Hlouček lidí nevěřícně si prohlížející nové jízdní řády. Od úterý na terminálu městské dopravy ve Fügnerově ulici se takový pohled nabízí každý den.
Dopravní podnik musí letos zrušit bezmála pětinu spojů, protože dostane od liberecké radnice méně peněz než loni. Cestujícím se takové změny nelíbí. „Je to hrůza,“ říká Marie Rozkovcová, která pravidelně jezdí na lince 22.
Bude přitom ještě hůř. „Od prvního dubna budeme opět měnit jízdní řády,“ řekl mluvčí dopravního podniku Tomáš Krebs. Kterých linek se tentokrát změny dotknou? „Hlavně těch, které jsme ještě neměnili,“ dodal. Na řadu tak přijdou i vytížené spoje mezi největším libereckým sídlištěm Rochlice a Pavlovicemi.
Odborníci s menšími dotacemi pro městskou dopravu nesouhlasí. „Je to cesta do pekel,“ míní ředitel Svazu dopravních podniků Antonín Macháček. Podle jeho slov jsou škrty v takovém rozsahu jako v Liberci ve srovnání s jinými městy výjimečné. „Dostat lidi zpět do autobusů z aut je velmi těžké,“ podotkl.
MF DNES zjišťovala, jak dotují veřejnou dopravu jiná, srovnatelně velká města. Příspěvky jsou prakticky ve všech stejné, nebo ještě vyšší. Například Ústí nad Labem přidalo dopravnímu podniku letos devatenáct milionů korun. Výjimkou jsou Pardubice, kde rovněž zastupitelé na městskou dopravu sebrali peníze.
Krušné chvíle nyní zažívají řidiči dopravního podniku i pracovníci na přepážkách. „Stížností je opravdu dost, postupně je zpracováváme,“ dodal Krebs. „Pro řidiče to není jednoduché, cestující jsou někdy i vulgární,“ podotkl. „Snažím se to nevnímat. Nemám čas se rozptylovat vysvětlováním, kdo za škrty může. Není to ale příjemné,“ řekl jeden z řidičů. Liberec dá letos na městskou dopravu o 26 milionů korun méně než loni. Město si objednalo letos u dopravního podniku o 17 % méně kilometrů než loni. Vedení města vysvětluje snížení příspěvku tím, že tolik peněz nemá. „Rozpočet má nějaké zdroje, a tak velká dotace byla mimo jeho možnosti,“ zdůvodňuje primátor Jiří Kittner.
Předseda představenstva Pavel Krenk přiznává, že peníze dopravnímu podniku chybí. Věří, že chybějící prostředky se mu podaří získat od Libereckého kraje. „Čtvrtina cestujících jsou ti, jejichž cíl či účel cesty je regionální,“ podotkl Krenk.
Vedoucí odboru dopravy na krajském úřadu Stanislava Jakešová si dokáže představit, že by dopravní podnik další dotace získal. „Snažíme se o tom jednat a více dopravu integrovat. Peníze v rozpočtu na to ale zatím nejsou. Záleží na rozhodnutí zastupitelů,“ dodala.