Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Staré armádní antonovy budou znovu na prodej, původní kupec je nechce

  20:28aktualizováno  20:28
Ministerstvo obrany připravuje prodej čtyř transportních letounů An-26, které donedávna sloužily armádnímu letectvu. Stroje už jednou "prodalo". Kupec ale před pár týdny od smlouvy odstoupil.

Letoun An-26 | foto: Armáda ČR

Obrana nabídne čtyři staré antonovy k prodeji počátkem příštího roku. "Ano, půjdou znovu do nabídky," potvrdil mluvčí ministerstva Jan Pejšek.

Letouny, které mají za sebou mise v Kosovu, ale třeba i v Africe, už jednou "prodány" byly. O jejich koupi se loni zajímala asi desítka obchodníků. Ministerstvo mělo za prodej nepotřebných strojů vyinkasovat desítky milionů korun.

Antonov An-26

Je určen pro přepravu osob a materiálu na krátké a střední vzdálenosti. Letoun, jehož vývoj byl dokončen v roce 1969, konstrukčně vychází z předchozího typu An-24.

Je opatřen velkou zadní nákladovou rampou, která usnadňuje nakládání materiálu. V porovnání s letounem An-24 má výkonnější motory. Přetlaková kabina umožňuje lety ve velkých výškách.

Avionické a přístrojové vybavení dovoluje lety v nepříznivých meteorologických podmínkách a bezpečné přistání.

  • Taktický dolet s max. paliva: 2 550 km
  • Dolet s max. nákladem: 1 100 km
  • Maximální rychlost: 540 km/h
  • Cestovní rychlost: 440 km/h
  • Praktický dostup: 7 500 m
  • Maximální stoupavost: 450 m/min
  • Maximální vzletová hmotnost: 25 t
  • Užitečné zatížení: 6 t
  • Maximální počet osob: 40
  • Rozpětí křídel: 29,20 m
  • Délka: 23,80 m
  • Výška: 8,575 m

"Vítěz soutěže nám ale před několika týdny oficiálně oznámil, že odstupuje od smlouvy," konstatoval Pejšek.

Podle informací natoaktual.cz chtěla vítězná firma letouny vyvézt a prodat v zahraničí. Tamější kupec ale pravděpodobně z obchodu vycouval, a firma tak raději dokonce zaplatila ministerstvu třímilionovou pokutu a letadel se vzdala, než aby narychlo sháněla kupce jiného.

Obrana ale předpokládá, že v nové soutěži bude o letouny zájem. Podle různých odhadů by ministerstvo mohlo za každý stroj utržit 5 až 10 milionů korun.

Antonovy sloužily armádě 29 let

Armáda poslední antonovy vyřadila loni v dubnu, nahradily je nové letouny C-295M CASA. Stroje sloužily v československé a poté české armádě dlouhých 29 let.

Československá armáda zařazovala stroje An-26 do výzbroje v letech 1982 a 1983. Tehdy jich letci dostali celkem šest. Letouny byly určeny pro transport materiálu i osob na krátké a střední vzdálenosti. K výcviku je používali výsadkáři, sloužily jako létající nemocnice nebo pomáhaly při cvičeních stíhačů.

Během dlouhé služby však plnily i náročné mise. Například v roce 1995 jeden z letounů absolvoval dvouměsíční cestu po východní Africe. Čeští letci s ním také působili v rámci jednotek KFOR v Kosovu.

Obrana se zbavuje desítek objektů

Kromě letounů aktuálně ministerstvo obrany nabízí k prodeji čtyři desítky nepotřebných objektů a pozemků. "Poslední letošní nabídka je mimořádná, jak co do počtu prodávaných objektů, tak celkové minimální kupní ceny," uvedl Josef Lachman, šéf Agentury pro nakládání s nepotřebným majetkem.

K nejzajímavějším podle něj patří ubytovací a rekreační zařízení, jako například Hotel Strojař v Přerově, ubytovna v Písku či rekreační zařízení Jenišov. Do nabídky na prodej se také vrátilo známé rekreační zařízení Hůrka u Lipenské přehrady. "V soutěži již vybraný zájemce odstoupil od připravené kupní smlouvy," konstatoval Lachman.

V karlínských kasárnách dostával do těla i Zápotocký.

K prodeji je také například rozlehlý areál kasáren Jana Žižky v pražském Karlíně. Minimální kupní cena je stanovena na 581 milionů korun.

Ministerstvo obrany bude ve výprodeji nepotřebného majetku pokračovat i v dalších letech. Jen za letošní rok získala takto obrana navíc do rozpočtu přes 1,2 miliardy korun.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.