Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Libanonští řidiči vydělávají na bombardování

  12:25aktualizováno  12:25
Neustávající bombardování, stovky mrtvých. Takový je současný obrázek v Libanonu. Přesto i na izraelské ofenzivě se dá vydělat. Řeč je o šoférech, kteří bez výčitek přijímají od uprchlíků nehorázné sumy za to, že je odvezou do bezpečí. Jih země je přitom od Bejrútu vzdálen asi sto kilometrů.

Cesta k syrským hranicím přijde na tisíc amerických dolarů. Ilustrační foto | foto: Reuters

Izraelsko - Libanonský konflikt

Před začátkem útoků, kdy fungovala kvalitní silnice vedoucí podél Středozemního moře, trvala cesta z jiholibanonského Tyru do metropole asi dvě hodiny, tedy pokud cestující využil služeb hromadné dopravy. V cíli pak poutník vystoupil chudší nejvýše o několik dolarů.

V případě, že použil méně luxusní autobus, mu k cestě na jih stačilo pouhých čtyřicet korun. V současnosti však uprchlíci z okolí Tyru za odvoz do Bejrútu zaplatí až 1400 dolarů, tedy přes 31 tisíc korun.

"Nestačí, že je můj dům v troskách, ještě jsem narazil na nelítostné obchodníky a taxikáře," postěžoval si Ahmad Zúhírí, uprchlík z města Tibnín.

"Je to odporné, většina Libanonců se snaží pro uprchlíky z jihu udělat maximum," brání své krajany humanitární pracovník Hámid.

Cenu vlastně určují Izraelci
Reportéři MF DNES měli se svými libanonskými průvodci výbornou zkušenost, jiní novináři však narazili na velice podnikavé řidiče.

"Chtěli ode mě půl druhého tisíce dolarů za cestu na jih," uvedl například pro libanonský list The Daily Star kanadský žurnalista Mark Mac- Kinnon. "Ceny šly nahoru poté, co se do válečné zóny nechal odvézt štáb jedné velké americké televize s velikým rozpočtem," dodal zámořský novinář.

"Ve dnech, kdy jsou izraelské útoky na jihu opravdu frekventované, nejdou šoféři pod tisíc dolarů ani náhodou," potvrzuje jeho slova pracovník agentury AP, který si nepřál být jmenován.

Řidiči se však brání, cesta na jih je nebezpečná. A navíc mnohem delší než před začátkem války: izraelští vojáci totiž na několika místech přerušili dálnici, auta mířící na jih tedy musí použít často úzké či nekvalitní okresky ve vnitrozemí. Snížila se prý také kvalita benzinu, takže je nutné častěji čerpat.

Poměrně vysoké sumy však řidiči chtějí i za cestu na hranice se Sýrií, kam na počátku krize mířila většina uprchlíků. A na této trase jim žádné nebezpečí – tedy alespoň dosud – nehrozí.

Během prvního týdne izraelské ofenzivy se prý suma za odvoz k hranici s větším arabským sousedem vyšplhala na tisíc dolarů, tedy v přepočtu přes dvaadvacet tisíc korun.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž hlasuje v Benátkách v referendu o větší autonomii regionu (22. října 2017).
Chceme větší autonomii na Římu, rozhodly v referendu Benátky a Lombardie

Severoitalské regiony Benátky a Lombardie se v nezávazných referendech vyslovily pro větší autonomii na centrální vládě. Podle předběžných výsledků, o nichž...  celý článek

Japonský premiér Šinzó Abe během předvolební kampaně (16. října 2017)
Předčasné volby v Japonsku ovládl Abe, hlasování poznamenal tajfun

Japonská vládní koalice vedená Liberálnědemokratickou stranou (LDP) premiéra Šinzóa Abeho dosáhla v předčasných parlamentních volbách přesvědčivého vítězství....  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.