Beránek z Transparency International. Přirovnává ji k nevýhodným smlouvám v pražském Dopravním podniku, kde se podíleli na vyšetřování.

Nová smlouva s Movi Oil začala platit od 1. října. DPMLJ se k zakázce Silnic LK připojil už na začátku při vyhlášení soutěže. Záhadou je přitom i fakt, proč si DPMLJ soutěž neuspořádal sám: podle smlouvy totiž z celkového ročního objemu odebrané nafty ve výši 3,1 milionu litrů patří více než dvě třetiny DPMLJ.

Cena nafty pro Dopravní podnik se podle smlouvy vypočítává podle jednoduchého vzorce. Vezme se průměr ČSÚ za uplynulý týden a z něj se odečte sleva 2,15 %. V praxi to znamená, že podle ČSÚ byla průměrná cena v 40. týdnu 36,92, Dopravní podnik tak měl cenu po slevě 36,12 Kč.

Opravdu výhodná zakázka?

V Liberci jsou přitom pumpy, kde běžný řidič může natankovat za 36 korun, se zákaznickými kartami ještě levněji.

Šéf Dopravního podniku Luboš Wejnar ale tvrdí, že první říjnový týden se firmě podařilo vyjednat slevu 5 %, pak by cena nafty vycházela na 35,07 Kč. I to je ale více, než kolik platí za naftu jiné velké dopravní firmy v Česku.

"DPMLJ jakožto největší odběratel s vlastní čerpací stanicí byl ve výhodné vyjednávací pozici, a proto se podařilo vyjednat lepší podmínky, než jsou ve smlouvě," řekl Wejnar.

O "výhodnosti" zakázky svědčí i další fakt. Původně měl Movi Oil pod stejnou smlouvou dodávat i městské společnosti Technické služby města Liberce. Nakonec ale smlouvu s Movi Oil neuzavřela.

"Pokud to pro TSML žádnou výhodu či zlepšení nepřináší, není důvod cokoliv v neprospěch firmy měnit," vysvětlil ředitel TSML Otakar Kypta, proč nakonec zůstali u původního dodavatele.

Silnice LK i DPMLJ ale novou smlouvu obhajují. Podle Wejnara je cílem snížení nákladů na pohonné hmoty i jistota dodávek v požadované kvalitě. Firma navíc bude platit DPMLJ nájem za čerpací stanici, jeho výše ale zdaleka nepokryje rozdíl mezi běžnou cenou pro velkoodběratele a cenou pro DPMLJ.

Představenstvo má navíc podle něj pravidelně vyhodnotit novou spolupráci, zda je výhodnější, než byl dosavadní systém dodávek nafty.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Nová kniha vychází z cyklu iDNES.cz 100 pohledů na Česko.
Portál iDNES.cz má první publikaci. Projekt 100 pohledů vychází knižně

Server iDNES.cz má první knihu. Vznikla z unikátního projektu 100 pohledů na Česko, který si během dvou let, kdy je publikován na stránkách iDNES.cz, našel...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.