Všechno zlé je pro něco dobré. Byly to právě technické obtíže doprovodné dodávky Volkswagen, které se postaraly o historický rekord Avie BH 1.
Zpáteční cestu do Čech absolvovala sama. Avia BH 5 totiž potřebuje speciální benzin, který dodávka vezla. Navíc se její motor více zahřívá a po každém přistání je třeba čekat, až vychladne.
Oba piloti se proto rozhodli, že se tým rozdělí a ani letouny se nebudou na sebe vázat. Džíp se zavazadly a částí členů expedice, která už kvůli pracovním povinnostem pospíchala do Čech, vyrazil po dvanácté z Grimbergenu. Zbytek týmu zůstal v Belgii, dokud se porouchané vozidlo neopraví.
Stejně tak BH 1, která při letu nepotřebuje takovou péči a tankuje běžné letecké palivo, zamířila do České republiky spolu s cessnou 150 ve snaze pokořit historický rekord.
Vstříc rekordu
Marcel Sezemský odstartoval se svým strojem v pravé poledne a po stejné trase se vracel vstříc českým hranicím. Náš nissan vyrazil asi půl hodiny po něm.
Na letiště v bavorském Coburgu jsme dorazili v půl osmé. Neuvěřitelnou náhodou se nám podařilo zastihnout avii, jak právě přistává. Byli jsme tedy po dálnici stejně rychlí jako letadlo, které letělo s dvěma dvacetiminutovými zástavkami.
Marcel byl potěšen, že se mu dostalo ihned po přistání kompletního servisu, po deseti minutách může pokračovat v cestě. Je na něm vidět nadšení, má totiž našlápnuto na historický rekord, protože za další hodinu letu přistane na letišti v Tachově. Dál to už nestihne, protože slunce zapadá, ale i tak se mu podaří trasu urazit v jednom dni.
Brzy roztáčí vrtuli, nasazuje si kuklu a váže šálu, vše jde jako po drátkách. Teď už bez předvádění a akrobatických průletů, nyní jde o čas. Za chvíli zmizí na horizontu a nám jemně mrazí v zádech. Nespěcháme, na letišti si dáme bavorské buřty s pivem, vyprávíme si historky a vybavujeme si ty nejlepší okamžiky celé výpravy. Odjíždíme po setmění.
Marcel přistává v Tachově krátce po půl deváté. Podařilo se mu neuvěřitelné, strojem technologicky starým téměř 90 let dokázal přeletět z Belgie do Čech za 8 hodin a 50 minut. "Podařilo se nám přistát krásně před západem slunce," hlásí Martin Feifer. Celá expedice zažívá dvojnásobnou radost, tohle nikdo nečekal.
Výkon to byl náročný. Pilot z neustálého sezení na dřevěném sedadle dostával křeče do nohou. "Takže jsem nosil kanystr, aby se Marcel mohl natáhnout alespoň na chvíli pod křídlem," popisuje shon Martin.
Tempo bylo závratné. "Opravdu jsme jen sedli, dali benzin, načepovali a letěli jsme dál," dodal. Sám má oproti Marcelovi tu výhodu, že se může střídat s druhým pilotem cessny Honzou Černým. Ten také po celou dobu, pokud zrovna neseděl u kniplu, komunikoval s patřičným řídícím střediskem. "Myslím si, že bez Honzy bych to fakt sám nedokázal," pochvaluje si Martin spolupráci se svým kolegou.
Boska zůstane v Belgii, dopraví ji armádní letoun
Avia BH 5 bude v Bruselu vystavena v muzeu až do září, kdy bude rozebrána a naložena do nákladního letounu C-130 Hercules belgického královského letectva a převezena na letecký den CIAF do Brna.
"Máme dohodu s velitelem belgického letectva, protože Belgičany ta obě letadla opravdu enormně zaujala. Stojí o to, aby se avie předvedly na jejich největším leteckém dni, který se bude konat k oslavě výročí belgického letectva," řekl iDNES.cz pilot Milan Mikulecký.
Generálporučík belgického letectva Gerard van Caelenberge už prý podle něj vydal pokyn pro rozkazy a belgické vojenské letectvo zajistí po vystoupení na oslavách převoz letounu na transportním letadle Lockheed Hercules. "Splní se nám sen, avie doletěla do Bruselu a poletí vzduchem i zpátky," dodal pilot.
Poškozené auto se podařilo opravit až během čtvrtka. Zbytek výpravy je tak nyní na cestě zpět.
"V autoservisu nám řekli, že nás včera nepoznali," směje se Mikulecký. Jinak by se prý vrhli do oprav dříve. Jeden z automechaniků si dokonce vytiskl z internetu fotografii a chtěl si ji nechat podepsat.
Popularitu si ostatně Češi v Belgii užili do sytosti. "Přijeli jsme do hotelu. Paní na recepci na nás koukala a říkala, já vás znám, já jsem vás viděla v televizi, vy jste ten pilot s tím starým letadlem," popisuje Milan další historku. Zprávu o přistání totiž vysílala celostátní belgická televize jako hlavní událost.
Zklamalo nás ruzyňské letiště, tvrdí členové letky
Naopak české úřady se zachovaly zcela opačně. Doprovodná cessna, která potřebovala v noci přistát na ruzyňském letišti, musela zaplatit poplatky přes tři tisíce korun.
"Celý tým Historické letky těchto pět dnů reprezentoval Českou republiku v zahraničí. Je vidět, jaký vztah má ruzyňské letiště k historii a propagaci českého letectví," tvrdí zklamaně členové výpravy.
"Hledali jsme nějaké partnery tohoto projektu, někoho, kdo by měl něco společného s letectvím, například Letiště Praha. Nikoho to nezajímalo, jediné, čím nás podpořili, bylo, že nám vypálili absolutně nejdražší přistávací poplatky, jaké kde jsou," říká zklamaně Mikulecký. "Byly to nejdražší poplatky za celou naši cestu a nejhorší zážitek. Byli jsme připraveni na polovinu, ale tohle nás opravdu překvapilo," řekl iDNES.cz pilot cessny Martin.
A jaké jsou další plány historické letky? "Chceme všechny síly vrhnout do dostavby letounu Zlín XVIII a zkusit připravit na příští rok let avie BH 5 do Itálie na letiště, kde doktor Lhota (pilot závodu z roku 1923, poznámka redakce) na letadle BH 11 zahynul. Na pomník, který tam dosud je, chceme dát květiny," nastínil Mikulecký.
Zároveň budou nadšenci pro historické létání držet palce i bratrům Sklenářům, kteří připravují repliku letounu Tatra 101. Chtějí s ním zopakovat rekordní let z Prahy do Chartúmu. "Staví to přes deset let, nikdo o tom neví. Po BH pětce, která už létá, to bude druhá věrná replika historického letounu u nás," tvrdí Mikulecký.