Jde o další důsledek podezřelé zakázky za více než půl miliardy korun, kterou zadala krajská firma Silnice LK společnosti Movi Oil, která má minimální zkušenosti s obchodováním s pohonnými hmotami.
"Na první pohled zakázka působí, že se někdo snažil vyvést běžnou činnost Dopravního podniku na soukromou firmu a ještě ji prodražit," říká Stanislav Beránek z Transparency International. Přirovnává ji k nevýhodným smlouvám v pražském Dopravním podniku, kde se podíleli na vyšetřování.
Nová smlouva s Movi Oil začala platit od 1. října. DPMLJ se k zakázce Silnic LK připojil už na začátku při vyhlášení soutěže. Záhadou je přitom i fakt, proč si DPMLJ soutěž neuspořádal sám: podle smlouvy totiž z celkového ročního objemu odebrané nafty ve výši 3,1 milionu litrů patří více než dvě třetiny DPMLJ.
Cena nafty pro Dopravní podnik se podle smlouvy vypočítává podle jednoduchého vzorce. Vezme se průměr ČSÚ za uplynulý týden a z něj se odečte sleva 2,15 %. V praxi to znamená, že podle ČSÚ byla průměrná cena v 40. týdnu 36,92, Dopravní podnik tak měl cenu po slevě 36,12 Kč.
Opravdu výhodná zakázka?
V Liberci jsou přitom pumpy, kde běžný řidič může natankovat za 36 korun, se zákaznickými kartami ještě levněji.
Šéf Dopravního podniku Luboš Wejnar ale tvrdí, že první říjnový týden se firmě podařilo vyjednat slevu 5 %, pak by cena nafty vycházela na 35,07 Kč. I to je ale více, než kolik platí za naftu jiné velké dopravní firmy v Česku.
"DPMLJ jakožto největší odběratel s vlastní čerpací stanicí byl ve výhodné vyjednávací pozici, a proto se podařilo vyjednat lepší podmínky, než jsou ve smlouvě," řekl Wejnar.
O "výhodnosti" zakázky svědčí i další fakt. Původně měl Movi Oil pod stejnou smlouvou dodávat i městské společnosti Technické služby města Liberce. Nakonec ale smlouvu s Movi Oil neuzavřela.
"Pokud to pro TSML žádnou výhodu či zlepšení nepřináší, není důvod cokoliv v neprospěch firmy měnit," vysvětlil ředitel TSML Otakar Kypta, proč nakonec zůstali u původního dodavatele.
Silnice LK i DPMLJ ale novou smlouvu obhajují. Podle Wejnara je cílem snížení nákladů na pohonné hmoty i jistota dodávek v požadované kvalitě. Firma navíc bude platit DPMLJ nájem za čerpací stanici, jeho výše ale zdaleka nepokryje rozdíl mezi běžnou cenou pro velkoodběratele a cenou pro DPMLJ.
Představenstvo má navíc podle něj pravidelně vyhodnotit novou spolupráci, zda je výhodnější, než byl dosavadní systém dodávek nafty.