Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letoun s náčelníkem štábu nouzově přistál v Ruzyni, nevysunuly se klapky

  8:23aktualizováno  8:23
Armádní letoun Cl-601 Challenger musel ve středu večer nouzově přistát na letišti v Ruzyni kvůli technické závadě. Speciálem se vracela delegace ministerstva obrany v čele s náčelníkem generálního štábu Vlastimilem Pickem ze Spojených arabských emirátů.

Bombardier Cl-601 Challenger | foto: Armáda ČR

Stroj měl původně přistát na vojenském letišti v Praze-Kbelích. "Při přistávacím manévru se nevysunuly přistávací klapky. Z bezpečnostních důvodů proto posádka letounu podle standardních procedur zvolila pro přistání delší přistávací dráhu v Ruzyni," uvedla Jana Růžičková z generálního štábu.

Jak dodala, bezpečnost cestujících na palubě nebyla ohrožena. Nouzové přistání proběhlo bez problémů, ruzyňské letiště leží ve stejné přistávací ose jako to ve Kbelích. Stroj dnes projde důkladnou technickou kontrolou.

Delegace ministerstva obrany v čele s náčelníkem generálního štábu Vlastimilem Pickem a zástupci Asociace obranného průmyslu se vracela ze zbrojního veletrhu IDEX v saudskoarabském Abú Zabí.

Armádní letoun Bombardier Cl-601 Challenger ze 24. základny dopravního letectva ve Kbelích využívají pravidelně státní delegace k oficiálním cestám. Nebyla to první porucha, kterou letoun za dobu své služby měl.

Například v dubnu 2009, když strojem cestoval tehdejší ministr životního prostředí Martin Bursík, letounu krátce po startu za letu prasklo čelní sklo a posádka se musela z plánované cesty do Itálie vrátit.

Před lety challengeru vypověděly na zemi poslušnost motory, odstartovat tak nemohl tehdejší premiér Miloš Zeman. V roce 2004 praskla jedna vrstva čelního skla letounu, když v něm letěl tehdejší ministr zahraničí Cyril Svoboda. V roce 2005 opět prasklo sklo letadlu, kterým letěli prezident Václav Klaus, Cyril Svoboda a Lubomír Zaorálek na pohřeb zesnulého papaže Jana Pavla II. V roce 2008 chtěl zase challengerem letět předseda Senátu Přemysl Sobotka, místo ve Francii ale kvůli závadě autopilota přistál po pár minutách v pražských Kbelích.

Zatímco za zastaralé dopravní stroje Tu-154 má armádní letectvo náhradu v podobě dvou moderních letounů Airbus A-319 a transportní letouny Antonov nahrazují čtyři nové stroje C-295 CASA, malé letouny na svou výměnu teprve čekají. Vláda Jana Fischera loni zvažovala nákup nových letadel, rozhodnutí však nakonec nepřijala.

Ministerstvo obrany tehdy údajně připravilo čtyři varianty pořízení nových letadel. Buďto nákup dvou letounů kategorie business jet s opcí na třetí, který by byl pořízen po odprodeji strojů Jak-40 a Challenger, nebo nákup jednoho nového stroje s opcí na dva s tím, že by Challenger byl nabídnut jako protihodnota s doplatkem a opce by byla využita až po odprodeji jaků. Třetí možností pak byl prostý nákup tří nových strojů a odprodej těch stávajících a čtvrtou pronájem letadel například od civilních aerolinií.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letoun včasné výstrahy E-7T Wedgetail tureckého letectva
Turecko vyšle na Dny NATO v Ostravě unikátní letoun včasné výstrahy

Turecké letectvo se po třech letech vrátí na Dny NATO v Ostravě. A hned s unikátní premiérou. V září poprvé v České republice představí svůj letoun včasné...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Analytici amerického letectva ze 41. zpravodajské jednotky začínají ve Fort...
Tajemný projekt Maven. Pentagon brzy nasadí proti islamistům algoritmy

Americké ministerstvo obrany chce ještě do konce roku nasadit na některé vládní platformy pokročilé počítačové algoritmy umělé inteligence, které mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.