Letový provoz řídí lidé ze seznamu StB

  • 271
Státní podnik Řízení letového provozu, který zřídilo ministerstvo dopravy, ovládají lidé, kteří figurují na oficiálních seznamech agentů StB. Jeho generální ředitel Petr Materna, který společnost vede od roku 1992, je ve svazcích veden pod krycím jménem Technik či Tůma.

"O mé evidenci v seznamech se vedlo soudní řízení a já jsem je vyhrál," řekl iDNES Materna. StB evidovala i jeho nejbližší kolegy.

Spor vedl Materna v roce 1992 proti ministerstvu vnitra. "Soud tehdy konstatoval, že jsem ve svazcích neoprávněně. Tím pro mě celá věc skončila," říká šéf řízení letů.

Generální ředitel Řízení letového provozu (ŘLP) přitom podle ministerstva dopravy musí být prověřen na druhý nejvyšší bezpečnostní stupeň "tajné". Materna ovšem iDNES řekl, že má bezpečnostní prověrku na nižší stupeň.

"Ostatní pracovníci a jejich struktura je v pravomoci ředitele podniku," říká mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová.

Ve svazcích jsou i Maternovi nejbližší kolegové
To znamená, že si Materna může své nejbližší spolupracovníky vybírat bez omezení sám.

Ředitelem jeho kanceláře je tak například Ivan Hubert, kterého StB evidovala pod krycím jménem Ivan.

"Také já mám pravomocné rozhodnutí soudu, tuším, že z roku 1993, že jsem byl v seznamech veden neoprávěně," řekl iDNES Hubert. "Všechno to byla kamufláž, kterou si pracovníci StB pomáhali k prémiím," dodal.

Na seznamu jsou i jména nejméně tří šéfů různých oddělení: Miroslava Smoly (krycí jméno Řidič), Miroslava Tykala (krycí jméno Vašek) či Mileny Arnodlové (krycí jméno Milar).

Podle informací iDNES je na seznamu i jméno šéfa oddělení vnějších vztahů Lubomíra Maršíka (krycí jméno Míša). "Někdo mi to říkal, ale já se o to nezajímám," řekl iDNES Maršík. Podobně reagovali i Tykal.

"V době, kdy jsem podle svazku měla spolupráci podepisovat, jsem ležela ve vojenské nemocnici po operaci obou nohou. Navíc to datum je 29. října 1989, to bych byla blázen, kdybych něco takového podepsala. Za rok jdu do důchodu, takže se nechystám to už nějak řešit," dodává Arnoldová.

Ředitel Materna je přesvědčen o bezúhonnosti svých podřízených. "O svých vedoucích spolupracovnících mám veškeré materiály. Samozřejmě, že od nich požadujeme podle zákona lustrace. Všichni prošli," tvrdí Materna.

Baudyš na Maternu nemohl
Petr Materna vede Řízení letového provozu od roku 1992. Tehdy byl federálním ministrem Antonín Baudyš (KDU-ČSL). "Je to smutná kauza. Nevím, jestli nebudu porušovat zákon," reagoval na dotaz na Petra Maternu.

"Když jsem nastupoval do funkce, pověřil jsem personální ředitelku, aby mi dodala dokumentaci všech zaměstnanců, zda mají lustrační osvědčení," říká Baudyš.

U "jednoho pána" prý našel nějaké nesrovnalosti. "Paní ředitelku jsem pověřil, aby mu doručila rozhodnutí o pozastavení ve funkci, dokud se vše nevysvětlí," vzpomíná Baudyš.

"Personalistka mi už druhý den přinesla dopis od soudu, kde se psalo, že prověrka toho pána je předmětem soudního řízení. Takže jsem s ním nemohl nic dělat," vzpomíná exministr.

"Bylo mi jen divné, že personalistka přinesla dopis už druhý den po mé žádosti. Také jsem se s ní později rozloučil." Jak soud dopadne, už Baudyš podle svých slov nesledoval.

Šimonovský: Podívám se na to
Současný ministr přiznává, že se k němu informace o personálním obsazení v Řízení letového provozu dostala.

"Pokud vím, tak pan Materna doložil soudním výrokem, že je bez viny. Lidé na dalších vedoucích místech by pak měli mít negativní lustrace," soudí dnešní ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).

Ministr se přesto chystá Maternův podnik prověřit. "Nicméně, nechám si vše znovu doložit. Rozdáme dotazníky o prověření. Několik vedoucích na ministerstvu mi je odmítlo vyplnit, tak jsem se s nimi rozloučil."

Říman: Byl to bezproblémový podnik
Bývalý ministr dopravy Martin Říman (ODS) přiznává, že ve své funkci podnik Řízení letového provozu nikdy neprověřoval.

"Ministr o tom podniku prakticky nevěděl," říká Říman. "Byl to bezproblémový podnik, nechtěl po ministerstvu žádné dotace. Že by pan Materna figuroval na nějakém seznamu, to slyším poprvé," dodal.

Římanova slova potvrzuje i další bývalý ministr ODS Vladimír Budinský, který dopravě šéfoval v roce 1995.

"Kdyby byl překročen lustrační zákon, neměl bych v té době žádný problém ho naplnit," říká Budinský. "Řízení letového provozu nicméně funguje velice dobře."

Omluva:
V původním znění článku jsme uvedli, že v podniku pracoval jako náměstek Jan Klas (ODS). Šlo o shodu jmen. Oběma  Janům Klasům i čtenářům se omlouváme.
ŘLP řídí každé letadlo
V roce 1995 se ŘLP odtrhlo od zakládajícího ministerstva dopravy a stalo se státním podnikem. Ministerstvo v něm vykonává zakládací a správní funkce. V šestičlenné dozorčí radě sedí čtyři vysocí úředníci ministerstva dopravy.

"Hlavním úkolem ŘLP je bezpečné vykonávání řízení civilního letového provozu nad územím ČR a na vybraných letištích. V praxi to znamená, že každé letadlo, které vykonává přepravu cestujících nebo nákladu a pohybuje se v prostoru ČR, je od chvíle překročení hranic sledováno a řízeno," píše se na stránkách podniku.

Podniku se pod vedením Materny a jeho kolegů dobře daří. Po ministerstvu dopravy podle informací iDNES nepožaduje už 10 let žádné příspěvky a podnik vydělává.

V domácí anketě 100 nejobdivovanějších firem České republiky získalo ŘLP za rok 2003 první místo v oboru Doprava, pomocné služby v dopravě a cestovní kanceláře.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video