Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Casy mohou létat i nad bojištěm, Omnipol za potíže zaplatí 20 milionů

  11:07aktualizováno  11:07
Transportní letouny Casa ukončily zkoušky systémů vlastní ochrany s velmi dobrými výsledky a mohou vyrazit na bojové mise. Oficiálně to potvrdil ministr obrany Vlastimil Picek. Letouny jsou nyní plně funkční pro všechny typy operací, pro které je české letectvo může chtít nasadit.

Transportní letoun C-295 CASA českých vzdušných sil | foto: Ministerstvo obrany ČR

Neoficiálně už informace o tom, že jsou po dvouletých potížích casy konečně v pořádku, pronikly na veřejnost v pátek (podrobnosti najdete zde).

Nyní to potvrdil ministr obrany Vlastimil Picek. "Zkoušky systému DAS (vlastní ochrana letounů) skončily s velmi dobrými výsledky, v současné době má Armáda České republiky k dispozici plnohodnotně čtyři transportní letouny použitelné pro plné spektrum operací v České republice i v zahraničí," řekl Picek, který působil už jako ministr obrany ve vládě Petra Nečase.

Letouny podle ministra mají plně funkční systémy, které je chrání před teplem naváděnými raketami a varuje před ozářením radarem či laserovým paprskem. To samozřejmě neznamená, že by letoun proti hrozbám ze země byl imunní, ale zvyšuje to jeho šance na to, že případné napadení přečká.

Smluvní pokutu ve výši 20 milionů korun, která dodavatelské zbrojovce Omnipol naběhla kvůli prodlení ve funkčnosti systému, armáda čerpá ve formě náhradních dílů. Generál a šéf Národního úřadu pro vyzbrojování Pavel Bulant v té souvislosti zdůraznil, že úspěchem je i to, že Španělé jako kompenzaci vrátili České republice dva dvoumístné bitevníky L-159. Ty původně Češi koupili za 450 milionů korun.

Bitevníky původně putovaly do Španělska jako součást splátky za letouny Casa - a také jako snaha českého výrobce udat tyto stroje na zahraničním trhu. Jedno ze vrácených letadel už čeští letci používají k výcviku, druhý mají přejmout v závěru srpna.

Letouny Casa už v českých službách nalétaly 3 500 hodin, sloužily například k přepravě vojáků mezi ČR a Kosovem. "Máme s nimi dobrou zkušenosti, jsou hospodárné na provoz, spotřebovávají dvě třetiny paliva proti svým předchůdcům (An-26, dnes už vyřazené, pozn. red.) a třiapůlkrát méně proti airbusům," řekl náčelník generálního štábu Petr Pavel.

Připustil, že kvůli nižší rychlosti letounům Casa trvá déle, než doletí do místa určení, ale při vzdálenostech, na které se letoun používá, podle něj není rozdíl v době letu zásadní.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.