Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Britské stroje Tornado budou přesluhovat, kvůli úderům na islamisty

  7:35aktualizováno  7:35
Vyřazení britských bojových letounů Tornado GR.4 z výzbroje se zatím odkládá. Kvůli úderům na pozice ozbrojenců takzvaného Islámského státu britská vláda prodloužila jejich nasazení až do jara 2017 a posunula jejich postupné nahrazování u letek Královského letectva za stroje Eurofighter Typhoon.

Letoun Tornado britského Královského letectva během cvičení v USA | foto: RAF

Původně měla 12. peruť britského Královského letectva (RAF), nasazená na Kypru, už loni vyřadit svých osm bojových letounů Tornado GR.4 z výzbroje a dostat místo nich moderní stroje Eurofighter Typhoon.

Kvůli úderům na pozice takzvaného Islámského státu v Iráku však premiér David Cameron nejprve letounům „prodloužil život“ až do března příštího roku a britská vláda pak před pár dny odložila jejich vyřazení vzhledem k jejich bojovému vytížení ještě o další rok do jara 2017.

Tornado GR.4

Koncept letounu se datuje k roku 1960 a první stroj vzlétl v roce 1974. Jde o dvoumístný dvoumotorový bojový stroj s měnitelnou geometrií křídel, který byl vyvinut společně Británií, Německem a Itálií. Modernizované stroje GR.4 získalo britské letectvo v roce 1999. Modernizace spočívala především v možnosti používat speciální kontejnery TIALD (Target Imaging And Laser Designation) pro řízení přesně naváděných zbraní a ve vybavení brýlemi pro noční vidění a zdokonalenými prostředky pro vlastní ochranu.

  • Posádka: 2
  • Délka: 16,7 m
  • Rozpětí: 13,9 m (úhel křídla 25 stupňů) až 8,6 m (úhel křídla 67 stupňů)
  • Výška: 5,95 m
  • Hmotnost (prázdný): 13,8 t
  • Max. vzletová hmotnost: 28 t
  • Pohon: 2×Turbo-Union RB199 Mk 103
  • Maximální rychlost: 2 417,6 km/h
  • Dolet: 1 390 km
  • Přeletový dolet: 3 890 km (čtyři přídavné nádrže)
  • Dostup: 15,2 km
  • Stoupavost: 76,7 m/s

Zdroj: RAF

„Letka strojů Tornado v čele britské letecké kampaně proti Islámskému státu v Iráku bude zachována v provozu až do března 2017,“ oznámil britský ministr obrany Michael Fallon s tím, že nasazení 12. bombardovací perutě se nadále jeví jako nezbytné pro podporu iráckých pozemních sil.

„Rozhodnutí je vítanou zprávou. Je zřejmé, že požadavků na rychlé přesné údery a shromažďování zpravodajských informací neubývá,“ konstatoval velitel britského letectva maršál Andrew Pulford.

Mezi britskými letci platí letouny Tornado za sice starší avšak velmi spolehlivé stroje. K vidění bude také v Česku 19. a 20. září během tradičních Dnů NATO v Ostravě.

Stroje Tornado vstoupily do služby u RAF už v roce 1980 a sloužit měly po zásadní modernizaci na přelomu tisíciletí původně až do roku 2025. Tedy neuveřitelných 45 let. Po revizi britských obranných plánů nakonec půjdou do „důchodu“ už v roce 2019, kdy má Británie přezbrojit na supermoderní letouny páté generace F-35.

V porovnání s nepoměrně mladším strojem Eurofighter Typhoon, který vstoupil do služby RAF v roce 2007, je Tornado už koncepčně starý a méně obratný stroj. Primárně byl navržen pro rychlé akce na přímých trasách v nízkých výškách.

Jednu zásadní výhodu, která letoun drží ve službě, však doposud má. A tou je schopnost unést až 12 přesně naváděných raket Brimstone proti pozemním statickým i pohyblivým cílům a nejnovější laserem naváděné pumy. A to se britskému letectvu při úderu v Afghánistánu, Libyi, Iráku nebo nyní aktuálně proti Islámskému státu osvědčilo.

Modernější letouny Eurofighter totiž získaly schopnost nést moderní pumy Pavewa IV až loni a například během úderů proti oddílům libyjského vůdce Muammara Kaddáfího musely být vyzbrojovány staršími, většími a méně přesnými bombami.

Fotografie

Letoun Tornado GR.4 britského Královského letectva
Letoun Tornado GR.4 britského Královského letectva přistává na kyperské základně Akrotiri
Letoun Tornado GR.4 britského Královského letectva na základně Kandahár v Afghánistánu
Letouny Tornado britského Královského letectva

Je to dáno především tím, že eurofightery jsou primárně určeny na ochranu vlastního vzdušného prostoru Británie a k vybojování vzdušné nadvlády.

Výrobce BAE však začal loni na žádost britské vlády vylepšovat letoun tak, aby byl schopen zaútočit během mise až na šest pozemních cílů a „unesl“ kromě střel i nejmodernější pumy. Zmodernizováno bylo dosud patnáct dříve dodaných strojů britského letectva. Nové letouny dodávané RAF od loňska už mají úpravy automaticky. 

Střelami s plochou dráhou letu Strom Shadow a zmiňovanými Brimstone však budou moci být vyzbrojeny až od roku 2018.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.